Nervevrak Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar (endret) Noen salg på Ebay er inkl VAT, om selger? er VOEC registrert. Men viser seg mange ganger at det kommer mva og gebyr i tillegg når ankommer Norge, om sender ikke har fylt ut papirer rett. Nå er det heller ikke godt nok at du har fått med VOEC nr i din adresse, slik at det står på pakken. VOEC SKAL registreres av sender på eget sted utenom adressefeltet, noe de ikke alltid gjør. Nå pleier Ebay å være greie med å refundere VAT i etterkant om det viste seg at du ble dobbel belastet. MEN mva grunnlaget du får 25% på ved import i Norge er inkludert VAT i beregningsgrunnlaget du betalte på Ebay. -Så dermed vil noe av momsen en må betale til importøren i Norge være dobbel moms, siden grunnlaget de beregner ut i fra er på totalsum på papirene som følger med... SÅ selve spørsmålene: Hvordan kan en være i forkant å melde inn at innkommende pakke allerede er belastet VAT i tilfelle avsender ikke har gjort jobben sin? Noen ganger er det snakk om så små beløp at den ekstra kostnadden svelger en bare. Men noen ganger er beløpet såpass høyt at en ikke vil risikere å betale masse ekstra for noe en ikke kan få refundert noe sted... Hvem er f.eks. speditøren for USPS her i Norge? Og går det å slå av option for VAT på Ebay noe sted. Slik at en kan velge selv om en ser avsender bruker en speditør som ofte kludrer det til litt? Endret 26. februar av Nervevrak Lenke til kommentar
ali q Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Første 3 paragrafene dine gir ikke mening (eBay selgere trenger ikke melde seg inn i VOEC om det er det du prøver å insinuere, det er eBay som står for VOEC-registreringen på vegne av sine selgere), men spørsmålene dine lenger ned i tråden din er veldig enkle å svare på; Du kan ikke melde de inn. Privatimport er utenfor VOEC. Pakkene skal både merkes med eBay sitt/sine VOEC-ID-nummer _OG_ meldes inn digitalt (og du kan ikke opprette bruker for å melde inn slike sendinger på Skatteetaten (ikke Tolletaten) sine nettsider) siden det er kun utenlandske virksomheter (med adresser i utlandet) som kan registrere seg her: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/registrere/ (mer info her: https://www.toll.no/no/bedrift/import/voec/om-voec-ordningen) Det eneste du kan gjøre er å bruke remark-feltet til selger når du kjøper noe og trygle de om å bruke eBay sin automatisk genererte adresse (ikke manuelt overføre adresse) siden denne inneholder VOEC-tag. Nei, du kan ikke "slå av option for VAT på eBay".. Nærmeste ville være å f.eks. opprette en JetCarrier adresse og få ting sendt dit og så la JetCarrier stå for frakten videre til Norge (blir fort dyrt med flyfrakt og sjøfrakt tar jævlig lang tid).. Hvis du er redd for å ikke få pengene igjen fra eBay så har du to skanser til du kan få pengene igjen ifra; PayPal (forutsetter at du har prøvd å få pengene igjen ifra eBayselgeren/eBay) og din kortutsteder (i praksis VISA/MasterCard, men banken din/finansinstitutsjonen du har kortet ditt ifra vil ofte gi deg pengene igjen umiddelbart i påvente av VISA/MasterCard sin gjennomgang av saken som kan ta flere måneder (og de vil trekke pengene tilbake fra deg om kortselskapet mener du ikke hadde krav på tilbakebetalingen). 1 Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 27. februar Forfatter Del Skrevet 27. februar ali q skrev (20 timer siden): Det eneste du kan gjøre er å bruke remark-feltet til selger når du kjøper noe og trygle de om å bruke eBay sin automatisk genererte adresse (ikke manuelt overføre adresse) siden denne inneholder VOEC-tag. Hvordan ser denne automatisk genererte adressen ut? Hva kan en gjøre om du får moms tillagt av Posten når EBAY VOEC nummeret står i adressen din og Posten sier at det er ikke gyldig at det står et VOEC nr i adressen alla etter navnet ditt eller som adresselinje #2. Dette skal være forhåndsregistrert utenom adressen og på eget dedikert sted for å være gyldig... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Nervevrak skrev (28 minutter siden): Dette skal være forhåndsregistrert utenom adressen og på eget dedikert sted for å være gyldig... Dette er ikke lenger nok. VOEC nummeret må nå registreres digitalt mot sporingsnummeret på pakken i fraktselskapets systemer. Hvis det brukes Ebay global shipping program så skal det ikke være noe problem. Dersom det er selgeren som sender pakken kan et triks kanskje være å legge inn feil land i leveringsadressen på nettsidene til Ebay og i melding til selger (når man betaler) skrive at de må andre til riktig land. Dette fungerer sikkert dårlig med selgere (f.eks. i Asia) som knapt forstår vestlige språk. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 27. februar Forfatter Del Skrevet 27. februar Eget dedikert sted som i elektronisk ja.. Så da vil en ikke komme unna at avsender kan tulle det til, og problemet oppstår. Det er ingen annen måte å løse det ved en å enten søke skatteetaten om refusjon av moms. Eller be om refusjon av VAT fra Ebay og bare svelge at en må betale moms på VAT komponenten. Eventuelt bare ta hele regningen. Eventuelt la varen gå i retur, der det er mulig, som en jo ofte ikke ønsker pga de problemene det gir... Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar 44 minutes ago, mobile999 said: Hvis det brukes Ebay global shipping program så skal det ikke være noe problem. Men det fungerer mange ganger ikke. Jeg oppfordrer alle som opplever dette om å klage til ebay, selv om det bare skulle være små summer. Det er irriterende å legge ut dobbelt mva, og når det er dyre varer blir jo de 6.25 % som man ender opp med å betale for mye og ikke få tilbakebetalt også en del penger. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Nervevrak skrev (27 minutter siden): Så da vil en ikke komme unna at avsender kan tulle det til, og problemet oppstår. Det har medført at jeg har sluttet å handle på Ebay. Nå er det Aliexpress med Choice eller Amazon (shipped and fulfilled by Amazon) som gjelder. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar TAC-2 skrev (2 timer siden): Men det fungerer mange ganger ikke. Jeg oppfordrer alle som opplever dette om å klage til ebay, selv om det bare skulle være små summer. Det er irriterende å legge ut dobbelt mva, og når det er dyre varer blir jo de 6.25 % som man ender opp med å betale for mye og ikke få tilbakebetalt også en del penger. Ofte fungerer det ikke selv når selgeren bruker eBay-adresselappen med VOEC nettopp fordi den er innom en haug med speditører på veien fra Kina til Norge, og hver enkelt forbanna speditør relabler pakken (du vil ofte kunne se at det står "noe" under pakken, men labelen er såpass tykk at du ofte ikke klarer å se hva teksten under egentlig sier) fordi de vil matche den med sitt eget adressesystem (f.eks. krever noen land "City" (imens vi i Norge har Posten sitt "poststed"), andre krever region (imens f.eks. fylke er helt irrelevant for Posten sitt EPAB og selv gateadressene bestemt av kommunen bruker ikke fylke som geografisk rettleder (kun som organisatorisk enhet).). Jeg har hatt pakker med både 3 og 4 slike labels oppå hverandre og en av de med 4 hadde utrolig nok gått fra 1 formatering på adressen til en versjon 2 til en versjon 3 og så tilbake til versjon 1 (men uten VOEC).. Og det var en av veldig få hvor det i det hele tatt var en type lim som lot meg fjerne labels uten å helt ødelegge labelen under.. De aller fleste er tilnærmet umulig å fjerne (for å finne ut om det er selgerens feil eller ikke) uten at du ødelegger labelene under.. Ifølge en teamleder for Posten sin førstelinje må Posten relable absolutt alle pakker som har vært innom Singapore Post fordi noen av Posten sine systemer ikke klarer rute pakkene derfra korrekt med mindre de blir relablet umiddelbart av Posten når de får pakken i hende. 1 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Uansett om det er ebay eller selgerens feil er det nokså irriterende når man kjøper noe til 40 000, betaler 10 000 i mva til ebay, deretter krever posten 12 500 i mva ved ankomst (+ gebyrer). Så kan man få 10 000 tilbake fra ebay, men du ender opp med å ha betalt 2 500 kr (+gebyrer) for mye. Et utlegg på 12 500 kr kan vel også gi noen likviditetsproblemer hvis de ikke venter det. Jeg har handlet betraktelig mindre på ebay enn før p.g.a. dette, uansett om ebay refunderer mva så er det ekstra bryderi og man er jo aldri helt sikker på hva en saksbehandler der finner på heller. Klag, klag og klag selv om det er 5 kroner. Ellers blir det aldri ordnet opp i dette, slik jeg har forstått ordningen så blir det "gratis" inntekt til ebay og da har de ingen grunn til å ordne opp. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar TAC-2 skrev (25 minutter siden): Uansett om det er ebay eller selgerens feil er det nokså irriterende når man kjøper noe til 40 000, betaler 10 000 i mva til ebay Gjør Ebay det da? Voec ordningen omfatter varer med verdi inntil 3000 kr. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar 11 minutes ago, mobile999 said: Gjør Ebay det da? Voec ordningen omfatter varer med verdi inntil 3000 kr. Jeg bestilte varer for 40k og opplevde akkurat det jeg skrev. Mulig hver enkelt ting var under 3000 men totalsummen på den ene ordren var 40k. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars On 2/27/2025 at 2:04 PM, mobile999 said: Det har medført at jeg har sluttet å handle på Ebay. Nå er det Aliexpress med Choice eller Amazon (shipped and fulfilled by Amazon) som gjelder. Jeg ser posten, og er nysjerrig. Aliexpress er ganske greit, spesielt siden alt av verdi faktisk har greie alternativer til forsendelse. Men hvordan kjøper du ting fra Amazon? Jeg opplever det som ebay 1:1, med mye av de samme nedsidene, som f.eks at gjenstandene ikke tilbudt sendt utenfor regionen selgeren er fra. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars del_diablo skrev (1 time siden): Men hvordan kjøper du ting fra Amazon? Jeg henter opp amazon.de, logger inn med amazon-kontoen min, velger engelsk språk og sørger for at "Deliver to Norway" er valgt. Da kan jeg søke opp produkter og deretter velge "Free delivery by Amazon" eller huke av "Amazon.de" under "Seller". Merk at "Free delivery by Amazon" gjelder "eligible destinations". Det dukker likevel opp produkter som sendes til Norge av Amazon med fraktkostnad. Det er en grense på 59 euro totalt der endel produkter får lav frakt (også 0 i frakt). Når man siler ut produkter på denne måten sendes de fra Amazon sine lager og de skal komme fram uten å betale merverdiavgift siden Amazon er fullverdig merverdiavgiftsregisrert i Norge. Man vil se at prisen justeres når man skal betale for å justere for norsk mva sats. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Takk for informasjonen, fikk ikke opp tilsvarende alternativ og trykkebokser på co.uk eller .se Da var det plutselig litt greiere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå