Gå til innhold

Facebook og høyrevridde innlegg

Anbefalte innlegg

Har flere enn meg lagt merke til at Facebook gir deg mer og mer typisk høyreorientert innhold?

Jeg er ikke amerikansk, og ikke spesielt høyreorientert heller, men opplever at veldig mye innlegg på min feed er veldig amerikansk nasjonalistisk hyperpatriotisme som stort sett handler om at USA er bedre enn alle andre og at andre nasjoner må bare bøye seg for overmakten(USA).

Kan ikke huske at det var så mye av dette før. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feeden min er bare en dynge med "memes" og andre ting som liksom skal være morsomt. Jeg klikker aldri på det, men algoritmene fanger vel opp at jeg bruker noen sekunder på å se på det, og forer meg med mer av det samme. 

Innlegg fra slekt og venner er helt borte. De fleste har vel sluttet å bruke Facebook nå. Jeg er der mest pga. kommunikasjon med andre foreldre og noen hobbygrupper. 

• Liker 8
Lenke til kommentar

Etter Trump ble innsatt er feeden min bombardert med innhold fra amerikanske (?) privatpersoner/influencere som fremmer Trump, Musk og Doge. Jeg har aktivt måtte blokkere innhold for å ikke bli oversvømt av kloakk av typen fake news om Doge spesielt. 

Helt enorm forskjell før og etter innsettelsen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Jeg klikker aldri på det, men algoritmene fanger vel opp at jeg bruker noen sekunder på å se på det

Det er nettopp det. Har hørt at de til og med loggfører hvor mange sekunder du bruker på et innlegg, og gir deg mer av det du ser lengst på.

Prøv å scroll fort forbi det, klikk på alt som ikke er amerikansk høyrevridd, så kanskje det blir bedre. Og Facebook samarbeider vel også med andre firma og med alle plattformer underlagt Meta om dine nettvaner, så prøv også å reduser denne typen innlegg også andre steder. 

Jeg vet ikke om det er noen måte å "nullstille" algoritmene til Facebook på?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (7 minutter siden):

Det er nettopp det. Har hørt at de til og med loggfører hvor mange sekunder du bruker på et innlegg, og gir deg mer av det du ser lengst på.

Prøv å scroll fort forbi det, klikk på alt som ikke er amerikansk høyrevridd, så kanskje det blir bedre. Og Facebook samarbeider vel også med andre firma og med alle plattformer underlagt Meta om dine nettvaner, så prøv også å reduser denne typen innlegg også andre steder. 

Jeg vet ikke om det er noen måte å "nullstille" algoritmene til Facebook på?

Her er to eksempler på hva jeg har i feeden min. Det er en endeløs strøm av sånt her intetsigende møl. Jeg følger ikke disse sidene, jeg gir ingen respons på innleggene med reaksjoner eller kommentarer, og hvis jeg blokkerer én kommer det bare tre nye. 

Facebook er helt ødelagt for min del. 

Spoiler

Screenshot_20250223_141425_Facebook.thumb.jpg.ff33deee3c36924a354e633317e594a1.jpg

Screenshot_20250223_141348_Facebook.thumb.jpg.7888caa7745a37df50ee9b40bde0a2a4.jpg

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Facebook var involvert i 2016 valget også, eller utnyttet er kanskje en bedre beskrivelse.
Cambridge Analytica eid av billiardæren Robert Mercher, drevet av Trumps hovedrådgiver (for 2016-kampanjen) Steve Bannon, stjal informasjonen til brukere av facebook, og brukte den til å skreddersy politiske reklamer.

Facebook var visstnok klar over informasjonstyveriet i 2015, men opplyste ikke brukerne, eller myndigheter, og tok bare de mest nødvendige grep for å forbedre sikkerheten.

Det er påfallende hvordan vi bare beholder disse menneskene i livene våre, bruker deres plattformer, eller inviterer dem på scenene våre for å fremføre nazihilsner (her refererer jeg for ordens skyld til Bannon, det blir jo stadig flere).

Jeg har tatt meg mer og mer i å tenke det typiske utsagnet fra såkalte antirasister, at det ikke holder å være ikke rasist, man må aktivt være antirasist, når man ser på hvor fks. Joe Rogan havnet, tilsynelatende uten noen større ideologisk preferanse i utgangspunktet.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (6 minutter siden):

En veldig enkel løsning: slett profilen din der og opplev det virkelige livet.

Det hadde vært kjekt, men det er dessverre ikke så mange andre måter å holde kontakt med folk på min alder som ikke bruke Snapchat og sånt.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Her er to eksempler på hva jeg har i feeden min

Jeg blandet visst deg og trådstarter.

Men ja, innlegg fra venner og familie er så godt som borte. Men jeg er med på en del grupper jeg finner interessante, så jeg får også opp mye av det mellom reklamer og "møl". Det er vel bare sånn det har blitt. Det er en grunn til at FB blir mindre og mindre populært.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Facebook var involvert i 2016 valget også, eller utnyttet er kanskje en bedre beskrivelse.
Cambridge Analytica eid av billiardæren Robert Mercher, drevet av Trumps hovedrådgiver (for 2016-kampanjen) Steve Bannon, stjal informasjonen til brukere av facebook, og brukte den til å skreddersy politiske reklamer.

Facebook var visstnok klar over informasjonstyveriet i 2015, men opplyste ikke brukerne, eller myndigheter, og tok bare de mest nødvendige grep for å forbedre sikkerheten.

Det er påfallende hvordan vi bare beholder disse menneskene i livene våre, bruker deres plattformer, eller inviterer dem på scenene våre for å fremføre nazihilsner (her refererer jeg for ordens skyld til Bannon, det blir jo stadig flere).

Jeg har tatt meg mer og mer i å tenke det typiske utsagnet fra såkalte antirasister, at det ikke holder å være ikke rasist, man må aktivt være antirasist, når man ser på hvor fks. Joe Rogan havnet, tilsynelatende uten noen større ideologisk preferanse i utgangspunktet.

Er det ikke så enkelt som at lenge folk flest ikke opplever besvær i livene sine så vil de aller fleste ikke gjøre noen endringer?

Lenke til kommentar
Just now, Boing_80 said:

Er det ikke så enkelt som at lenge folk flest ikke opplever besvær i livene sine så vil de aller fleste ikke gjøre noen endringer?

Nei, mindre besvær skaper vel mindre incentiv til endring, skulle jeg tro.
Samtidig som det finnes andre veier som leder til mer årvåkenhet og aktivitet, selv om det kanskje også kan beskrives som besvær, kanskje.
For eksempel er det jo potensielt øyeåpnene å ha et barn som er homofil, en vanlig reaksjon (gitt at man støtter og aksepterer, fremfor ignorerer og benekter (som desverre også er vanlig)), kan være å involvere seg mer i uretten som trer frem når ens barn til en viss grad tilhører en forfulgt minoritet, og kanskje dermed også oppdage ytterligere grunner til å gjøre endringer, ta grep, engasjere seg.

Men det er kanskje litt utenfor trådens tema.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (5 minutter siden):

Nei, mindre besvær skaper vel mindre incentiv til endring, skulle jeg tro.
Samtidig som det finnes andre veier som leder til mer årvåkenhet og aktivitet, selv om det kanskje også kan beskrives som besvær, kanskje.
For eksempel er det jo potensielt øyeåpnene å ha et barn som er homofil, en vanlig reaksjon (gitt at man støtter og aksepterer, fremfor ignorerer og benekter (som desverre også er vanlig)), kan være å involvere seg mer i uretten som trer frem når ens barn til en viss grad tilhører en forfulgt minoritet, og kanskje dermed også oppdage ytterligere grunner til å gjøre endringer, ta grep, engasjere seg.

Men det er kanskje litt utenfor trådens tema.

Uenig. Jeg tenker at den krisen som ikke rammer en selv gjør mennesket tilbøyelig til å heller ikke vie noe særlig energi. Det er først når en selv kommer i krise at endringer kan skje.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Boing_80 said:

Uenig. Jeg tenker at den krisen som ikke rammer en selv gjør mennesket tilbøyelig til å heller ikke vie noe særlig energi. Det er først når en selv kommer i krise at endringer kan skje.

Ja, jeg ser ikke helt hvordan du er uenig, jeg kan ikke se hvordan det du skriver er i konflikt med det jeg skriver.
Et barns krise har jo en tendens til å også være foreldrenes krise.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg ser ikke helt hvordan du er uenig, jeg kan ikke se hvordan det du skriver er i konflikt med det jeg skriver.
Et barns krise har jo en tendens til å også være foreldrenes krise.

Jeg snakker ikke om barn her. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Boing_80 said:

Jeg snakker ikke om barn her. 

Det annerkjenner jeg, jeg lagde et hypotetisk eksempel om foreldrene til et barn, et forslag til hvordan man kan bli mer involvert uten at noe har rammet deg direkte, samtidig som jeg annerkjenner at det ikke er det beste eksempelet på det, siden det som rammer et barn også ofte til en viss grad rammer foreldrene, det er ikke så langt unna å skje med en selv.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (3 timer siden):

Har flere enn meg lagt merke til at Facebook gir deg mer og mer typisk høyreorientert innhold?

Nei, jeg har ikke merket noe til slikt innhold på Facebook. Men så er det ikke ofte jeg scroller på Facebook på grunn av at jeg synes det er så lite interessant der.

Kanskje algoritmen har oppdaget at du har blitt mer tiltrukket av høyrevridd politikk innhold i det siste fordi du har klikket på det, og derfor får du servert mer av den type innhold?

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (43 minutter siden):

Kanskje algoritmen har oppdaget at du har blitt mer tiltrukket av høyrevridd politikk innhold i det siste fordi du har klikket på det, og derfor får du servert mer av den type innhold?

Jeg har stilt meg selv spørsmålet om det regnes som "interacting" (hva nå det oversettes til på norsk? Samhandel?) når man blokkerer slike spam-profiler/sider. Det blir i alle fall ikke mindre av det generelt, selv om den konkrete siden/posteren forsvinner fra feeden...

Og helt urelatert til USA-valget, så har det jo også direkte eksplodert med såkalte "digitale skapere" som poster enten AI-generert vrøvl eller falske bilder, alternativt reposting av ekte innhold de imidlertid ikke har lagd selv, utelukkende for å generere "klikk" eller provosere frem kommentarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...