Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

parkeringsbot innenfor sameiets område som er låst med bom

Tesla1856

Anbefalte innlegg

Har som sagt nøkkel for å låse opp en bom som da tillater meg å kjøre bilen rett foran inngangen til bygget der jeg bor. Måtte lesse av/på en del ting da jeg nettopp har flyttet dit. Fikk bot da parkeringsvakten mener at bilen sto 15min uten at han/hun kune se at noen var ved bilen. Jeg var da i leligheten og måtte pakke en del ting emre kompakt for å få plass til dem i bilen.  Jeg klaget selvsagt på denne boten og nå er den hos parkeringsnemda. Hva mener dere? Jeg mener ihvertfall at det er svært urettferdig å få bot på et sted der man har tilgang til å parkere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det så mye å mene her egentlig? Hvis du har parkert ulovlig skal du ha bot. Det at du har "tilgang" er jo totalt irrelevant. Jeg har også tilgang til å låse opp en bom til hyttefeltet vårt, men jeg har da ikke lov å parkere hvor jeg vil der inne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Tesla1856 said:

Jeg var da i leligheten og måtte pakke en del ting emre kompakt for å få plass til dem i bilen

Det er bortkasta å klage om du skreiv det. Det skulle du gjort på forhånd. Rettspraksis er at t.d. toalettbesøk ifm. ellers lovleg stans ikkje er akseptabelt, og gjer det til parkering.

Lenke til kommentar
Tesla1856 skrev (16 minutter siden):

Har som sagt nøkkel for å låse opp en bom som da tillater meg å kjøre bilen rett foran inngangen til bygget der jeg bor. Måtte lesse av/på en del ting da jeg nettopp har flyttet dit. Fikk bot da parkeringsvakten mener at bilen sto 15min uten at han/hun kune se at noen var ved bilen. Jeg var da i leligheten og måtte pakke en del ting emre kompakt for å få plass til dem i bilen.  Jeg klaget selvsagt på denne boten og nå er den hos parkeringsnemda. Hva mener dere? Jeg mener ihvertfall at det er svært urettferdig å få bot på et sted der man har tilgang til å parkere.

Om regelen er 15 minutter, så må det være aktivitet ved bilen. Da er det naturlige å pakke alt klart, så kjøre og hente det, eller å alliere seg med noen som kan være "i aktivitet" ved bilen. 

Har parkeringsselskapet ilagt deg en kontroll sanksjon på uriktig grunnlag? Sjekk skilting og hvilken informasjon styret har distribuert om parkering.

Årsak til at borettslag og sameier ofte har avtale med et parkeringsselskap er at regler og retningslinjer ikke følges. Dermed inngås avtale med et parkeringsselskap for å håndheve reglene. Det beste er om reglene blir overholdt uten bruk av parkeringsselskap, da kan det utvises mer skjønn. I praksis blir friheten misbrukt, og avtale med parkeringsselskap inngått. Det er synd, men gjerne en realitet.

Lenke til kommentar

Årsaken til at slike steder ofte er begrenset til kun av-/pålessing er fordi det ikke skal hindre ambulanser o.l. samtidig ønsker man å tilby smidighet for beboerne og derfor ikke ha "all stans forbudt".

Dersom du må pakke om etc. så må du flytte bilen først. Kipt, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (28 minutter siden):

Er det så mye å mene her egentlig? Hvis du har parkert ulovlig skal du ha bot. Det at du har "tilgang" er jo totalt irrelevant. Jeg har også tilgang til å låse opp en bom til hyttefeltet vårt, men jeg har da ikke lov å parkere hvor jeg vil der inne.

Det er ikke anvist parkeringsplass på stedet. Man parkerer bilen foran innangsdøra for å lesse av. 

Lenke til kommentar
Tesla1856 skrev (7 minutter siden):

Det er ikke anvist parkeringsplass på stedet. Man parkerer bilen foran innangsdøra for å lesse av. 

Basert på det du sier kan du kun gjøre det i 15 min og du gjorde det i mer enn 15 minutt og skal derfor ha bot.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 minutter siden):

Basert på det du sier kan du kun gjøre det i 15 min og du gjorde det i mer enn 15 minutt og skal derfor ha bot.

står det i loven at det kun er 15min? Skal det ikke stå på skiltet også informasjon der det står max15min parkering?

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Tesla1856 said:

står det i loven at det kun er 15min? Skal det ikke stå på skiltet også informasjon der det står max15min parkering?

Nei. Det som står er følgjande:

Parkering: Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.

Kortast muleg stans for av- eller pålessing er altså ikkje ei parkering. Kortest mulig skal tolkast strengt. Så det konkrete svaret er at dersom det einaste du gjer er å lesse av eller på, så kan du gjere det stader der det er parkering forbode. Gjer du andre ting, som å pakke, så har du parkert.

15 minutt som observasjonsgrense er i praksis nok til å forsikre seg om at det ikkje er snakk om av- og pålessing.

Lenke til kommentar
Tesla1856 skrev (28 minutter siden):

Hva er teksten på skiltene der du kjører inn / stoppet / parkerte? 

Om det ikke er skiltet godt nok kan du ha en grunn til å klage.

Generelt kjenner parkeringsselskapene reglene og setter opp skilt som er i hht. kravene. Men, det kan skje feil, skilt kan bli ødelagt av snøbrøyting osv.

Styret i sameie har kanskje sendt ut informasjon om reglene, og eventuelle muligheter for lengre tid ved flytting av mange ting?

Lenke til kommentar
toralfb skrev (6 minutter siden):

Hva er teksten på skiltene der du kjører inn / stoppet / parkerte? 

Om det ikke er skiltet godt nok kan du ha en grunn til å klage.

Det er generelt forbudt å parkere på gatetun hvis det ikke er på henvist oppsatt parkeringsplass.

Tesla1856 skrev (40 minutter siden):

Det kommer an på, du har jo ikke gitt noe informasjon om hva det er slags plass du har parkert. hva slags skilting som er i området osv. Det er ikke sånn at du kan parkere hvor du vil bare fordi det ikke er skiltet max 15 min eller annet.

Lenke til kommentar

Fyrste spørsmål er kva parkeringsvilkår som gjeld. Det er ikkje uvanleg at ein gjer det så enkelt at det står at det berre er lov å parkere på anviste plassar. Å parkere andre stadar på området er då ulovleg. Det er likevel mogleg at området utanfor parkeringsplassen er uregulert, så det må du sjekke opp.

Så er neste spørsmålet om du har parkert eller berre stoppa. Definisjonen frå trafikkreglane er alt sitert, inkludert unntaket om kortast mogleg stans for av- eller pålessing.
Kvar skillet går er ikkje lovfesta, om parkeringsselskapet legger til grunn fråvær av aktivitet i minst 15 minutt så vil det vanlegvis være rikeleg nok til å slå fast at køyretøyet er å rekne som parkert.

Vegvesenet har utarbeida nokre eksempel på ulovleg parkering og viser då til:

• hente eller levere en letthåndterlig pakke, gjenstand, brev eller lignende.
    Du kan for eksempel ikke sette bilen fra deg et sted der det er parkeringsforbud, for så å hente eller levere mat (typisk takeaway), medisiner på apoteket eller handleposer fra butikken.
  • vente på den eller de du skal hente
    Den som skal inn i bilen, må være klar, slik at påstigningen tar kortest mulig tid.
  • gjøre andre ting den tiden du lesser
    Du kan for eksempel ikke ta en telefon, gå på butikken eller på toalettet. Du kan heller ikke pakke ned eller ut det som skal lesses, alt må være klart til selve lessingen.
  • lesse av og på på skiltede plasser reservert for forflytningshemmede

Det er lagt til grunn at det skal ha eit omfang som gjer det nødvendig å parkere veldig nært. Eit flyttelass vil heilt klart være gods som det er nødvendig å lesse av. Feilen du har gjort er at du ikkje har lessa av på kortast mogleg tid.
Når du har brukt tid i leileheita på å pakke om flyttekassene så er du utanfor det som er å rekne som ein stans for av/på-lessing. I det du oppdaga dette behovet så skulle du eigentleg ha flytta bilen til lovleg parkeringsplass, pakka deg ferdig, og fyrst då stanse bilen framfor inngangsdøra for å på raskast mogleg råd lesse inn i bilen. I teorien speler det ingen rolle om du brukte 60 sekund eller 60 minutt på å pakke om, så fort du gjorde noko anna enn på/av-lessing så vart det ei parkering.

Dersom du skulle kverulert på denne bota, så er fyrste bod å ikkje innrømme dei faktiske forhold. Så fort du gjekk i gang med å pakke om, eller tok ei lita pause så har du objektivt parkert bilen.
Denne "15 minutts regelen" er ingen regel, det er berre ein forenkla måte å vurdere på. For om du tek 2 minutt pause oppe i leilegheita så er det sjølvsagt umogleg for parkeringsvakta å finne ut det, men også tilsvarande andre vegen. Om du treng 30 minutt med iherdig jobbing på å bryte flyttekassa opp alle trappene til leilegheita di, så er dette fortsatt den kortaste moglege tida for avlessing sjølv om du var borte frå bilen i meir enn 15 minutt.
Grunnen til at parkeringsselskapet legg til grunn 15 minutt er at det gir litt slingringsmonn ovanfor dei som strengt tatt skulle hatt bot fordi dei tok ei rask tissepause eller drakk litt vatn oppe i leilegheita før dei gjekk ned for å hente neste kasse, samtidig som at ein i dei fleste tilfeller kan være rimeleg trygg på at det ikkje skal ta meir enn 15 minutt tur/retur per flyttekasse.

Om du skal få kverulert deg vekk frå denne bota så må du kunne vise til at du var så effektiv som mogleg. Ein kan i teorien tenke seg heilt ekstreme tilfeller som ligg heilt i ytterkant. Eit døme er lastebilsjåføren som skal levere gods til ein butikk som ankjem rett etter stengetid på fredag, men som på grunn av at butikken må hjelpe til med sin gaffeltruck så kan ikkje lossinga starte før måndagsmorgonen. Det teknisk sett ikkje ei parkering sjølv om lastebilen blir ståande der heile helga. Eg trur likevel at lastebilsjåføren ville fått bot med den begrunnelsen at ein burde ha funnet ein lovleg parkeringsplass i mellomtida.

Lenke til kommentar
Gjest 019fd...5bb
Tesla1856 skrev (3 timer siden):

Har som sagt nøkkel for å låse opp en bom...

Hvor har du sagt det tidligere?

Anonymous poster hash: 019fd...5bb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...