herzeleid Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Jeg er jo enig i at det over hodet ikke er greit og et overgrep, men hvordan ser en for seg å håndheve dette? Vil en ikke i ethvert tilfelle kunne "spille dum" og si det var et uhell? Videre lurer jeg på hvordan en ville følge opp saker der en har vanntette beviser. Skal en dømme en kvinne som stikker hull på kondomet, og hvilke konsekvenser skal eventuelt hennes overgrep ha i en påfølgende farskapssak? Sist tenker jeg at om en først gikk til et slikt steg så bør vel det samme gjelde annen type prevensjon og sykdomsstatus? Om å lyve om/lure med kondom blir ulovlig tenker jeg i alle fall det å lyve om (dødelige) sykdommer burde være det, og jeg heller jo også mot at å lyve om at en bruker annen type prevensjon eller er sterilisert burde reguleres tilsvarende. Så blir kanskje spørsmålet når en har tenkt seg gjennom alle disse påfølgende konsekvensene om en mener dette er noe rettsvesenet skal bevege seg inn i, eller om en her dessverre må nøye seg med at hver enkelt må ta ansvar for hvem de velger å gå til sengs med. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Jeg har aldri vært en som vingler. Det har jeg ingen forutsetninger for å svare på. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden (endret) herzeleid skrev (12 minutter siden): Jeg er jo enig i at det over hodet ikke er greit og et overgrep, men hvordan ser en for seg å håndheve dette? Vil en ikke i ethvert tilfelle kunne "spille dum" og si det var et uhell? Videre lurer jeg på hvordan en ville følge opp saker der en har vanntette beviser. Skal en dømme en kvinne som stikker hull på kondomet, og hvilke konsekvenser skal eventuelt hennes overgrep ha i en påfølgende farskapssak? Sist tenker jeg at om en først gikk til et slikt steg så bør vel det samme gjelde annen type prevensjon og sykdomsstatus? Om å lyve om/lure med kondom blir ulovlig tenker jeg i alle fall det å lyve om (dødelige) sykdommer burde være det, og jeg heller jo også mot at å lyve om at en bruker annen type prevensjon eller er sterilisert burde reguleres tilsvarende. Så blir kanskje spørsmålet når en har tenkt seg gjennom alle disse påfølgende konsekvensene om en mener dette er noe rettsvesenet skal bevege seg inn i, eller om en her dessverre må nøye seg med at hver enkelt må ta ansvar for hvem de velger å gå til sengs med. Jeg tror faktisk det er kriminelt å lyve om hiv-status og smitte noen https://www.vg.no/nyheter/i/761Pd4/hiv-smittet-mann-doemt-for-grov-smitteoverfoering https://www.ao.no/mann-43-i-oslo-domt-for-a-ha-smittet-samboeren-33-med-hiv-og-vold-mot-sin-tidligere-kone/s/5-128-961163 Endret 11 timer siden av Tussi La til siste link 3 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden BadCat skrev (1 time siden): Det er atskillig mer alvorlig dersom kvinnen fjerner eller sprekker kondomet. Det er kun menn som kan bli tvunget til å betale for et farskap de ikke ønsker. Kvinnen er i maktposisjon. Dette er en typisk artikkel hvor kvinnen gjøres til offeret og mannen nevnes i ei bisetning. Selv om artikkelen anerkjenner at dette også rammer menn, klarer du likevel å vri det om til et mannlig forfølgelseskompleks. 3 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Det er medisiner i dag som hindrer slik smitte. Man er pålagt å opplyse motparten. Endret 10 timer siden av BadCat Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Tussi skrev (7 minutter siden): Jeg tror faktisk det er kriminelt å lyve om hiv-status og smitte noen https://www.vg.no/nyheter/i/761Pd4/hiv-smittet-mann-doemt-for-grov-smitteoverfoering Jeg trodde egentlig forbudet mot å utsette andre for smitterisiko ble opphevet ganske nylig men mulig jeg blander sammen. Det er i så fall bra det ikke er lov. Edit. ser lovverket er mer "generalisert" og at å utsette andre for risiko er straffbart. Det høres i grunn ganske likt ut som "stealthing", selv om jeg vil tro bevissituasjonen ofte er "enklere". https://hivnorge.no/a-leve-med-hiv/hiv-og-juss/hiv-og-straffeloven-2/ Endret 11 timer siden av herzeleid Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden herzeleid skrev (1 minutt siden): Jeg trodde egentlig forbudet mot å utsette andre for smitterisiko ble opphevet ganske nylig men mulig jeg blander sammen. Det er i så fall bra det ikke er lov. La nettopp til link nr 2 https://www.ao.no/mann-43-i-oslo-domt-for-a-ha-smittet-samboeren-33-med-hiv-og-vold-mot-sin-tidligere-kone/s/5-128-961163 Så jeg tror dette fortsatt er straffbart, den er fra i år Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): La nettopp til link nr 2 https://www.ao.no/mann-43-i-oslo-domt-for-a-ha-smittet-samboeren-33-med-hiv-og-vold-mot-sin-tidligere-kone/s/5-128-961163 Så jeg tror dette fortsatt er straffbart, den er fra i år Ja jeg oppdaterte innlegget da jeg fant mer info over, så jeg leser det på samme måte som deg. Takk for korreksjon 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 33 minutes ago, herzeleid said: Jeg er jo enig i at det over hodet ikke er greit og et overgrep, men hvordan ser en for seg å håndheve dette? Vil en ikke i ethvert tilfelle kunne "spille dum" og si det var et uhell? De kan bli tatt hvis de avslører seg selv, for eksempel ved å innrømme hva de har gjort eller fordi de skrev noe på nett. De kan også bli straffet hvis de har bevis for at gjerningsmannen visste at de ikke ville samtykke. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Helt ok att förbjuda det men det bör också gälla vad kvinnen gör å sier. Med tanke på andra tråder där det bara är för kvinnan att ta abort så tycker jag det blir rett merkligt att man jämför det livsvariga svangerskapet som något mycket värre än att betala underhåll i 20 år eller ta hand om barnet som far hvis kvinnen juger om preventionen. Blir lite väl mye att kvinnan alltid er offer medans mannen ska ta sitt ansvar utan att si noe. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden fredrik2 skrev (3 minutter siden): Helt ok att förbjuda det men det bör också gälla vad kvinnen gör å sier. Med tanke på andra tråder där det bara är för kvinnan att ta abort så tycker jag det blir rett merkligt att man jämför det livsvariga svangerskapet som något mycket värre än att betala underhåll i 20 år eller ta hand om barnet som far hvis kvinnen juger om preventionen. Blir lite väl mye att kvinnan alltid er offer medans mannen ska ta sitt ansvar utan att si noe. Tja, det er jo et livslangt ansvar for kvinner som ikke ønsker å ta abort. Og selv for kvinner som vil ta abort er det gjerne en opplevelse man helst skulle vært uten 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Just now, Tussi said: Tja, det er jo et livslangt ansvar for kvinner som ikke ønsker å ta abort. Og selv for kvinner som vil ta abort er det gjerne en opplevelse man helst skulle vært uten Förstår att det är så för många men hvis man leser diverse tråder om abort så verkar majoriteten tycka det absolut inte er noen sak at ta abort. I den här tråden har flera alltså kommit till konklussionen att en oönskad graviditet på grund av ljuging av en part er mye värre än att betala underhåll trots att jag tror många av dem ikke har noe problem med att kvinner tar abort. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) 44 minutes ago, AtterEnBruker said: Selv om artikkelen anerkjenner at dette også rammer menn, klarer du likevel å vri det om til et mannlig forfølgelseskompleks. Det er for mange "tenk om det er skurker"-mekanismer i samfunnet allerede. Hvis det er så omfattende må det heller etableres egne områder hvor dårligere mennesker kan bo med likesinnede. Først og fremst kritiserte jeg påstanden om at det var like alvorlig når det er langt mer alvorlig å være utenfor maktposisjonen. Den eneste situasjonen der jeg kunne ha godtatt et uønsket farskap er hvis jeg fikk hele foreldreansvaret og kvinnen fikk betale bidrag. Ikke noe "Jeg vil ikke ha noe barn, men jeg er imot abort. Du kan betale for farskapet og min mor kan passe barnet mens jeg studerer." Endret 10 timer siden av BadCat Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Å lyve om prevensjonsbruk burde helt klart vært straffbart. Dette kommer nok til å bli mer aktuelt dersom man får p-piller for menn. Det samme gjelder sabotering av prevensjon (fjerne eller ødelegge feks ved å stikke hull på kondomet). Begge deler innebærer forsett og bedrag med mål å påføre den andre et uønsket barn eller utsette den andre for sykdom. Problemet her er at alle menn stort sett kan beskytte seg effektivt mot det ene, ved å benytte kondom, og ikke stole på kvinnen. Men kvinnen kan ikke like lett beskytte seg mot stealthing da kondom er det eneste som beskytter mot sykdom. 3 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) BadCat skrev (24 minutter siden): Det er for mange "tenk om det er skurker"-mekanismer i samfunnet allerede. Er enig i den. Spesielt med tanke på overvåkingsteknologi som har gått helt over styr. BadCat skrev (24 minutter siden): Hvis det er så omfattende må det heller etableres egne områder hvor dårligere mennesker kan bo med likesinnede. Først og fremst kritiserte jeg påstanden om at det var like alvorlig når det er langt mer alvorlig å være utenfor maktposisjonen. Et forslag er å inkludere disse problemstilligene inn i seksualundervisningen. Og være mer høylydt for å være pro-seksualundervisning, av blant annet disse grunnene. Endret 10 timer siden av AtterEnBruker 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Zepticon skrev (10 minutter siden): Å lyve om prevensjonsbruk burde helt klart vært straffbart. Dette kommer nok til å bli mer aktuelt dersom man får p-piller for menn. Det samme gjelder sabotering av prevensjon (fjerne eller ødelegge feks ved å stikke hull på kondomet). Begge deler innebærer forsett og bedrag med mål å påføre den andre et uønsket barn eller utsette den andre for sykdom. Problemet her er at alle menn stort sett kan beskytte seg effektivt mot det ene, ved å benytte kondom, og ikke stole på kvinnen. Men kvinnen kan ikke like lett beskytte seg mot stealthing da kondom er det eneste som beskytter mot sykdom. Kanskje et argument for femidomets tilbakekomst 😛 For øvrig, har noen sett noe data på omfang? "Vandrehistorier" om kvinner som stikker hull på kondom eller lyver om prevensjon er langt fra noe nytt, og "stealthing" har jeg først de siste årene hørt om, men jeg lurer veldig på hvor vanlig dette egentlig er? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden At sex var tabu før og nå har nok gjort sin skade. Var det ikke nå nettopp diskutert om en animasjonsfilm var for grov for norsk ungdom? Standard før var å løse problemer i tilknytning til sex ved ikke å snakke om sex. Quote If we do not hear, see or talk evil, we ourselves shall be spared of all that is malicious and sinful. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 10 timer siden Forfatter Del Skrevet 10 timer siden (endret) herzeleid skrev (6 minutter siden): Kanskje et argument for femidomets tilbakekomst 😛 For øvrig, har noen sett noe data på omfang? "Vandrehistorier" om kvinner som stikker hull på kondom eller lyver om prevensjon er langt fra noe nytt, og "stealthing" har jeg først de siste årene hørt om, men jeg lurer veldig på hvor vanlig dette egentlig er? Bare sånn for moro.... Men det er klart, å stikke hull i kondom er like alvorlig som stealthing Endret 10 timer siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Norge er et tillitsbasert samfunn. Hva en sexolog mener, er likegyldig. Spesielt når vedkommende gjetter på at noe er mer vanlig enn man tror. Her har noen gått i klikk-fella. Løsningen er å avstå fra å lese artikler på slike sider. Endret 10 timer siden av BadCat Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Opphisset mannfolk og/eller kvinnfolk er nesten umulig å stoppa. Kondom eller ikke. Shit happens.. Endret 10 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå