Gå til innhold

Gode investeringer på 800k

Gjest 6a243...54c

Anbefalte innlegg

Johan Kontant skrev (På 16.3.2025 den 13.56):

Det var jo friskt! 🙂 Crowdfunding er veldig risikable investeringer, men klart man får ned risikoen med å fordele på 80 prosjekter. Og samtidig gjemmer det seg sannsynligvis noen heftige oppturer her og der.

Har du noen statistikk på f.eks. hvor stor andel av crowdfunding-prosjektene som overlever 5 år+ og hva som er gjennomsnittlig avkastning pr. år av alle selskaper som har blitt crowdfundet gjennom f.eks. Folkeinvest de siste 5 årene?

På feks Fundingpartner så ligger jo statistikken ute på nettsiden deres.

https://fundingpartner.no/statistikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker fundingpartner (har også ask med ulike fond). Foreløpig så har jeg vært med på mislighold på to av 62 prosjekter. Begge de to er pågående mislighold nå, så om det blir noe realisert tap og eventuelt hvor mye gjenstår å se. Begge prosjektene er knyttet til samme hovedselskap og samme eier, og begge har stilt garanti og sitter på betydelige verdier, i tillegg til at det er pant i flere eiendommer. Er mentalt innstilt på at det kan bli noen kroner tapt der, men det er nesten litt nyttig å ha vært gjennom noe sånt og lære av det. Håper selvfølgelig på så lite tap som mulig.

Netto rente totalt siste to år er 13%.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring selv med noen andre aktører men det har jo vært noen utrivelige saker. Fundingpartner virker å være seriøse og ansvarlige og kompetente og åpne. Hvis man forstår risikoen og hva man selv må gjøre for å minimere den, og har lyst å prøve crowdfunding så har ikke jeg noe problem med å anbefale Fundingpartner.

Lenke til kommentar

Kvadsheim svarte på eit spørsmål om crowdfunding i februar:

Sitat

Ja, risikoen har iallfall vært høy, i en periode med høye renter og lav nybygging. Mange av disse prosjektene er innen nybygg, og salget har vært svært labert. Det er forventet å ta seg opp, så jeg antar at også misligholdet vil falle. Men, det som jo også har skjedd de siste par årene, er at alternativene er blitt så mye mer attraktive. Du kan sette penger i høyrentefond, som riktig nok ikke gir 12-18 % pt, selv om enkelte har levert 12-14 % det siste året. Risikoen er jo en helt annen, for disse fondene sprer pengene dine over en rekke ulike bedrifter og banker, ikke bare en utbygger, og har en mer funksjonell inn- og utgang av pengene fra fondet. Jeg ville iallfall ikke allokert mye av sparepengene mine til slik crowdfunding innen en sektor (eiendom), når alternativene, med mye mindre risiko, og bare litt lavere forventet avkastning, er såpass gode. Så må man også huske på at crowdfunding er innen mange sektorer, det fins også innen unoterte selskaper etc, så jeg ville ikke avfeie alt her, men jeg synes bare selve nybyggings-delen av denne finansieringsformen er av såpass høy risiko at jeg ville vært forsiktig med å gå inn med veldig mye penger.

Basert på rente på lenka posta her oppe så ville eg heller hatt pengane i indeksfond.

Lenke til kommentar

Det er risiko i indeksfond for tiden også. Det gjeldende rådet fra alle har jo vært globale indeksfond. De har tapt betydelig i det siste. Og de er svært USA-tunge. Flere som har messet om at man alltid skal sitte stille i båten med sånne investeringer er plutselig ikke så sikker lenger. Noen kroner hos en seriøs crowdfunding-aktør ser jeg derfor på som risikospredning.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Zeph skrev (21 timer siden):

..... du har ikkje tapt noko før du selger.

Ting du sier til partneren om Norwegian-aksjene hvis du kjøpte for fem år siden? 😉 (-98%)

Du sa indeksfond, men likevel. Hvis du har spart jevnt i fond og av 2 mill så er 500k det du satte inn. Har du 2 mill, 500k eller null? Du har ikke tjent noe før du har solgt...  Ikke sikret det opprinnelige sparebeløpet heller.

Det er lov å følge med på verdi underveis, så trenger man ikke bli sittende i fond som Odin Eiendom Eller Thematica Future Mobility for eksempel.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (10 timer siden):

Ting du sier til partneren om Norwegian-aksjene hvis du kjøpte for fem år siden? 😉 (-98%)

Du sa indeksfond, men likevel. Hvis du har spart jevnt i fond og av 2 mill så er 500k det du satte inn. Har du 2 mill, 500k eller null? Du har ikke tjent noe før du har solgt...  Ikke sikret det opprinnelige sparebeløpet heller.

Det er lov å følge med på verdi underveis, så trenger man ikke bli sittende i fond som Odin Eiendom Eller Thematica Future Mobility for eksempel.

Nei, du har ikkje pengane før du har solgt, verken forteneste eller tap. Akkurat fordi det kan gå adundas på svært kort tid. Midlane dine er i aksjar, ikkje kroner.

Norwegian-aksjeen og nemnde fond er grunnen til at eg held meg til indeksfond. Spre risiko.

Eg har aldri sagt at du ikkje kan følgje med underveis, men risikoen er der og du har framleis berre aksjar før du har solgt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...