Gå til innhold

eec bilader

Smygel

Anbefalte innlegg

heisann, me snakker om å ta 2 ukers bilferie i år norge og danmark. hovedsakelig overnatting på campingplasser. er det noen som har erfaring med ees ladere til elbil  spesielt på campingplasser uten bil lader

https://www.gronnemil.no/products/ladekabel-bla-cee-til-type-2-bil-nodlader---32a-1-fas---74kw---app---temp-sensor---wifibluetooth?gclid=CjwKCAiAiOa9BhBqEiwABCdG8_L4Zz6n8bhEWZntWOEXtf8VvAYO5uvq0ZkS3P0bsu-hn86ivfWYvBoCrD0QAvD_BwE&gad_source=1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ladekabel er justerbar fra 6A til 32A som er nyttig. 

Pluggen er CEE 32A 1 fase. Det er gjerne mer vanlig med CEE 16A på campingplasser?

Har ikke erfaring med campingplasser selv.

Det er forholdsvis tett med hurtigladere de fleste steder, kan lade en del for kostnad på ladekabel?

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
Smygel skrev (1 time siden):

de fleste sånne ladere kan du justere amperen på  laderen vil også bli brukt på jobb
har snakt med en del campingplasser, de fleste har ikke elbil lading 

Om den kan benyttes regelmessig på jobb vil bruksområdet være større.
Kursen som benyttes på jobb må være godkjent å benytte til fast lading ved at dette blir regnet som fast bruk.

Er det på generelt grunnlag ok for Campingplassene at du lader fra CEE kontakt de har tilgjengelig?
Bruksområdet tilfeldig bruk mot bobil - campingvogn for lys og lade opp 12V batteri blir ikke så mye effekt. 
Om det benyttes til varme blir det høyere effekt, men det er gjerne gass som benyttes til varme i bobil - campingvogn ?

Viktig å være oppmerksom på eventuell annen last på samme kurs, bør nok sette ned effekten for å unngå sikring løser ut. Blir neppe populær på campingplassen om sikring løser ut pga. elbilading?

Jeg tenkte på at det er hurtigladere langs veien, dvs. å lade mellom campingplassene og ikke på selve campingplassen? 

sedsberg skrev (42 minutter siden):

Strømmen kan man opgså sette i bilen. Det er der laderen sitter.

Det stemmer, ladekabel er et upresist ord. Det korrekte begrep er EVSE, Electric Vehicle Supply Equipment..

Hvor mye en kan justere i bil varierer mellom bilmerke og modell, på min bil kan jeg justere mellom 60%, 90% og 100%.
Tesla kan justere ampere trinnløst fra 5-32A, andre har ingen justering i det hele.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
17 hours ago, toralfb said:

Ladekabel er justerbar fra 6A til 32A som er nyttig. 

Pluggen er CEE 32A 1 fase. Det er gjerne mer vanlig med CEE 16A på campingplasser?

Det er godt mulig at det er en CEE-plug for 16 A (det er standard i EU, iaf for landstrøm i båthavner), men sikring for uttaket bare er på 8 A eller 6. Ofte er bobilplasser og gjestehavner samlokalisert, da er dette nærliggende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 minutter siden):

Det er godt mulig at det er en CEE-plug for 16 A (det er standard i EU, iaf for landstrøm i båthavner), men sikring for uttaket bare er på 8 A eller 6. Ofte er bobilplasser og gjestehavner samlokalisert, da er dette nærliggende.

Om det er sikret så lavt som 8 eller 6A vil det bli begrenset med ekstra rekkevidde i løpet av natten. Om vi sier stopp varer 12 timer og lader er justert til 8A på 230 V blir 22 kWh. Med et forbruk på 2 kWh pr mil gir det 110 km ekstra rekkevidde. 

Stopp på en hurtiglader gir gjerne 50 - 100 kW, noen merker klarer og modeller høyere også på riktig hurtiglader.
Da tar det 10 - 15 - 30 minutter å lade 22 kW, avhengig av bilmodell og temperatur på batteriet.

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal få ladet, så er det bare å bruke ladekladden som fulgte med bilen din og denne

Men de 2 campingplassene jeg har vært på etter jeg skaffet med elbil hadde begge forbud mot å lade elbil på strømkontaktene dedikert til campingvognstrøm. Men så flere som gjorde det allikevel.

Den siste plassen jeg var på hadde 16A kurs, da får man ladet på 3,5kW ca. med min elbil, det er nyttig det.

Disse uttakene er vel laget for å kunne tåle en vannkoker og toastjern, så null stress. Men strømnettet til hver campingplass er vel ikke dimensjonert for at det skal trekkes så mye på hver plass til enhver tid. 

Screenshot 2025-02-24 at 15.08.02.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
3 hours ago, bzzlink said:

Den siste plassen jeg var på hadde 16A kurs, da får man ladet på 3,5kW ca. med min elbil, det er nyttig det.

Men de vanlige kladdladerne med schuko begrenser strømmen til 10 A - da blir det bare 2.3 kW.

Og at du setter et adapter i mellom hjelper ikke 😁

Lenke til kommentar

Det finnes flere varianter av EVSE.
Eksempelvis Tesla sin UMC støtter en rekke ulike adapter fra 8 til 32A.

Ved å montere riktig adapter, eksempelvis CEE 16A adapter på UMC vil gjøre den lader på maks 16A.
https://www.tesla.com/no_no/support/charging/mobile-connector

Det er også andre merker som har tilsvarende adapter løsninger, og det finnes 3. part leverandører.
Men, adapter løsningene er ikke standardisert, adapter må være laget til den ladekabel en har. Kablene er gjerne kostbare, Tesla sin er av de rimelige.

Det mest vanlige som blir levert originalt sammen med bil er nødlader med husholdnings kontakt, schuko.
Gjerne begrenset til 8-10-12 A.

En CEE 16A overgang til schuko som avbildet over vil være en rimelig nødløsning for å kunne benytte bilens medfølgende nødlader med schuko. Kan da lade litt om det kniper, men ikke egnet for regelmessig bruk.

Som nevnt i innlegg over er det ikke uventet med forbud mot å lade elbil på campingplasser. Hvor strengt det håndheves varierer sikkert.
Å bruke pengene på hurtiglading i stedet for kan være en bedre måte enn ladekabler med begrenset bruksområde? 😇

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...