Gå til innhold

"Norsken, svensken og dansken" er et radioprogram med stor samfunnsrelevans!

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og hører på et radioprogram som går parallelt i alle statlige radiokanaler i Norden(litt usikker på Finland). Det heter "Norsken, svensken og dansken" og kaller seg selv "gruppeterapi for Norden".

Jeg skal ikke ta stilling til programmets terapeutiske virkning og om det virker helbredende. Men programlederne i dette podcastlignende radioprogrammet virker både reflekterte og kloke. De er langt hevet over "andedammens kjekling og mas", dagens samfunnsdebatt, som promoterer problemstillinger som "Hvem er mest og minst "woke"?" eller "Hvem er/er ikke nazist?"

Programmet er befriende fri for ideologiske båser, og velger heller å fremme intellektuell ærlighet og humanisme.

Jeg mener programmet, ved sin opplysthet og oppriktig nysgjerrige blikk på vårt fellesskap i Nordens store og små problemer, fremført av dyktige programledere, seiler opp til å bli det viktigste programmet i NRKs sendeflate.

Og problemstillingen er: Har god journalistikk og folkeopplysning noen sjanse i dagens mediebilde? Eller er det bare medier som pleaser våre fordommer, som når igjennom til oss? Jeg opplever det fellesnordiske NRKprogrammet "Norsken, svensken og dansken" å være begge deler. Enig?

Mitt innlegg er ment å handle mer om politikk(mediepolitikk) enn om medier.

Endret av Eirikraude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Eirikraude said:

Og problemstillingen er: Har god journalistikk og folkeopplysning noen sjanse i dagens mediebilde?

I stadig mindre grad dessverre. Det passer ikke inn i medievirkeligheten på nettet der man skal være aggressiv, negativ og koke alt ned i fordummende memes. 

Liker forøvrig også "nordmannen, svensken og dansken godt" og prøver å få det med meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (43 minutter siden):

I stadig mindre grad dessverre. Det passer ikke inn i medievirkeligheten på nettet der man skal være aggressiv, negativ og koke alt ned i fordummende memes. 

Liker forøvrig også "nordmannen, svensken og dansken godt" og prøver å få det med meg. 

Ja, du har rett. Selv går jeg også rett på underholdende og enkel "journalistikk", også når jeg søker informasjon. Og når du sier at det "på nettet skal være aggressivt, negativt og fordummede memes", så er jeg helt enig. Det er et svært viktig poeng du presiserer: Vi vil ikke informeres. Vi vil underholdes.

Men poenget mitt er at nsd kombinerer underholdning med informasjon. Nsd er ikke-fordømmende og ikke-moralsk. F.eks: Hater du innvandrere, blir du møtt med forståelse. Og Vance holdt en god tale. Vance sier noe viktig, når han påpeker at Europa er for avhengig av USA. Hilsen nsd.

"Norsken, svensken og dansken", heretter kalt NSD, eller nsd, består av tre modige journalister med integritet. De forstår vanlige menneskers valg, inkludert medievalg.

Endret av Eirikraude
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Eirikraude said:

Men poenget mitt er at nsd kombinerer underholdning med informasjon. Nsd er ikke-fordømmende og ikke-moralsk.

Ja jeg vet hvem de er, men de når nok ikke ut til "folk flest". De har vel rundt 350.000 lyttere fordelt på 3 land. De blir dermed ikke et eksempel på at journalistikken har en sjanse, men heller det motsatte. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 minutter siden):

Ja jeg vet hvem de er, men de når nok ikke ut til "folk flest". De har vel rundt 350.000 lyttere fordelt på 3 land. De blir dermed ikke et eksempel på at journalistikken har en sjanse, men heller det motsatte. 

Nettopp. Og enig. Men mulig jeg har stilt feil problemstilling. For jeg mener ikke at nsd er tran som alle bør ta. Jeg mener simpelthen at de utviser forbilledlig journalistikk. Ikke tran.

Og jeg er ikke ett sekund i tvil om at god journalistikk vil dra lesere. Ja, du har et godt poeng når du sier at "aggressiv, negativ og fordummende memes"(glimrende oppsummering) er mest populært. Men god journalistikk er enda mer populært. Men mangelvare. 

Nsd er veien å gå videre for seriøse medier, mener jeg. De kritiserer innvandring og gir anerkjennelse til Vances nylige München-tale. Økt profesjonalisering av journalister, gir mindre moralisme og mer god journalistikk.

For ordens skyld kan jeg innrømme at jeg personlig både er for innvandring og mot budskapet i Vance' tale. 

Lenke til kommentar

Seriøse medier bør innrømme at innvandring er en potensiell fare for samfunnet. Men de kan også si at innvandring er et gode. For begge deler er sant. Innvandring er både bra og dårlig. På samme tid.

Hvordan er det både bra og dårlig? Jeg forstår ikke. Media forklarer det ikke til meg. Skam på media!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...