Simen1 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Av det ene tilfellet jeg vet om i nyere tid i mitt nærområde så tok de tak i det 100% av gangene. Det er samme rate som jeg vet om fra flere år tilbake både i mitt nabolag og et par andre steder. Jeg har ennå til gode å høre at de ikke tar tak i en sånn melding. I mitt område. Det kan sikkert være geografiske forskjeller. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Ok, de gangene jeg har ringt (riktignok noen år siden) eller de sameiene jeg sitter i styret i så har jeg bare fått vite "deal with it vi har mer presserende ting å ta tak i, si ifra om det eskalerer". Dette gjelder da Oslo sentrum/Oslo politidistrikt Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Det virker som traadstyrer ser paa 3000 kr som hovedproblemet, ikke at han har holdt et helvete for naboer og medmennesker, oppi dette her. Mistet all respekt og aere. Oppfoert seg, som en umoden, drittunge, noe han gjoer her ogsaa, med denne traaden. Neste gang, maa du laste ned "den jaevla naboen" av Jan Teigen, og kjoere den paa full troekk, subwooferen med egen forsterker, paa fullt ogsaa, for saa mye, virker det, som du bryr deg. For en umoden oppfoersel! Ser tallet 83 her, er du over 40 aar gammel? Endret 3 timer siden av Karltorbj 1 2 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 1 hour ago, Simen1 said: Klager burde ring politiet og bedt de være mellomledd i å bringe klagen videre. Politiet holder identiteten til klager skjult, er gratis å ringe og har autoritet til å få slutt på bråket. Dette er selvfølgelig den korrekte fremgangsmåten ja. Det som er problemet her er nok at ingen er antagelig informert om at det kommer en direkte kostnad for utryktning av vekter, som belastes boenhet i slike tilfeller. Med mindre klager har vært kjent med denne kostnaden, mener jeg ikke klager kan klandres for å ha kontaktet vekter. Det er ikke urimelig å ringe til vekter, om en vet at sameiet har vektertjeneste. Det er vel ikke unormalt at vektertjenesten er fastpris, eller har x antall utryktniger inkludert i prisen, så klager har antagelig ikke vært kjent med at dette kom til å koste noe. Derfor mener jeg at dette er en regning sameiet må ta, som en del av kostnaden for vektertjenesten. Rent juridisk tenker jeg at leietaker kan nekte å betale dette, med mindre det spesifikt er opplyst i leiekontrakt om faren for kostnader med vekter. Samme med eier av boenheten - vedkommende bør nekte å betale dersom det ikke er opplyst om disse potensielle kostnadene med vektertjenesten. Hvis fakturaen faktisk er stilt direkte til utleier, kan han jo enkelt bare bestride den ved å si at han ikke er kunde og aldri har bestilt noe. Fakturaen må jo i så fall sendes til sameiet. For at sameiet skal kunne sende videre regninger fra vektertjenesten, må de tydelig informere om denne muligheten, og klarere hvem som har myndighet til å bestille fakturerbare tjenester fra vekter. De burde vel også forlange at vektertjenesten informerer klager om kostnaden før utryktning. 41 minutes ago, Karltorbj said: Det virker som traadstyrer ser paa 3000 kr som hovedproblemet, ikke at han har holdt et helvete for naboer og medmennesker, oppi dette her. Hvor har du det fra at han har "holdt et helvette for naboer"? Så vidt jeg ser er det ingenting konkret info her som tilsier at trådstarter en gang har brutt reglene. At én person klager, betyr ikke at det har vært ulovlig mye bråk. Det er fullt lov for en vennegjeng å prate i normalt volum midt på natten, selv om dette er mulig å høre fra andre leiligheter. Noen ekstremt sensitive personer kan oppleve det som irriterende, selv om det ikke er over grensen for hva som er innenfor normalt volum. Mest sannsynlig har det vært mye bråk ja, men det er på ingen måte sikkert. Om ingen andre av naboene til TS har merket noe, tror jeg det er rimelig å anta at det er det éne naboen som er problemet, ikke TS. Endret 3 timer siden av John-B Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden wampster skrev (56 minutter siden): Så hvis man bor i et sameie som har flere oppganger og er plagsom for andre naboer kl 04 på natta forventer TS at vedkommende skal stå opp, kle på seg, gå ned, gå ut, gå inn i en annen oppgang (gitt at de faktisk har mulighet til det, noe de færreste har), gå opp/bort til leilighet, banke på et sted hvor man ikke aner hva som foregår og hvilken sinnstilstand personene på festen er i, for så å spørre pent? Vil understreke at eg ikkje har sagt at dette var ei fornuftig forventning, eg seier berre at det er dette trådstartar har sagt at han forventa. Vil også legge til at den vanlegaste måten å klage på er å sende ein SMS nettopp for å sleppe å stå opp. Ein slik SMS kunne forøvrig med fordel ha vært sendt tidlegare på kvelden. Å skulle vente til langt på natt før ein ringer etter hjelp, og deretter måtte vente på at vektaren dukker opp burde være unødvendig. Det er nesten så eg er tilbøyeleg til å meine at dersom naboen har bråka til kl 04 om kvelden så kan ein nesten liksågodt gi F i å avslutte festen, for heile natta er uansett spolert. Som eg skreiv tidlegare i tråden så vil det i dag være urealistisk å forvente personleg oppmøte for å klage på støyen. Samfunnet har endra seg og det er stadig eksempel på at denne måten å klage på feststøy har ført til voldsbruk, og til og med drap. Det å møte opp på døra om natta er i dag ei politioppgåve, alternativt vekteroppgåve. Eg ville i alle tilfelle ikkje ha forventa at ein nabo skal møte opp åleine på døra for å prøve å avslutte ein fest. wampster skrev (46 minutter siden): Hvis du ringer politiet kl 04 om natta, natt til søndag for å be dem gjøre noe med et nach hvor eneste problemet er at det er høylytt får du ha lykke til med det. Null prosent sjanse for at de tar tak i det. Det er ikkje min erfaring, politiet tek tak i slike saker, særleg når det er snakk om blokk der det er mange som blir berørt. Kor høgt politiet prioriterer slike oppdrag kjem mykje ann på kva anna som foregår. Det er nok vanskelegare å få bistand frå politiet i tidspunktet 01 til 03 dei fleste stadar då politiet då ofte er opptatt med det generelle utelivet med slossing og overstadig berusa personar, men kl 04 og utover så har politiet ofte ledig kapasitet. Dersom politiet er opptatt med andre oppdrag så har det uansett ein verdi å ringe politiet. Dersom klagen på støyen er så presis at ein veit kva leilegheit det er snakk om så vil politiet ofte ringe den som er registrert busatt i leilegheita. Då kan pålegg om å avslutte festen gis muntleg, og dei fleste som blir oppringt av politiet vil uansett ta hintet om at det er lurt å avslutte festen før politiet dukker opp fysisk. Den andre verdien av å ringe politiet er at dette blir loggført, sjølv om politiet ikkje gjer noko anna enn å loggføre klagen så vil denne loggen ha god verdi dersom det blir aktuelt med utkasting, og politiet vil gi større prioritet til å rykke ut til festbråkarar som det har komt mange klager på. Eit anna "tips" som nabo er koordinere seg slik at det er fleire som ringer til politiet for å klage på støyen. Ein naboklage kan være frå ein hårsår og grinete nabo som ringere politiet berre ein høyrer at nokon i blokka skyller ned i do, men to eller fleire klagarar viser godt at det er fleire som opplever dette som plagsomt. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) John-B skrev (20 minutter siden): Dette er selvfølgelig den korrekte fremgangsmåten ja. Det som er problemet her er nok at ingen er antagelig informert om at det kommer en direkte kostnad for utryktning av vekter, som belastes boenhet i slike tilfeller. Med mindre klager har vært kjent med denne kostnaden, mener jeg ikke klager kan klandres for å ha kontaktet vekter. Det er ikke urimelig å ringe til vekter, om en vet at sameiet har vektertjeneste. Det er vel ikke unormalt at vektertjenesten er fastpris, eller har x antall utryktniger inkludert i prisen, så klager har antagelig ikke vært kjent med at dette kom til å koste noe. Derfor mener jeg at dette er en regning sameiet må ta, som en del av kostnaden for vektertjenesten. Rent juridisk tenker jeg at leietaker kan nekte å betale dette, med mindre det spesifikt er opplyst i leiekontrakt om faren for kostnader med vekter. Samme med eier av boenheten - vedkommende bør nekte å betale dersom det ikke er opplyst om disse potensielle kostnadene med vektertjenesten. For at sameiet skal kunne sende videre regninger fra vektertjenesten, må de tydelig informere om denne muligheten, og klarere hvem som har myndighet til å bestille fakturerbare tjenester fra vekter. De burde vel også forlange at vektertjenesten informerer klager om kostnaden før utryktning. Hvor har du det fra at han har "holdt et helvette for naboer"? Så vidt jeg ser er det ingenting konkret info her som tilsier at trådstarter en gang har brutt reglene. At én person klager, betyr ikke at det har vært ulovlig mye bråk. Det er fullt lov for en vennegjeng å prate i normalt volum midt på natten, selv om dette er mulig å høre fra andre leiligheter. Noen ekstremt sensitive personer kan oppleve det som irriterende, selv om det ikke er over grensen for hva som er innenfor normalt volum. Mest sannsynlig har det vært mye bråk ja, men det er på ingen måte sikkert. Om ingen andre av naboene til TS har merket noe, tror jeg det er rimelig å anta at det er det éne naboen som er problemet, ikke TS. Mest sannsynlig mye braak??????????????? Det har vaert et helvete, med veldig hoey musikk, med laater som avbrytes og spilles om igjen, skriking, hoey latter og helt kaos. Vet dette ikke er dokumentert, men her, er det lett og tolke mellom linjene. Og det passet sikkert kjempeflott, for naboen, som skulle bruke soendagen, til aa kjoere til en annen kant av landet, dagen etterpaa. Endret 3 timer siden av Karltorbj Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Karltorbj skrev (1 minutt siden): Det har vaert et helvete, med veldig hoey musikk, med laater som avbrytes og spilles om igjen, skriking, hoey latter og helt kaos. Det er på ingen måte gitt. Trådstarter seier at han ikkje kan huske at det var mykje støy, og han meiner at festen bestod av samtalar og bakgrunnsmusikk. Så er det sjølvsagt heilt klart at trådstarter sin forklaring er farga både av at han vil underdrive problemet, og ikkje minst det faktum at trådstarter var full og hadde nok svekka evne til å vurdere eige støynivå. Som omtalt tidlegare i tråden så er det ikkje alltid at det er musikk og prat/roping som utgjer støyproblematikken i ei gamal blokk, ofte kan det være dei andre lydane av at det er aktivtet i blokka som er mest plagsomt. Typisk då at det er mykje ekko i korridorane som forplantar lyden av dører som slår, eller at lyden av avløpsvatn frå toalettet i trådstarters leilegheit går ned i soveromsveggen til alle naboane slik at dei lett våker kvar gong ein av gjestane skyller ned i do. Hadde det vært eit reint helvete med høg musikk og skråling så finn eg det heilt usannsynleg at festen har fått pågå til kl 04 utan at nokon hadde gitt beskjed tidlegare. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 17 minutes ago, Karltorbj said: Det har vaert et helvete, med veldig hoey musikk, med laater som avbrytes og spilles om igjen, skriking, hoey latter og helt kaos. Var du der? Hvis ikke foreslår jeg at du slutter å forsøple denne diskusjonen med dine fantasier om hva som har skjedd. Som forøvrig uansett er irrelevant for hvorvidt TS juridisk trenger å betale, som er det TS lurer på siden tråden er postet i Jussforumet. Om han lurte på om han var moralsk pliktet til å betale ville han nok postet i "Samfunn" kategorien. Endret 3 timer siden av John-B 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) The Avatar skrev (24 minutter siden): Vil understreke at eg ikkje har sagt at dette var ei fornuftig forventning, eg seier berre at det er dette trådstartar har sagt at han forventa. Vil også legge til at den vanlegaste måten å klage på er å sende ein SMS nettopp for å sleppe å stå opp. Ein slik SMS kunne forøvrig med fordel ha vært sendt tidlegare på kvelden. Å skulle vente til langt på natt før ein ringer etter hjelp, og deretter måtte vente på at vektaren dukker opp burde være unødvendig. Det er nesten så eg er tilbøyeleg til å meine at dersom naboen har bråka til kl 04 om kvelden så kan ein nesten liksågodt gi F i å avslutte festen, for heile natta er uansett spolert. Jeg vet ikke med deg, men jeg har ingen telefon nummere til andre i sameiet jeg bor i. Jeg har muligheten til å kontakte styreleder/styret dog. Så må man jo da finne ut hvem det er som har fest. Det er jo ikke alltid like lett å lokalisere. edit: Men hvilket styre er det som lar seg kontakte kl 04 om natta uansett ukedag? Ingen normal person ville vel forventet å få tak i styret (eller tenkt på å kontakte dem) på et slikt tidspunkt. Personlig mener jeg det å ha en avtale med et vekterfirma (som det ser ut til at sameiet det er snakk om her har) er en glimrende ide. Uansett utfall, hele tråden er komisk. TS har mest sannsynlig ødelagt nattesøvnen til minst flere titals personer (sitt eget sameie og nabo-sameier/gårder) og dermed også store deler av dagen derpå og er furten fordi det har fått konsekvenser og synes det er urettferdig. Snakk om å være selvsentrert egoist. Endret 3 timer siden av wampster 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden wampster skrev (27 minutter siden): Jeg vet ikke med deg, men jeg har ingen telefon nummere til andre i sameiet jeg bor i. Jeg har muligheten til å kontakte styreleder/styret dog. Så må man jo da finne ut hvem det er som har fest. Det er jo ikke alltid like lett å lokalisere. edit: Men hvilket styre er det som lar seg kontakte kl 04 om natta uansett ukedag? Ingen normal person ville vel forventet å få tak i styret (eller tenkt på å kontakte dem) på et slikt tidspunkt. Personlig mener jeg det å ha en avtale med et vekterfirma (som det ser ut til at sameiet det er snakk om her har) er en glimrende ide. Uansett utfall, hele tråden er komisk. TS har mest sannsynlig ødelagt nattesøvnen til minst flere titals personer (sitt eget sameie og nabo-sameier/gårder) og dermed også store deler av dagen derpå og er furten fordi det har fått konsekvenser og synes det er urettferdig. Snakk om å være selvsentrert egoist. Eg har ikkje telefonnummeret til alle, men vi har ei oversikt på kven som bur kvar, nummeret må då ofte søkast opp. Vi har ikkje lov til å kontakte styreleiar etter kl 20 eller før kl 8 utan at det er ein nødssituasjon, der støyplager ikkje er rekna om ein nødsituasjon som krev at styret blir informert. Det er derfor ein skal ringe politiet. Eg synes også at det å ha ein avtale med eit vekterfima er ei god (dog dyr) løysing for eit sameige/burettslag, det er likevel viktig at det økonomiske er ivaretatt på ein ryddig måte, både med informasjon om ordninga generelt sett og ikkje minst i kva tilfelle ein andelseigar kan avkrevast ekstrabetaling. Ein ting er når nokon har oppført seg på ein slik måte at det var nødvendig for vekteren å kome, men kven dekker kostnaden når det viser seg at det ikkje var nødvendig å kome? Av omsyn til økonomien i laget så er det også eit spørsmål om kven som kan bestille vektaren. Det bør ikkje være slik at kven som helst i blokka kan bestille vektertenester og sende rekninga til naboen, og om det er den som ringer til vektaren som må betale 3000 kr om vektaren ikkje rekk fram før festen har blitt avslutta og støyen har stoppa så vil nok tersekelen for å bruke vektaren være desto mykje høgare. I dette konkrete tilfelle så er heller ikkje gitt at det var nødvendig at vektaren rykka ut, då det i følgje trådstarter ikkje står noko om støy i rapporten. Hadde rapporten slått fast at vektaren kom fram til trådstarters leilegheit og der var støynivået så høgt at vektaren måtte avbryte festen, så hadde det også vært enklare å kreve at trådstarter betalar sidan ein då også har dokumentasjon på at trådstarter har påført utleigar eit økonomisk tap ved å bryte husordensreglane. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå