Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fakturert 3000kr for naboklage

hamburger83

Anbefalte innlegg

Securitas ble kontaktet kl. 04:00 søndag morgen på grunn av støy/bråk. Vi hadde nachspiel, og en vekter kom og banket på. Jeg kan ikke huske at vi lagde mye støy, og vurderer derfor å spørre naboene i blokka om de opplevde mye bråk. Jeg forstår at det kan være plagsomt å høre samtaler og bakgrunnsmusikk når man prøver å sove natt til søndag, men mener samtidig at man burde forsøke å si ifra direkte før man ringer en vekter.

Utleier har sendt meg følgende melding:

Etter husleieloven §5-8 om leierens erstatningsansvar kan utleier kreve erstatning for tap som følge av at leieren ikke oppfyller sine plikter etter §§5-1 til 5-6. Husleielovens §5-2 om ro og orden sier: «Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.»

Dersom jeg tolker §5-2 riktig, skal jeg følge vanlige ordensregler og påbud fra utleier. Problemet er at jeg aldri har blitt informert om slike regler. Utleier hevder også at vekteren bekrefter støy/bråk, men dette er ikke nevnt i rapporten jeg har mottatt.

Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Skal jeg betale fakturaen eller be om mer dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar fra chatgpt:

Det er lurt å ikke betale noe umiddelbart før du har fått mer informasjon og vurdert situasjonen grundig. Her er noen steg du kan ta:

1. Be om mer dokumentasjon

Siden utleier hevder at vekteren bekrefter støy/bråk, men dette ikke står i rapporten du har fått, bør du be om å få den fulle rapporten skriftlig. Spør også om konkret informasjon om hva slags bråk det var snakk om (volum, varighet, klager fra naboer).

2. Sjekk husordensreglene

Hvis du aldri har fått informasjon om spesifikke regler for ro og orden i bygget, kan du argumentere for at du ikke kan holdes ansvarlig for brudd på dem. Be utleier om en kopi av eventuelle ordensregler.

3. Snakk med naboene

Det kan være nyttig å høre om naboene faktisk opplevde bråk, eller om dette kom fra en annen leilighet. Hvis flere sier at de ikke hørte noe unormalt, kan det styrke din sak.

4. Vurder husleieloven

Husleieloven §5-2 handler om at utleier skal opprettholde vanlig ro og orden, men det betyr ikke automatisk at du er ansvarlig for enhver støyklage. Hvis du ikke har brutt en tydelig regel og heller ikke har fått direkte klager fra naboer før vekteren kom, kan det være vanskelig for utleier å kreve erstatning.

5. Svare utleier skriftlig

Du kan skrive en saklig e-post hvor du:

• Ber om full rapport fra vekteren
  • Etterspør konkrete husordensregler du skal ha brutt
  • Nevner at du vil høre med naboene for å få et mer helhetlig bilde
  • Påpeker at du ikke tidligere har fått noen klager direkte

6. Ikke betal uten en god grunn

Dersom utleier ikke kan dokumentere at du faktisk har brutt klare regler, kan du argumentere mot kravet. Hvis de likevel insisterer, kan du vurdere å kontakte Forbrukerrådet eller Leieboerforeningen for rådgivning.

Vil du at jeg skal hjelpe deg med å formulere en e-post til utleier?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Uavhengig av jussen tenker jeg at du betaler fakturaen, og setter deg inn i hvilke ordensregler som gjelder der du bor. Normalt skal det være ro mellom 23 og 07 eller noe i den duren. 

Å krangle på paragrafer og "ingen har fortalt meg" syns jeg er utrolig smålig, og jeg er glad du ikke er naboen min. 

En kan vel heller være glad for at en ikke har en nabo som deg; som bor i blokk tett med andre mennesker, og går rett til det mest drastiske skritt i stedet for å sende en melding, ringe eller dra til naboen og be de dempe seg.

Så fremst TS ikke har fått advarsler, mange klager, eller lignende, skal han for all del ikke måtte betale en slik faktura.

Utleier kan ikke bare uten videre fakturere for det ene og andre uten at andre, mindre drastiske skritt er forsøkt. Hvis TS glemmer å ta inn noe søppel, så kan utleier heller ikke bare ut av det blå bestille renholder og fakturere leietaker hvis ikke leietaker først får anledning til å ordne opp selv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, hamburger83 said:

Securitas ble kontaktet kl. 04:00 søndag morgen på grunn av støy/bråk. Vi hadde nachspiel, og en vekter kom og banket på. Jeg kan ikke huske at vi lagde mye støy, og vurderer derfor å spørre naboene i blokka om de opplevde mye bråk. Jeg forstår at det kan være plagsomt å høre samtaler og bakgrunnsmusikk når man prøver å sove natt til søndag, men mener samtidig at man burde forsøke å si ifra direkte før man ringer en vekter.

Det er ikke så lett for naboene dine å vite om du eller gjestene dine er ustabile, kriminelle eller voldelige personer. Derfor sitter det meget langt inne å banke på en dør - hvor du vet festdeltakerne er rusa på alkohol og/eller annet - for å be dem dempe seg. Plutselig får du en knyttneve i trynet eller en kniv i magen. Slikt skjer hele tida. Da er det bedre å kontakte en tredjepart (vekter) for å dempe/megle. At du ikke skjønner at du skal være stille når klokka er 4 på natta forteller meg at du ikke bør bo i blokk. Du bør betale fakturaen og ta det som en skriftlig advarsel på at du ikke skal bryte husordensreglene. To til, og du kan kastes ut.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Eg har null problem med å forstå at ein nabo ikkje oppsøker ein fest kl. 4 på natta, der det garantert er alkohol involvert. Den som klaga kan ha vore ein eldre person.

Har du ikkje signert leigekontrakt der det står noko om husleigeloven? Loven er for øvrig gyldig utan kontrakt.

På ein fest, spesielt med alkohol involvert, så er det ikkje lett å vite kva støy som er sjenerande. I blokker kan lyd bære veldig godt, og om du ligg vegg-i-vegg, men ikkje får sove pga. støy så er det festdeltakarane sitt problem. Sjølv normal prating, kanskje litt høgare enn normalt, kan vere nok. Eg har budd i tre blokker i livet og har god erfaring med støy.

Jussen rundt fakturaen må nokon med kunnskap om emnet uttale seg om.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Manfoldige år siden min blokk erfaring (takk og lov) men jeg kan ikke se at det, med mindre det er klart definert i husordenreglene, skal være rom for å kjøpe tjenester på andres vegne. Generelt vil jeg si at du har to virkemidler når du mister nattesøvnen. Ta på morgenkåpe og spaser bort for en skikkelig voksenkjeft (kan også gjøres dagen etter) eller ring politi for klage på støy. Jeg valgte alltid første alternativ i min blokktid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...