trn100 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (23 minutter siden): Det var ikke det jeg mente...se over. Men jeg spurte fordi jeg lurer på det? Hvorfor er religion så viktig at ulike grupper slår hverandre i hjel for å hevde sin egen, og hva gir det oss andre? 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (5 minutter siden): Det kan godt hende at det var feil måte å gjøre det på og at den derfor ble trukket tilbake. Det betyr ikke at man hadde kommet til et annet resultat, hvis man hadde justert for andre faktorer, altså kommet frem til at religiøse er mer empatiske enn ikke - religiøse. Jeg mener at empati og medmenneskelighet ligger i mennesket. Og hvis man trenger en bok og retningslinjer for hvordan man skal leve, så blir den empatien mer falsk påtvunget, at den ikke kommer av seg selv. Derfor så tenker jeg at det de i utgangspunktet kom frem til er riktig resultat , selv om det er brukt feil metode for å finne frem til svaret. Oss vanlige ikke-fanatikere ser jo sånt, men er man først fanget i avgrunnen skal det noe til å komme seg uit igjen 😉 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Og ikke for å henge ut en spesiell del av det religiøse samfunnet, men ta en titt innom FB gruppen MIFF - Med Israel For Fred. Der finnes det mennesker som klikker "liker" på historier om barn som blir lemlestet og drept. Så hvis noen lurer på hvorfor jeg synes religion er galskap så er det en del av forklaringen, selv om jeg vet at ikke alle støtter det. Det er imidlertid alt for mange som bidrar til at slikt skjer uten annet forsvar enn en tro på en fantasifigur som ikke har noen som helst berettigelse i en ellers relativt opplyst verden. Endret 2 timer siden av trn100 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden trn100 skrev (3 minutter siden): Oss vanlige ikke-fanatikere ser jo sånt, men er man først fanget i avgrunnen skal det noe til å komme seg uit igjen 😉 Ja altså det er bare å søke opp tilstanden til Agder - fylkene hvor religionen står sterkt. Levekårene der har over tid vært dårlige når man sammenligner med resten av landet. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 55 minutter siden Del Skrevet 55 minutter siden trn100 skrev (1 time siden): Men jeg spurte fordi jeg lurer på det? Hvorfor er religion så viktig at ulike grupper slår hverandre i hjel for å hevde sin egen, og hva gir det oss andre? Ingen religiøse jeg kjenner hverken kristne eller muslimer gjør dette, jeg kan ikke svare for andre land eller regjeringer.. Min gjetting og det er gjetting er at statsledere og terrorister, bruker i såfall religionen som en maktøkende faktor... Da er vi over på politikk og påvirkning. Jeg kan ikke snakke for islam, da jeg ikke kan nok om det annet enn jeg har hørt at Muhammed i første del av Koranen var mild og snill men at krigene muslimer fikk gjorde at retorikken hans hardnet i siste del. Men som sagt det er kun hva jeg har hørt feks her på diskusjon.no Det jeg derimot vet er at Jesus Kristus var ikke voldelig, og gikk villig inn i døden uten å løfte en finger, og han beordret Peter til å legge ned motstand, når Peter i instinkt forsøkte å forsvare sin mester og beste kamerat fra soldatene som arresterte ham. Jeg lar det tale for ham. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå