NorsknRev Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar ICE har tidligere meldt at de "Stenger ned" 2G. https://www.ice.no/globalassets/b2c/7.-dekning/2g-utfasing/varsling_b2c-1.pdf Jeg setter "stenger ned" i anførselstegn, fordi det de egentlig gjør er å stenge tilgangen. Jeg tror ikke det er så mange som har lagt merke til det, i hvert fall ikke de med en 4G-telefon som er mindre enn ca. fem år gammel. Hvis noen likevel skulle ha merket det, kom med erfaringer! Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Regner med at ICE kan se hvilke abonnement som er aktive på 2G, og informerer disse ekstra mye? Det står en del informasjon her: https://www.ice.no/dekning/2g/ Kan ikke huske jeg har mottatt noe spesiell info om utfasing av 2G fra ICE, betaler for to abonnement, men der er telefonen på 4G/5G. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar (endret) Du kan lett se om du har mistet 2G på en Android telefon ved å gå til telefonappen og i innstillingene prøve å lese status eller prøve å sette en viderkobling. Mens de hadde 2G fra Telia ville telefonen da gjøre CSFB ned til 2G, nå vil du mest sannsynlig bare få en feilmelding fra nettverket, da ice mangler xcap. Disse innstillingene styres utansett i operatørappen eller via kundesidene. Kanskje spennende hvordan nødanrop vil fungere for utlendinger roamende uten volte, det må de ha tenkt på og testet grunding (). Endret 26. februar av mandela Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 27. februar Forfatter Del Skrevet 27. februar toralfb skrev (9 timer siden): Kan ikke huske jeg har mottatt noe spesiell info om utfasing av 2G fra ICE, betaler for to abonnement, men der er telefonen på 4G/5G. Det virker fornuftig. Ingen vits i å informere kunder som ikke blir berørt. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars (endret) Vi har 10 stk M2M sim kort fra ice som brukes på 2G. Har ikke fått noe informasjon om nedstenging. De fungerer per dags dato. Kundeservice nevnte det ikke en gang da vi bestilte flere for 1 måned siden. Endret 1. mars av John-B Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars (endret) Slukkes i løpet av mars 2025, https://www.ice.no/dekning/2g/ edit: Vet det gjelder telefon. Vet ikke om det gjelder M2M. edit: Telenor har vel 2g ut 2027. Endret 1. mars av Svein M Lenke til kommentar
Woff Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Fikk denne av OneCall i går: I 2025 skrur Telia av 2G-nettet. For de aller fleste vil ikke dette ha noe å si, da de fleste mobiler og enheter som selges i dag har 4G og 5G-støtte. Allikevel finnes det noen mobiler og dingser som kun støtter 2G, og disse slutter å fungere når 2G-nettet stenges. Dette betyr slukkingen av 2G-nettet for deg Vi har registrert at du har en enhet som kun støtter 2G. Den kan ikke brukes til å ringe og sende SMS med når nettet skrus av. Det er fortsatt en god stund til, men det kan være greit å tenke på byttet allerede nå, dersom du vil fortsette å bruke enheten som i dag. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars (endret) John-B skrev (1 time siden): Vi har 10 stk M2M sim kort fra ice som brukes på 2G. Har ikke fått noe informasjon om nedstenging. De fungerer per dags dato. Kundeservice nevnte det ikke en gang da vi bestilte flere for 1 måned siden. I teorien kan ICE inngå en egen avtale med Telenor for M2M abonnement. Kan dermed tenkes de beholder 2G på denne typen abonnement. Har ingen kilder, bare en teori om det kan være mulig. Det utgjør trolig et mindre antall kunder på M2M. Kan være et større antall simkort, men trolig ikke stort volum datatrafikk. Det er varslet alminnelige abonnement mister tilgang til 2G når ICE bytter avtalen for roaming via Telenor i stedet for Telia. Informasjon om ICE M2M: https://www.ice.no/bedrift/m2m/ Endret 1. mars av toralfb Lenke til kommentar
Woff Skrevet søndag kl 10:54 Del Skrevet søndag kl 10:54 Woff skrev (På 1.3.2025 den 12.52): Vi har registrert at du har en enhet som kun støtter 2G. Fikk nok en påminnelse fra leverandør av nettet og begynte å forske LITT. Jeg TRODDE jeg hadde alt under kontroll og kunne velge andre nett fra GSM enheten, men valget var 2G eller 3G.. Så da hjalp det lite! 😮🤯 Neste alternativ er å skifte modulen, de har en som dekker 2G, 3G og 4G, og modulen koster 'BARE' kr 3.800,-.. Med andre ord en dyr men nødvendig? investering da denne sørger for alarm-rapporter til valgte mobiltelefoner. (Veldig greit å få beskjed om at huset brenner..) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet søndag kl 11:08 Del Skrevet søndag kl 11:08 Woff skrev (13 minutter siden): modulen koster 'BARE' kr 3.800,- Hva slags modul er dette? Jeg tipper du kan bytte til Telenor for holde liv i den litt lenger og da er den kanskje ikke så langt unna å måtte byttes likevel? Lenke til kommentar
Woff Skrevet søndag kl 11:24 Del Skrevet søndag kl 11:24 mobile999 skrev (10 minutter siden): Hva slags modul er dette? Jeg tipper du kan bytte til Telenor for holde liv i den litt lenger og da er den kanskje ikke så langt unna å måtte byttes likevel? Det er en modul tilpasset alarmsentralen som denne sitter i. sentralen er en Vanderbilt SPC5300 og er beregnet for litt større alarmanlegg. Denne ble kjøpt ny for noen år siden og er en del av et stort system her som styrer brannvarsling, innbruddsalarm og dør-låsanlegg. Vet det er skikkelig 'overkill' men det er sånn jeg er... 🤪 Å bytte til telehor er niks opsjon, jeg benytter det rimeligste mobil abonnementet som finnes? nemlig ring kontant.. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet mandag kl 07:41 Del Skrevet mandag kl 07:41 Woff skrev (20 timer siden): Det er en modul tilpasset alarmsentralen som denne sitter i. sentralen er en Vanderbilt SPC5300 og er beregnet for litt større alarmanlegg. Denne ble kjøpt ny for noen år siden og er en del av et stort system her som styrer brannvarsling, innbruddsalarm og dør-låsanlegg. Vet det er skikkelig 'overkill' men det er sånn jeg er... 🤪 Å bytte til telehor er niks opsjon, jeg benytter det rimeligste mobil abonnementet som finnes? nemlig ring kontant.. Talkmore har rimelige kontantkort i Telenors nett. Kanskje sentralen din kan brukes på WiFi. Lenke til kommentar
Woff Skrevet mandag kl 10:20 Del Skrevet mandag kl 10:20 Trulss skrev (2 timer siden): Talkmore har rimelige kontantkort i Telenors nett. Kanskje sentralen din kan brukes på WiFi. Nå er vel det ring kontant abonnement jeg bruker rimeligst og jeg setter heller inn en ny modul nå enn å skifte tele-leverandør. Kortet må jeg jo uansett skifte snart, like greit å ta den kostnaden nå. Og selvsagt fungerer sentralen meget godt uten mobil-tilgang. Den kommuniserer også over fibernettet så mobil er bare en av veiene ut herfra. 📱 Wi-Fi benytter jeg IKKE til alarmutstyr og heller ikke til detektorene jeg har, selv om sentralen også kan bruke trådløse detektorer! 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå