Gjest 83cb2...2dd Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Selskapet det gjelder er et større konsern i milliardbransjen med flere tusen ansatte i Norge alene. Etter mye ekstrem unødvendig krangling vil jeg påstå jeg har kommet over et slags " lovbrudd" Eller derfor jeg skriver her egentlig da jeg ikke er på juss siden, men rent logisk virker det til å være ulovlig. Jeg driver med med regnskap og rådgivning for mange selskap, vil anta alle selskapene i porteføljen har en eller annen gang hatt en faktura fra denne leverandøren, og det er derfor ikke første gang jeg har vært i samme situasjon. Enkelt og greit så er det slik at "policy'en" til selskapet ( ifølge saksbehandlere og kontaktpersoner jeg har kavet meg gjennom siste uka) at de ikke tilbakebetaler beløp under 300kr til kundene sine. Dog usikker om de gjør til privatkundene sine, der vil jeg tro de holder det "rent" Men til bedriftskundene sine, der steller de seg på bakbeina hver gang. Jeg kjenner nok revisorer også, de aller fleste revisorene jeg kjenner til har ingen problem med å avskrive beløp under 500kr som står som åpne poster i regnskapet ved årsoppgjør. Kjenner også nok regnskapsførere som også har 500kr som et "gyllent" beløp som de fint avskriver dersom de ikke "gidder" å rydde opp. Ikke spør hvorfor da eneste svar du får hvis du spør "hvorfor" så er det " fordi det koster mer å finne ut av det" ( Som er sant) Da tenker jeg at her er det en luring hos selskapet som holder igjen penger, for jeg måtte faktisk bruke 1-1.5t med korrespondanse på å klage for å få til dette, og jeg VET at folk ikke gidder å holde på så lenge. Så er dette egentlig lov? Altså hadde jeg gitt meg etter første saksbehandler jeg ble tildelt ( som jeg vil anta de aller fleste gjør) så hadde jeg ikke fått tilbake pengene på vegne av kunden min. tenker bare hvor mye penger de potensielt kan "lure" til seg på dette alene. Selskapet har 350.000 bedriftskunder i Norge alene, og det at man får tilgodebeløp i små summer som hoper seg opp ila året er veldig vanlig pga hvordan de utfakturerer. Så la oss være generøse og si at dette skjer med kun 20% av bedriftskundene deres. Så er det fort snakk om alt fra 10-15Mnok vil jeg anta som blir inntektsført pga en "policy" som jeg ikke helt vet om er lov heller.? Anonymous poster hash: 83cb2...2dd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar "Det kommer an på." Det kan være bedrageri (hvis faktureringspraksis er slik at man bevisst fakturerer kundene for høye beløp og dermed forleder dem til å betale mer enn de skylder), det kan være underslag (hvis man tilegner seg pengene til egne formål når det etter omstendighetene hadde vært rettmessig for kundene å forvente avregning på senere fakturaer eller lignende), det kan også være lovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå