Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fakturert 3000kr for naboklage

hamburger83

Anbefalte innlegg

MrL skrev (39 minutter siden):

Så hvis naboen over sin unge begynner å hyle 23.01, og forsetter å hyle i en time - kan man ringe en vekter for å få de til å holde kjeft? Så sende faktura etterpå?

Synes det blir litt ulike ting. Uansett kva husordensreglane seier så vil det være lov å bedrive støyande aktivitet om natta om det er viktig nok. Ein kan nesten ikkje kreve at babyen skal kneblast om natta heller. Typiske eksempel på nattlig støy som er lov likevel er til dømes nødvendig arbeid for å stoppe ei pågåande vasslekkasje, for ikkje å snakke om å utløyse brannalarmen om det startar å brenne på natta. 

Det med å sende faktura til naboen er eit heilt uavhengig spørsmål og vil være avhengig av at det føreligg ein avtale om dette. Eg tenker at dette kjem litt i same gate som å bestille reinhaldar eller elektrikar til naboen din for deretter å vidaresende fakturaen sjølv om naboen ikkje har bedt om denne tenesta. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BakaBerg skrev (4 timer siden):

Det beste er jo bare å bli rik da. Kan man kjøpe det man vil.

Fuck — hvorfor tenkte jeg ikke på det litt tidligere? Dette tipset hadde jo løst de aller aller fleste av mine problemer! 😁

--- 

Ellers er det imponerende å lese om hvor mange som aldri har vært ung, og aldri har holdt en fest eller to for mye i sin ungdom. 

Jeg brukte studietiden i et kollektiv i en eldre bygård midt i byen. Her var det ikke akkurat god støyisolering. Tvert imot. Så når naboen hadde Bach, så hørte vi det godt. Og motsatt. Men hvor stille og rolig kan man egentlig forvente å ha det, når man bor tett oppi andre, da? 

Vil man bo sentralt, så tåler man litt støy en sjelden gang i blant.

Tåler man støy og bråk hver eneste dag? NEI! Hver helg? Nei! Men et par ganger i året? Ja, det er faktisk tålelig. Optimalt er det kanskje ikke, men man må tåle det..

Hvor ofte og hvor mye TS støyer vet jeg ikke. Kanskje er det umenneskelig mye. Men hvis det derimot er på et mer normalt nivå gitt hans alder og situasjon, så klarer jeg ikke å se problemet!

At folk eskalerer et ubehag til Securitas med én gang, i stedet for å prøve alternative metoder, er for meg et mysterium. Da jeg var ung banket vi på døra til hverandre. Ga litt voksenkjeft. Fungerte da bra det! 

Endret av qualbeen
Bach? Nach! Gøyal ordliste 😅
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velger du å bo i blokk, så velger du samtidig bort å ha fest langt utover mot morgenkvisten. Ditt behov for fest trumfer ikke alle naboenes behov for nattero, enkelt og greit. Jeg bor i blokk selv, vi er en god miks av barnefamilier, eldre og unge voksne, og vi tar hensyn til hverandre. Fest av og til er greit det, men da drar man ut på byen senest ca. midnatt, og man tar ikke med seg folk hjem på nach.

Gode blokknaboer gir beskjed litt i forveien om at hei, vi skal ha fest på lørdag, vi kommer til å dra ut ca. klokka sånn, ta kontakt på dette telefonnummeret hvis det blir for mye.

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (1 time siden):

Så hvis naboen over sin unge begynner å hyle 23.01, og forsetter å hyle i en time - kan man ringe en vekter for å få de til å holde kjeft? Så sende faktura etterpå?

Eller det er litt lytt og jeg hører de snakke igjennom veggene?

Bråk er bråk, og det er brudd på ro og orden.

Jeg forstår selvsagt forskjellen, men det er noen prinsipelle problemer med at hvem som helst bare kan ringe og påføre en annen beboer faktura for bråk.

Om man ringer vekter eller politi fordi nabobarnet gråter så har man bæsjet på leggen, en evt faktura vil ende i dine hender. "Bråk er bråk, og det er brudd på orden". Det er bare tull, selvfølgelig er det ikke brudd på ordensregler om et barn gråter. Da måtte sameiet/borettslaget hadde forbud mot barn i blokken, og kan ikke se for meg at det er lovlig. Hva er det prinsipielle problemet med at man får vekter på døren fordi man aktivt velger å ha et nach midt på natten som vekker naboene, og da bevisst bryter ordensreglene. Sammenlignet med et barn som gråter (jeg har blitt vekket eller holdt våken av nabofester mange ganger, men aldri våknet av et nabobarn som gråter), som foreldrene mer enn noen andre forsøker å få til å bli stille. Klart det er kjedelig å få den boten, men den kommer tross alt etter å ha brutt ordensreglene, noe man ikke gjør om man har et gråtende barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Synes det blir litt ulike ting. Uansett kva husordensreglane seier så vil det være lov å bedrive støyande aktivitet om natta om det er viktig nok. Ein kan nesten ikkje kreve at babyen skal kneblast om natta heller. Typiske eksempel på nattlig støy som er lov likevel er til dømes nødvendig arbeid for å stoppe ei pågåande vasslekkasje, for ikkje å snakke om å utløyse brannalarmen om det startar å brenne på natta. 

Det med å sende faktura til naboen er eit heilt uavhengig spørsmål og vil være avhengig av at det føreligg ein avtale om dette. Eg tenker at dette kjem litt i same gate som å bestille reinhaldar eller elektrikar til naboen din for deretter å vidaresende fakturaen sjølv om naboen ikkje har bedt om denne tenesta. 

knipsolini skrev (18 minutter siden):

Om man ringer vekter eller politi fordi nabobarnet gråter så har man bæsjet på leggen, en evt faktura vil ende i dine hender. "Bråk er bråk, og det er brudd på orden". Det er bare tull, selvfølgelig er det ikke brudd på ordensregler om et barn gråter. Da måtte sameiet/borettslaget hadde forbud mot barn i blokken, og kan ikke se for meg at det er lovlig. Hva er det prinsipielle problemet med at man får vekter på døren fordi man aktivt velger å ha et nach midt på natten som vekker naboene, og da bevisst bryter ordensreglene. Sammenlignet med et barn som gråter (jeg har blitt vekket eller holdt våken av nabofester mange ganger, men aldri våknet av et nabobarn som gråter), som foreldrene mer enn noen andre forsøker å få til å bli stille. Klart det er kjedelig å få den boten, men den kommer tross alt etter å ha brutt ordensreglene, noe man ikke gjør om man har et gråtende barn. 

Nei jeg dro den nok litt langt med babygråt.

Hva om festen tok slutt før vekteren kom, skulle personen som ringte tatt regningen om det var ingen beviser?

I bunn og grunn er jeg ikke super fan av at privatpersoner skal sitte med makten til slike bøtesatser. Selv ikke politiet gir deg bot for dette. Om det ikke er ille nok til at man må ringe politiet, kan man jo argumentere for at man like gjerne kan sove igjennom natten og heller gi en advarsel - som og er god motivasjon til å slutte med slike ting. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 time siden):

Det følger av husleieloven § 5-2 at leietakeren plikter å følge de ordensreglene utleier har fastsatt. Gjør leietakeren ikke dette er leietakeren erstatningsansvarlig for de utgifter utleieren påføres for dette etter husleieloven § 5-8. Det gjelder imidlertid en begrensning her i § 5-8 siste ledd: leietakeren plikter ikke å dekke et tap som er "urimelig ut fra størrelsen på tapet i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende tilfelle og ut fra forholdene ellers".

Vanligvis oppstår det ingen økonomiske tap ved husbråk. Politiet fakturerer ikke for utrykninger. Med mindre dette er en ordning som er veldig godt etablert og kjent i sameiet/borettslaget vil både rimelighet og forholdene ellers tale for at leietaker helt eller delvis slipper å dekke dette kravet.

Politiet har vel ikke lov til å fakturere for tjenestene de gjør i operativ tjeneste, med mindre det er nedfelt i forskrift? De har uansett ikke praksis for å fakturere for "politiarbeid" utenom passbestilling, transportoppdrag og lignende.

Utleier eller hvem som nå enn har bestilt vekter, har nå uansett tatt på seg en personlig risiko: Det kan argumenteres at innleie av vekter påfører en utgift som strengt tatt ikke er nødvendig, og at oppdragsgiver må påta seg kostnaden. All praksis tilsier også at oppdragsgiver er ansvarlige for kostnader for vektere, ellers ville kjøpesentre kunne flytte kostnaden for bruk av vektere over på naskere eller andre som er underliggende årsak til at behovet for vektere er der i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...