Gå til innhold

Russisk påvirkning

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (38 minutter siden):

korrupte land som Ukraina

Kjapt eksempel på faktasjekk ved hjelp av eksterne ressurser:

Transparency international - Corruption perception index 2024

Ukraina: 35 poeng (+3 siden fullskalainvasjonen startet)

Russland: 22 poeng (-7 siden fullskalainvasjonen startet)

Konklusjon: Ja, Ukraina regnes som et ganske korrupt land, men Russland regnes som vesentlig mer korrupt av Transparency international, en organisasjon som spesialiserer seg på å måle hvor korrupte land er på en mest mulig nøytral måte. Metodikken deres er selvsagt transparent. Ukraina har redusert sin korrupsjon de siste årene. Russland har økt korrupsjon i samme periode.

Slike faktasjekker kan godt ha sin egen tråd i et arkiv a la faktisk.no og så kan hvert innlegg som inneholder faktafeil raskt flagges med link til denne omfattende og godt dokumenterte faktasjekken. Noe a la moderatormelding med rød ramme eller noe sånt. Dette vil fremme saklighet og faktaorientering i debattene og fjerne mye støy.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påvirkede folk som påpeker at man ikke må bli påvirket. At noe er fakta betyr ikke at det bør tas inn i operasjonsmodus.

Ufred i verden er ikke en fotballkamp, man må ikke heie.

80 milliarder tilsvarer 800k i årlige tiltak til hver av de 100k som er vanskeligst stilt i Norge eller 80k i tiltak til den millionen av mennesker som er ordentlig fattige i Norge. Det kunne utgjøre en forsjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NTB via Digi.no: Forskere advarer mot russisk desinformasjon i KI-modeller

Sitat

Et omfattende russisk desinformasjonsnettverk manipulerer vestlige KI-samtaleroboter til å spre propaganda fra Kreml, advarer forskere. 

Barnevakten.no: Det flommer over av propaganda i sosiale medier

Sitat

Det er blitt et stort problem at fremmede stater sprer propaganda i sosiale medier, ifølge Forsvarets forskningsinstitutt. Et grunnleggende råd er at du og tenåringen oftere oppsøker redaktørstyrte nyhetsplattformer.

Jeg føler ikke at jeg driver med noe solo foliehatt-opplegg her når jeg advarer mot en flom av russisk definering av "virkeligheten" via nettet. Russisk påvirkning av europeiske og amerikanske folkemeninger er et faktum som påpekes fra en rekke ulike forskere og medier.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

NTB via Digi.no: Forskere advarer mot russisk desinformasjon i KI-modeller

Barnevakten.no: Det flommer over av propaganda i sosiale medier

Jeg føler ikke at jeg driver med noe solo foliehatt-opplegg her når jeg advarer mot en flom av russisk definering av "virkeligheten" via nettet. Russisk påvirkning av europeiske og amerikanske folkemeninger er et faktum som påpekes fra en rekke ulike forskere og medier.

Spesielt de som liker å være "kontrære" også på andre områder virker å være svært påvirkelig for dette. Man ser det også her i forumet. De som liker tro at alle andre bare en hjernevaskede sauer som kun ser på NRK, tror på helsemyndighetene osv. er også de samme som tyter om hva enn som er Kremls siste talking point. 

Nå for tiden er det fredsavtale for å spare Ukraina for lidelser som gjelder. Bio-labs, NATO-utvidelse og alt de har vært innom før er glemt.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...