remf1970 Skrevet søndag kl 00:48 Del Skrevet søndag kl 00:48 Hei jeg lurer på om æ skal kjøpe med en BMW X1 xDrive18d 2010 mod, 178000 km. den er trimmet til 175 hk, er det bra eller dårlig? Men litt usikker på hva jeg skal så på,og hva som er kjent problem med denne bilen. Er det noen som kan hjelpe meg? Er det et lurt kjøp? Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet søndag kl 00:56 Del Skrevet søndag kl 00:56 Her må du komme med flere detaljer. Det høres ikke ut som du kan så mye om bil. Du sier ingenting om prisen. Lenke til kommentar
remf1970 Skrevet søndag kl 01:03 Forfatter Del Skrevet søndag kl 01:03 Pris på denne 80000, og den har det meste utstyr Lenke til kommentar
remf1970 Skrevet søndag kl 01:05 Forfatter Del Skrevet søndag kl 01:05 Så det jeg lurer på om det er et bra kjøp. Og ikke minst om det er mye problemer med BMW? Lenke til kommentar
kremt Skrevet søndag kl 06:34 Del Skrevet søndag kl 06:34 Det kommer an på hvordan den er kjørt og vedlikeholdt gjennom sin livstid. Man må regne med vedlikehold og påkostninger for å holde ting i orden. Når det gjelder motor har denne den berømte N47 dieselmotoren som er kjent for å ha svake kjeder. Etterhvert blir det ulyd og kan strekke seg eller ryke. Hvis du fikser før det går galt kan du slippe unna med 20-30 tusen. Beste er trolig å kjøpe en der det er fikset. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet søndag kl 07:07 Del Skrevet søndag kl 07:07 BMW er dyrt. Med 178 000 km kan enten mye deler være byttet, eller må bli byttet rundt nå. I tillegg til kjente feil med motoren har du mye deler til hjuloppheng, sensorer og andre slitedeler som kanskje må byttes rundt nå. Eksempelvis hadde jeg heller valgt en som er kjørt 240 000 med jevne oljeskift og mesteparten av deler byttet, enn en som er kjørt 160 000 og kanskje ikke like mye byttet. Med en 15 år gammel bil så begynner også risikoen for vakuumlekasjer osv å komme. Ikke noe å være redd for, men man må da bytte ut en del deler med gummi og pakninger. Også rust da, sjekk det nøye. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet søndag kl 13:26 Del Skrevet søndag kl 13:26 remf1970 skrev (12 timer siden): den er trimmet til 175 hk, er det bra eller dårlig? Det kan variere, er trimming godkjent og ført inn i vognkort? Om det ikke er godkjent av Statens vegvesen, og står oppført i vognkort kan risikerer at kjøretøyet blir avskiltet i en kontroll. Hva koster det å forsikre bilen? Høyere effekt kan føre til høyere forsikring. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet søndag kl 16:54 Del Skrevet søndag kl 16:54 Det er eit risikoprosjekt som potensielt kan bli ganske dyrt. Har du planar om å skru på den sjølv? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet søndag kl 17:13 Del Skrevet søndag kl 17:13 Ville aldri kjøpt ferdig "trimmet". Det sier også en del om den du kjøper bilen av, og det er sjelden positivt. Vil du ha flere hestekrefter enn orginalt så er førsteprioritet å kjøpe en annen bil som har den ytelsen man ønsker. Andreprioritet er å kjøpe noe som er orginalt og få det tunet selv. Modifisering skal alltid gi lavere pris, ikke høyere, da man tar er en vesentlig risiko man ellers ikke tar. 3 hours ago, toralfb said: Om det ikke er godkjent av Statens vegvesen, og står oppført i vognkort kan risikerer at kjøretøyet blir avskiltet i en kontroll. Om det er en vanlig ECU-remap som gir 20-40 ekstra HK som ikke gir varsellamper eller feilkoder så er det ingen som kommer til å oppdage det. Med mindre man kobler til BMW-spesifikt ustyr og graver i ting er det ingenting som avslører noe. Effektøkningen er altfor liten til at den er synlig for 3. part. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet søndag kl 17:58 Del Skrevet søndag kl 17:58 BMW sin N47 motor er det mye lesestoff om. https://bimmers.no/forums/topic/794716-til-alle-med-n47-motoren-det-kjente-problemet-med-registerkjedet/ Sjekk om bla registerkjedet er byttet med strammere og alt rundt. For en bil som er kjørt 178 tusen, så er vedlikehold av tidligere eiere vel så avgjørende som kjente feil... Lenke til kommentar
remf1970 Skrevet mandag kl 01:40 Forfatter Del Skrevet mandag kl 01:40 Tusen takk for div info😀😀, slår fra meg dette kjøpet æ 😀😀 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet i går, 08:55 Del Skrevet i går, 08:55 Tenker at BMW ikke er de rimeligste bilene å eie. Når jeg velger bil, legger jeg inn behov og så sorterer jeg. Som regel kommer asiatiske biler høyt opp for mine preferanser. Koreanske og japanske biler er bra. Lenke til kommentar
Penny Skrevet i går, 10:08 Del Skrevet i går, 10:08 On 2/23/2025 at 6:13 PM, MailMan13 said: Ville aldri kjøpt ferdig "trimmet". Det sier også en del om den du kjøper bilen av, og det er sjelden positivt. Vil du ha flere hestekrefter enn orginalt så er førsteprioritet å kjøpe en annen bil som har den ytelsen man ønsker. Andreprioritet er å kjøpe noe som er orginalt og få det tunet selv. Modifisering skal alltid gi lavere pris, ikke høyere, da man tar er en vesentlig risiko man ellers ikke tar. Jeg husker jeg filosoferte litt i den retning selv for mange år siden: Jeg vil gjerne ha en bil med mange hk, men jeg vil ikke kjøpe en bruktbil som forrige eier kjøpte spesifikt fordi den har mange hk, og som har kjørt den deretter. Det finnes en og annen "enhjørning" der ute, jeg husker både en XJ12, en 9-5 Aero og en 90-talls Audi S6 som hadde blitt kjøpt av rike gamlinger som valgte modellene fordi de skulle ha "det beste" uten hensyn til pris, og ikke fordi de faktisk hadde en kjørestil som krevde mer enn innstegsmodellene hadde. Men vanligvis må man påregne at biler med høy effekt, enten originalt eller trimmet, har blitt kjørt i tråd med effekten. Alltid artig med selgere som i annonsen skryter av at bilen har styling for x antall tusen. Javeeeeeel? Forventer selgeren å få noe igjen for det? Når jeg ser omtalt styling for x antall tusen tenker jeg alltid "og hvor mange tusen for å få bilen tilbake til en tilstand som ikke er blodharry?" 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå