Gå til innhold

Jehovas vitner og deres "dør" preken

Anbefalte innlegg

trn100 skrev (3 minutter siden):

Riktignok fra GT fra tiden før JK, men hvordan kan en slik tekst forsvares? 

"5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

6 Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» - guder som verken du eller dine fedre har kjent, 7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. 9 Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 11 Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt iblant dere."

Makta, maa holdes paa.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (29 minutter siden):

Riktignok fra GT fra tiden før JK, men hvordan kan en slik tekst forsvares? 

"5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

6 Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» - guder som verken du eller dine fedre har kjent, 7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. 9 Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 11 Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt iblant dere."

Dette var i de første tider, og vi forstår ikke mye om de gamle avguder, men en av de var Baal usikker på om det er en omskrivelse får Beelzebud djevelguden men Wiki er enige med meg. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Beelzebub

Fluenes Herre også beskrevet som djevelen.

Bibelen sier at deres tradisjoner var at de tvinger sine førstefødte barna å brennes levende i offer for makt og mørke krefter...................

Jeg bare nevner det i forbifarten, og slik jeg har lært var det dette og andre verre ting som massevoldtekter og massemord av uskyldige som gjorde at Gud utslettet Gomorra og Sodoma.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Dette var i de første tider, og vi forstår ikke mye om de gamle avguder, men en av de var Baal usikker på om det er en omskrivelse får Beelzebud djevelguden men Wiki er enige med meg. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Beelzebub

Fluenes Herre også beskrevet som djevelen.

Bibelen sier at deres tradisjoner var at de tvinger sine førstefødte barna å brennes levende i offer for makt og mørke krefter...................

Jeg bare nevner det i forbifarten, og slik jeg har lært var det dette og andre verre ting som massevoldtekter og massemord av uskyldige som gjorde at Gud utslettet Gomorra og Sodoma.

Selv om vi er på to ulike planeter når det gjelder tro vil jeg allikevel si at jeg har stor respekt for din måte å presentere din på Gouldfan! 🙂

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 23.2.2025 den 5.46):

De pleier og forsvinner så fort jeg finner fram Cognac og glass og spør om de også vil ha 

Tror du tenker på mormonere. JW kan drikke alkohol. Har selv hatt fuktige kvelder med flere jw. Er ikke medlem selv

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Erlend0_o skrev (1 minutt siden):

Tror du tenker på mormonere. JW kan drikke alkohol. Har selv hatt fuktige kvelder med flere jw. Er ikke medlem selv

For min del tenker jeg på alle religiøse, og andre, med en spesiell svakhet for maktmennesker og en innebygget frykt for å være uenig med autoriteter og en manglende respekt for seg selv.. 😉 

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (5 minutter siden):

Selvsagt! I alle fall de over 15 som løper rundt med skytevåpen og tar livet av andre? 😉

Da er det kanskje greit med tilstrekkelig straff, eller?

Crimes that are punishable by death are known as capital crimes, capital offences, or capital felonies, and vary depending on the jurisdiction, but commonly include serious crimes against a person, such as murder, assassination, mass murder, child murder, aggravated rape, terrorism, aircraft hijacking, war crimes, crimes against humanity, and genocide, along with crimes against the state such as attempting to overthrow government, treason, espionage, sedition, and piracy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Da er det kanskje greit med tilstrekkelig straff, eller?

Crimes that are punishable by death are known as capital crimes, capital offences, or capital felonies, and vary depending on the jurisdiction, but commonly include serious crimes against a person, such as murder, assassination, mass murder, child murder, aggravated rape, terrorism, aircraft hijacking, war crimes, crimes against humanity, and genocide, along with crimes against the state such as attempting to overthrow government, treason, espionage, sedition, and piracy.

Jeg er i utgangspunktet MOT dødstraff, ikke minst fordi de mennesker som dømmer så ofte tar feil, men her nevnes i det minste reelle forbrytelser og ikke tåkeprat som dette:

"7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. 9 Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 11 Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt iblant dere."

Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Jeg er i utgangspunktet MOT dødstraff, ikke minst fordi de mennesker som dømmer så ofte tar feil, men her nevnes i det minste reelle forbrytelser

Så dødsstraff for dette:

trn100 skrev (14 minutter siden):

Selvsagt! I alle fall de over 15 som løper rundt med skytevåpen og tar livet av andre? 😉

er ok?

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Så dødsstraff for dette:

er ok?

Som sagt så er jeg i MOT dødstraff! Når det gjelder barn så er det først og fremst foreldrenes ansvar.

Og drepe mennesker som ikke tror på den rette guden er imidlertid fullstendig sinnsykt! 😉

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (17 minutter siden):

Kan man si det til barna sine også?

Man er ansvarlig for egne barn. Men det burde likevel vært en aldersgrense for religionsutøvelse, slik som det er for andre ting man anser som skadelig, som f.eks   alkohol og tobakk.

Det er ikke mye enkelt å vokse opp i en sekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Men det burde likevel vært en aldersgrense for religionsutøvelse, slik som det er for andre ting man anser som skadelig, som f.eks   alkohol og tobakk.

18 års aldersgrense på våpen hindrer ikke 14-15 å drepe andre med disse våpnene.

leticia skrev (2 minutter siden):

Man er ansvarlig for egne barn

Straff foreldrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (6 minutter siden):

Da er du imot dødsstraff, du var litt uklar i uttalelsen din bare.

Det er et litt vanskelig tema også, for det finnes mennesker som resten av verden hadde klart seg bedre uten og som vi kanskje burde slippe å betale for når skylden er 100% bevist, blant annet et norskt individ.

Samtidig er det snakk om syke mennesker med mangler, så ja, konklusjonen min, under et snev av tvil og i en god stemning er ja, jeg er i mot.

Noen ganger angrer jeg, men så teller jeg til 10 igjen 😉

Endret av trn100
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

18 års aldersgrense på våpen hindrer ikke 14-15 å drepe andre med disse våpnene.

Straff foreldrene.

Et av problemene vi har, kanskje spesielt i Norge nå om dagen, er at foreldrene ikke har ansvaret. Vi setter vår lit til at myndighetene tar seg av det med barnehager, SFO osv. og alle voksne i jobb 😉

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...