Gjest 6a243...54c Skrevet mandag kl 19:43 Del Skrevet mandag kl 19:43 Jeg får om et par uker ca 800.000 på konto etter et boligsalg. Og jeg lurer på hvordan jeg best bør investere disse. Jeg har et boliglån på ca 3.2millioner og jeg trenger ikke avkastning i nær fremtid da lønn dekker alle mine løpende utgifter og litt til. Jeg vurderer fond og har sett på noen alternativer. Hvordan virker en aksjesparekonto? Kan jeg ha den i f.eks DnB og ha fond i Skagen Fondene? Er fristende å hive alt på boliglånet, men dette er vel ikke det lureste? Noen tips og råd på hva jeg bør se etter? Foretrekker "trygge havner" ikke krypto og nft Anonymous poster hash: 6a243...54c Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet mandag kl 20:00 Del Skrevet mandag kl 20:00 Sjekk Kron.no - det er enkelt og brukervennlig om du vil ha litt enkel veiledning. Sjekk utvikling over tid og gå etter lavest mulig kostnader. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 03:50 Del Skrevet i går, 03:50 Gjest 6a243...54c skrev (7 timer siden): Jeg vurderer fond og har sett på noen alternativer. Hvordan virker en aksjesparekonto? Kan jeg ha den i f.eks DnB og ha fond i Skagen Fondene? Er fristende å hive alt på boliglånet, men dette er vel ikke det lureste? Du kan ha kontoen i DNB og kjøpe andre sine fond ja, men DNB tilbyr ikke nødvendigvis Skagen. Hvis horisonten din er 10+ år og du sover godt nok til ikke å selge hvis fondet ditt går ned 40% så kjør på med fond. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet i går, 10:53 Del Skrevet i går, 10:53 Gjest 6a243...54c skrev (15 timer siden): Jeg får om et par uker ca 800.000 på konto etter et boligsalg. Og jeg lurer på hvordan jeg best bør investere disse. Jeg har et boliglån på ca 3.2millioner og jeg trenger ikke avkastning i nær fremtid da lønn dekker alle mine løpende utgifter og litt til. Jeg vurderer fond og har sett på noen alternativer. Hvordan virker en aksjesparekonto? Kan jeg ha den i f.eks DnB og ha fond i Skagen Fondene? Er fristende å hive alt på boliglånet, men dette er vel ikke det lureste? Noen tips og råd på hva jeg bør se etter? Foretrekker "trygge havner" ikke krypto og nft Anonymous poster hash: 6a243...54c Den tryggeste havnen er å redusere lånet. Det er aldri feil. Sammenlignet med det så kan å ha gjeld og aksjefond kan gå bedre eller dårligere. Risikoen er høyere. 1 Lenke til kommentar
Gjest afbf3...7df Skrevet i går, 11:14 Del Skrevet i går, 11:14 Hva er planen din for livet generelt? Det har egentlig alt å si. Jeg vil alltid anbefale kundene mine å nedbetale gjeld de har her og nå først dersom de ser for seg helt vanlige A4 liv. Dersom målet er å starte noe eget, etterutdanne seg, kjøpe hytte, stor enebolig osv som har store kostnader fram i tid ( i da områder som er kostbare hvor du mest sannsynlig bare vil ha en gjennomsnittlig grei lønn) så ville jeg nok startet der og sett hva planen er innenfor gitt tid. Å spare i fond er 15-20 år sparefront før det faktisk har noe for seg. ( Forutsetter normal fond sparing) Og jada, klart det er vanskelig å se for seg hele livet sitt neste 20 årene, men det er lov å regne med at du vil være som gjennomsnittet altså. Og er du som gjennomsnittet, så er nedbetaling av gjeld du har nå beste alternativ. Jeg er selv gjennomsnittlig og lever et A4 liv med 2 små barn, samboer, rekkehus og vanlige kostnader. 800k inn på konto hadde blitt brukt slik. 250k inn på høyrentesparekonto ( også kjent som buffer tilsvarende 3x mndlig inntekt for husholdningen) 30k som "nød" buffer ( til typiske ting som kan koste her og nå, bil rep, nye hvitevarer osv, nød buffer skal alltid fylles opp igjen etter bruk ) 20k inn på konto som ellers dekker faste utgifter, slik at evt svingninger på faste kostnader ikke gjør at det mndlige beløpet du ellers har satt av til faste utgifter må økes i perioder hvor ting er dyrere ( som feks strøm som har vært siste årene) 500k inn på boliglånet/billån. Da sover du godt uansett hva vel vitende om at du og samboer kan miste jobben og verden vil fortsatt ikke gå under selv om det tar flere mnd å få ny jobb. Anonymous poster hash: afbf3...7df Lenke til kommentar
MrL Skrevet i går, 11:37 Del Skrevet i går, 11:37 (endret) Alt du ikke trenger på 5-10 år settes i en aksjesparekonto og et Global Indeks Fond med minst mulig avgifter, ferdig. Endret i går, 11:38 av MrL 1 Lenke til kommentar
Gjest 6a243...54c Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Takk for gode råd. Jeg ønsker å legge av disse pengene til en regnværsdag egentlig. Har ingenting jeg trenger nå, og jeg har penger på sparekonto til en mellomstor katastrofe. Jeg tenker disse pengene kan komme til nytte om 10-15 år. Har to små barn og hus. Og innen 15år må nok hus pusses opp og barna skal sikkert ha sertifikat og lignende. Tror jeg skal legge mesteparten på fond og 100k på høyrentekonto tilfelle raskt behov. Anonymous poster hash: 6a243...54c Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Høyrentekonto med 4.95% rente uten en masse slitsomme betingelser høres meget godt ut, er det for godt til å være sant? Om du ikke tror du kan klare å slå ~5% avkastning kanskje dette har noe for seg i dagens noe usikre marked? https://kraftbank.no/sparing-kraft-bank Lenke til kommentar
Gjest 1d074...cdd Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 23 hours ago, Guest 6a243...54c said: Er fristende å hive alt på boliglånet, men dette er vel ikke det lureste? Hypotetisk, om din resterende gjeld bare var på 2 400 000, alt annet likt, ville du ønsket å øke lånerammen på bolig med 800 000 for å kjøpe fond? Personlig ville jeg definitivt foretrukket å redusere de løpende gjeldskostnadene mine. Rentene. De reduserte utgiftene kunne jeg jo satt av til sparing. Forstår ikke helt hvordan man kan tenke at det ikke er "det lureste". Anonymous poster hash: 1d074...cdd Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) Det du egentlig er ute etter en tryggest mulig måte å oppbevare penger på slik at de ikke blir spist opp av inflasjon, så det utelukke risikostunt. Sånn sett bør du forankre dette i realverdier. Har ikke så lyst å råde deg til noe som er feil her, så anbefaler deg å bruke noen kroner på råd fra en uavhengig rådgiver. Pass på at denne virkelig er uavhengig og ikke en selger som dessverre veldig mange "rådgivere" er. Med de stuntene som Trump gjør for tiden så må man også være ekstra forsiktig med hensyn på hva en gjør økonomisk. Endret 14 timer siden av vidor Lenke til kommentar
Gjest 6a243...54c Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Gjest 1d074...cdd skrev (6 minutter siden): Hypotetisk, om din resterende gjeld bare var på 2 400 000, alt annet likt, ville du ønsket å øke lånerammen på bolig med 800 000 for å kjøpe fond? Personlig ville jeg definitivt foretrukket å redusere de løpende gjeldskostnadene mine. Rentene. De reduserte utgiftene kunne jeg jo satt av til sparing. Forstår ikke helt hvordan man kan tenke at det ikke er "det lureste". Anonymous poster hash: 1d074...cdd Har egentlig bare tenkt at et utvalg fond vil kunne gi høyere avkastning og vil være lett å ta ut vis jeg skulle trenge penger. Er naturligvis høyere risiko, mente ikke at det var en dum investering bare at andre investeringer var mer anbefalt Anonymous poster hash: 6a243...54c Lenke til kommentar
Gjest 6a243...54c Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Kakkelfant skrev (12 minutter siden): Høyrentekonto med 4.95% rente uten en masse slitsomme betingelser høres meget godt ut, er det for godt til å være sant? Om du ikke tror du kan klare å slå ~5% avkastning kanskje dette har noe for seg i dagens noe usikre marked? https://kraftbank.no/sparing-kraft-bank Vil vel være bedre avkastning å betale ned boliglånet. Dette er høyere enn 5%. Men vil sette av litt på høyrentekonto for å ha lett tilgjengelig kapital Anonymous poster hash: 6a243...54c Lenke til kommentar
Gjest 1d074...cdd Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 3 minutes ago, Guest 6a243...54c said: fond vil kunne gi høyere avkastning Hvor stor avkastning trenger du for at det skal være verdt å låne 800 000? Anonymous poster hash: 1d074...cdd Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden https://www.nrk.no/ytring/trumps-hint-om-a-ikke-gjore-opp-gjeld-kan-fa-katastrofale-konsekvenser-1.17314468 Ser ut som det kan bli noe dicy fremover, ja Lenke til kommentar
wampster Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Gjest 1d074...cdd skrev (22 minutter siden): Hvor stor avkastning trenger du for at det skal være verdt å låne 800 000? Anonymous poster hash: 1d074...cdd Med mindre du er god for 100MNOK ++ aldri lån penger for å investere ALDRI !! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden wampster skrev (2 minutter siden): Med mindre du er god for 100MNOK ++ aldri lån penger for å investere ALDRI !! I praksis gjer mange det ved å ha både lån og formue i fond og/eller aksjar samtidig. Skal ein følje den tankegangen heilt ut så burde du ikkje spare ei krone før du har betalt ned alt av lån. Lenke til kommentar
Gjest 6a243...54c Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Gjest 1d074...cdd skrev (28 minutter siden): Hvor stor avkastning trenger du for at det skal være verdt å låne 800 000? Anonymous poster hash: 1d074...cdd Boliglånet er nå på 5.8%. så over dette vil vel være lønnsomt ? Anonymous poster hash: 6a243...54c Lenke til kommentar
wampster Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Zeph skrev (33 minutter siden): I praksis gjer mange det ved å ha både lån og formue i fond og/eller aksjar samtidig. Skal ein følje den tankegangen heilt ut så burde du ikkje spare ei krone før du har betalt ned alt av lån. Det er forskjell på å ha en månedlig fast sparing i fond på alt fra 500kr til 10/20/30.000 alt etter lønn og det å låne opp (mye) for å sette det i investeringer som historisk sett kan falle med 40%. Men ja jeg er av formeningen av at folk flest burde betale ned boliglånet så raskt de kan for deretter å fokusere på å investere/investeringer. I hvert fall folk som kommer på et forum og spør om hva man skal gjøre med 800.000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå