Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil og reklamasjonsretten - gjelder denne i dette tilfellet?

Yunalesca

Anbefalte innlegg

Kjøpte en brukt Toyota Yaris hybrid for ca 7 mnd, (2019 modell) hos vanlig bruktbilforhandler.

Fikk feilmelding som gjaldt hybridssystemet, og merkeverkstedet sier det ser ut til at det kan være lav spenning bl.a og man må ha et nytt batteri. Siden bilen er 6 år går den ikke under garantien til Toyota.

Så er spørsmålet, er dette en vesentlig mangel ved bilen? Tidligere eier har notert nettopp denne feilmeldingen i manualen boken som fulgte med, så det er tydelig at dette har vært et problem tidligere - som da ikke har blitt opplyst om eller fikset.

Er dette noe jeg kan bruke reklamasjonsretten hos bruktbilforhandleren på? Vil jo si at det er en vesentlig mangel med bilen at jeg må betale for et nytt batteri 7 mnd etterpå og den kan ikke pr nå kjøres når det er kaldt ute pga det problemet. 

Så fikk jeg fortalt at på batterier så er det bare 5 års garanti, så dette kan jeg jo forvente kan skje med en bil -men poenget her er jo at problemet er notert ned før jeg overtok bilen - så PROBLEMET var jo tydeligvis kjent for tidligere eier (som da ikke nevnt dette til bruktbilforhandleren).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JA, dette er vesentlige mangler som bruktbilforhandleren har en plikt til å informere om, og som man kan forvente at de visste om siden det står skrevet i manualen. Flaks for deg at forrige eier hadde notert ned problemene.

Har du tilgang på advokat gjennom fagforening, NAF-medlemskap etc. så er det en fordel, men slett inget must. Dette bør du absolutt ta videre.

Lenke til kommentar

Du nevner ikke om dette gjelder høytvoltsbatteri eller 12V batteri. Det er jo ganske vesentlig. 

Når ble dette notert av forrige eier? Hvis det er snakk om 12V batteri, er dette vedlikeholdsladet iløpet av vinteren? 

Byttet selv på vår bil nr2, en Toyota auris i vinter. Batteriet kostet vel rundt 1000,-. 

Endret av pssh
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (22 timer siden):

Ja her kan du reklamere til forhandleren hvor du kjøpte bilen. Dette skulle eksplisitt vært opplyst om når du kjøpte bilen.

Det ble jo opplyst siden det stod i manualen (som han lett kunne ha lest før kjøp ved besiktigelse av bilen). Hvis man f.eks. kjøper en bil uten å se over feilene en NAF-test påpekte så er det ikke selger sin feil?

Endret av ali q
Lenke til kommentar
ali q skrev (17 minutter siden):

Det ble jo opplyst siden det stod i manualen (som han lett kunne ha lest før kjøp ved besiktigelse av bilen). Hvis man f.eks. kjøper en bil uten å se over feilene en NAF-test påpekte så er det ikke selger sin feil?

Det er feil. Da kan jo jeg bare gjemme en NAF test under setet og si at det var opplyst om, og de kunne leita i bilen etter opplysningene. At feil og mangler med bilen kan stå i manualen er helt søkt. Bileier leste selvsagt manualen på nett ved kjøp, og har dermed ikke noe grun til å sjekke om noen tilfeldigvis har notert noe i papirutgaven.

De skal aktivit opplyse om slike feil og forbehold i annonse og kontrakt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ikke alle salg inkluderer en NAF-test-utskrift, men biler kommer som alle vet med et servicehefte og det er opp til selgeren å faktisk gå gjennom dokumentene som følger bilen. Hvis jeg nevner en NAF-test i annonsen og du ikke gidder se resultatet av testen så er det plenty av rettskraftige dommer som legger ansvaret på kjøperen, ikke selgeren.

Lenke til kommentar
ali q skrev (1 time siden):

Ikke alle salg inkluderer en NAF-test-utskrift, men biler kommer som alle vet med et servicehefte og det er opp til selgeren å faktisk gå gjennom dokumentene som følger bilen. Hvis jeg nevner en NAF-test i annonsen og du ikke gidder se resultatet av testen så er det plenty av rettskraftige dommer som legger ansvaret på kjøperen, ikke selgeren.

Du blander i hop en irrelevant NAF-test opp mot selgers informasjonsplikt.

Lenke til kommentar
Yunalesca skrev (På 25.2.2025 den 16.48):

Kjøpte en brukt Toyota Yaris hybrid for ca 7 mnd, (2019 modell) hos vanlig bruktbilforhandler.

Fikk feilmelding som gjaldt hybridssystemet, og merkeverkstedet sier det ser ut til at det kan være lav spenning bl.a og man må ha et nytt batteri. Siden bilen er 6 år går den ikke under garantien til Toyota.
(..)
Så fikk jeg fortalt at på batterier så er det bare 5 års garanti, så dette kan jeg jo forvente kan skje med en bil -men poenget her er jo at problemet er notert ned før jeg overtok bilen - så PROBLEMET var jo tydeligvis kjent for tidligere eier (som da ikke nevnt dette til bruktbilforhandleren).

Fra og med 1. januar 2024 er det i forbrukerkjøp ikke lenger lov å selge bil med forbeholdet "som den er".

Eksempler på ting som utløser krav mot selger:
- Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

Du kan hevde at alle tre forhold stemmer her, ved at det ikke var opplyst om feilen på hybridsystemet er det holdt tilbake eller gitt "feil" opplysninger som innvirket på kjøp, og bilen er i dårligere stand enn forventet.

Reklamer til selger, og se om et kan finnes en løsning begge parter er eige om. Å sende sak til mekling hos Forbrukertilsynet kan ta lang tid. Mye å tjene å finne en løsning med selger stedet for.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...