Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) vidor skrev (30 minutter siden): Vil bare at folk skal få med seg realiteten av hva dette er og hva det gjør med folk. Mange sitter nok inne med inntrykk av at dette mye mildere enn det er i realiteten, men det er en sekt man bør passe seg for uansett hva de forsøker å overbevise deg om. Toppen av dette systemet består av maktkåte folk som ikke har noe problem med å kontrollere folk gjennom å ødelegge familiære relasjoner for å nå de forkvaklede målene sine. Heldigvis er slike "trossamfunn" på sterk tilbakegang da flere og flere får med seg hva som egentlig skjer i dem og hvor skadelige dem egentlig er. Det er også fint at det bygger seg opp god hjelp for folk til å komme seg ut av disse sektene og få støtte som slike sekter forsøker å kontrollere folk med å ta fra dem via isolasjon fra viktig kontaktnett. Vel ingen annet enn et fåtall i verden i JV tar del av nattverden, disse som derimot tar den blir sett på som hellige ledere, de derimot har et system med eldste som jeg tror de velger demokratisk og med bønn. Dette er ikke ulikt fra andre menigheter, i statskirken er det valg, i Frikirker er det valg i menigheten. Det med nattverd der enkelte fåtall tror de er hellige er derimot totalt forskjellig fra andre kristne menigheter. Det som er spesielt med JV er at de ikke følger tradisjonelle kulturer og feiringer, og at de har spesielle regler som mot blodtransplantasjon, og at de tar avstand fra utbryterne. Endret 3 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gouldfan skrev (1 minutt siden): Jehovas vitner er ikke så ille som utbryterne hevder. Mener du at utbryterne lyver om sine opplevelser ? Det åpenbare, forhåpentligvis, er at dette, selv i en sekt ikke er normen, men for mange nok så er det jo akkurat sånn det er, så det er nok akkurat så ille som utbryterne hevder, om det ikke er sånn for alle. Men du nevner det jo selv 👇. Gouldfan skrev (6 minutter siden): Det mest spesielle er blod transplantasjon nekt, og bilder av barn som de stolt viste som martyrer fordi de døde ved at de eller familien nektet blodoverføring. Dette er barbarisk, nekte barn behandling, eller påføre en unødvendig medisinsk behandling med religion som begrunnelse burde ikke være lov, og de som velger å gjennomføre det uansett burde bli tiltalt for overlagt drap eller grov vold. 2 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) sofiemyr skrev (På 25.2.2025 den 9.26): Hvis du aldri åpner så noteres det på kartet at du ikke var hjemme og da dukker de opp ved neste felttur... Åpne døren, si at du vet hvem de er og hva de vil og si at du ønsker ikke besøk - og da slipper du at de kommer Her åpnes ikke døra for uanmeldt besøk. Hadde en kar på døra her 2 dager på rad i forrige uke, hvor han prøver seg på en slags "morsom" måte å banke på, ser inn i kamera (har selfølgelig kamera) og indikerer at det er kaldt (det var -10) Sorry, de får bare stå der å fryse til de ser mannen med ljåen, er totalt uinteressert i å stå å høre på alarm/bredbånd selgere, jehovas vitner etc. Samme med telefon som ringer, er det ikke noe jeg kjenner igjen så blir det blokkert tvert. Endret 2 timer siden av Paxville 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (5 minutter siden): Mener du at utbryterne lyver om sine opplevelser ? Det åpenbare, forhåpentligvis, er at dette, selv i en sekt ikke er normen, men for mange nok så er det jo akkurat sånn det er, så det er nok akkurat så ille som utbryterne hevder, om det ikke er sånn for alle. Men du nevner det jo selv 👇. Dette er barbarisk, nekte barn behandling, eller påføre en unødvendig medisinsk behandling med religion som begrunnelse burde ikke være lov, og de som velger å gjennomføre det uansett burde bli tiltalt for overlagt drap eller grov vold. Jeg kan litt om det og ja utbryterne overdriver noe veldig.. JV har spesielle regler mot feiringer osv og jeg forstår det er vanskelig for mange barn på skolen osv. Hun dama ville ta høyere utdanning, dette er feil for JV da de både menn og damer vil ha vanlige jobber.. Tipper ut i fra det hun sier at feiringer, og utdanning og kjæresten var viktig for henne, og det forstår jeg selvfølgelig. For meg er blodtransplantasjon det kritiske, samt at enkelte av de "i Usa eller noe" føler de kan drikke vin i nattverden og bli hellige ledere over verden. Endret 3 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gouldfan skrev (Akkurat nå): Jeg kan litt om det og ja utbryterne overdriver noe veldig.. Altså som jeg skriver, du kan ikke fullstendig avvise personlige opplevelser, det er ikke sikkert det er en overdrivelse i deres del av sekten, men i andre er det mulig sånne ting ikke skjer, men å si at de overdriver antyder vel at du var der med dem ? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): Altså som jeg skriver, du kan ikke fullstendig avvise personlige opplevelser, det er ikke sikkert det er en overdrivelse i deres del av sekten, men i andre er det mulig sånne ting ikke skjer, men å si at de overdriver antyder vel at du var der med dem ? Ja, jeg har studert med JV fordi kameraten min var gift med en i JV og anbefalte de. Jeg har vært på alle møter og seremonier osv og studert.. Jeg synes det var lærerikt, fordi jeg lærte mye bra, det var forbud mot feiringer og blodtransplantasjon jeg var imot, spesielt siden jeg har barn selv, så jeg sluttet, men er fortsatt kamerat med han jeg studerte med. De er ikke så ille som det utbryterne hevder, det som er spesielt er at kulturen og nekt av feiringer er forskjellig fra norsk kultur, og at det er vanskelig for barna.. Slik er det jo for muslimske og jødiske barn også, muligens med unntak at de feirer bursdag. Om du ser bort ifra det med blodet, nattverd og feiringer, og treenighetens læren, så er de ikke så forskjellige fra andre kristne enten det er Statskirke eller Frikirker. Endret 3 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gouldfan skrev (2 minutter siden): Ja, jeg har studert med JV fordi kameraten min var gift med en i JV og anbefalte de. Men har du faktisk vært der sammen med utbryterne, mens de ble utsatt for ting som gjorde at de ville bryte ut ? Som sagt jeg tviler ikke på din kamerat sin skjebne, men din kamerat er tydeligvis ikke en utbryter, og hen kan ikke snakke for andre, ikke du heller. En kamerat i jv er ikke nok grunnlag for å si at utbryterne overdriver, det vet du ikke noe om. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (5 minutter siden): Men har du faktisk vært der sammen med utbryterne, mens de ble utsatt for ting som gjorde at de ville bryte ut ? Som sagt jeg tviler ikke på din kamerat sin skjebne, men din kamerat er tydeligvis ikke en utbryter, og hen kan ikke snakke for andre, ikke du heller. En kamerat i jv er ikke nok grunnlag for å si at utbryterne overdriver, det vet du ikke noe om. Vi vet det fordi det er ikke sant, de overdriver. Det var høyere utdanning og feiringer og kjæresten som var ateist eller noe som var issue, og da blir JV så fæle og slemme. Det er konfliktene mellom norsk individualisme som er viktig i norsk perspektiv, versus den kollektive ydmyke gudstro holdning som troen deres ser på som bra.. De praktiserer bare det som står i bibelen veldig nøye, og forsøker å leve utifra det helt bokstavelig, og jeg mener misforstår endel. Men feiringer osv og sånt blir akkurat det samme for muslimske og jødiske barn som ikke feirer det samme som andre... Endret 3 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) En trenger ikke forholde seg til en sekt hvis en ønsker å forholde seg til kristendom, da har man statskirken som ikke holder på med shady greier. Jo mindre shady greier folk personlig må igjennom, jo bedre er det jo, men vær forsiktig med å legitimere deres modus operandi, for den er satt. Endret 2 timer siden av vidor 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gouldfan skrev (8 minutter siden): Vi vet det fordi det er ikke sant, de overdriver. Jeg spør igjen, vet du dette fordi du var der ? Eller "vet" du dette fordi du selv tror at du vet dette ? Har du dokumentasjon for at det er veldig overdrevet, som du skrev at det var, eller synser du ? 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) vidor skrev (11 minutter siden): En trenger ikke forholde seg til en sekt hvis en øsker å forholde seg til kristendom, da har man statskirken som ikke holder på med shady greier. Jo mindre shady greier folk personlig må igjennom, jo bedre er det jo, men vær forsiktig med å legitimere deres modus operandi, for den er satt. Vel, poenget er at vi som tror mener at det er dere andre som er shady, no offence. Tror det også gjelder de som går i statskirken. For meg lærte JV meg at jeg ikke klarte meg uten kristendom og en menighet, det gav mersmak, så jeg byttet bare til en kirke som ikke har så mye regler om feiringer og blod osv Jeg var helt på feil kurs i livet uten en menighet, men det forsto jeg ikke da... Jeg ville aldri mer vært uten en menighet, uansett om jeg flytter et annet sted ... Endret 3 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (31 minutter siden): Jeg spør igjen, vet du dette fordi du var der ? Eller "vet" du dette fordi du selv tror at du vet dette ? Har du dokumentasjon for at det er veldig overdrevet, som du skrev at det var, eller synser du ? Om du fokuserer så er det mye raseri mot regler mot høyere utdanning osv. Også feiringer er ikke noe annet enn muslimer og jøder, hvor er protest togene mot muslimske barn og jøder som har brutt ut??? Jeg liker muslimer og jøder, men det er IKKE enkelt for Jøder å møte kjæreste som ikke er jøde,og for muslimske jenter så risikerer de døden..... Om det er pga islam eller arabisk æreskultur vet jeg ikke, tipper det er en blanding. Men hvor er protest togene på youtube fra muslimske jenter? Selvsagt få fordi de er redd for å dø og lever på hemmelig adresse.. Endret 2 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Paxville skrev (1 time siden): Her åpnes det ikke døra for uanmeldt besøk. Hadde en kar på døra her 2 dager på rad i forrige uke, hvor han prøver seg på en slags "morsom" måte å banke på, ser inn i kamera (har selfølgelig kamera) og indikerer at det er kaldt (det var -10) Sorry, de får bare stå der å fryse til de ser mannen med ljåen, er totalt uinteressert i å stå å høre på alarm/bredbånd selgere, jehovas vitner etc. Samme med telefon som ringer, er det ikke noe jeg kjenner igjen så blir det blokkert tvert. Kjekkt med kamera ja. Vet jo hvem de lokale JV er, så ser jeg antydning til dem sendes krav om 50kr via vipps for at døren i det hele tatt skal åpnes. Ikke sett antydning til dem etter at jeg startet den praksisen. De har dog begynnt å kaste dritt i postkassa mi nå, selv når det står Nei til uadressert reklame! Svin! 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden JV er sånt som folk elsker å hate, fordi de gidder å banke på døra.. Er vel bare å la vær å åpne døra det, eller lukke den igjen. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Gouldfan skrev (30 minutter siden): JV er sånt som folk elsker å hate, fordi de gidder å banke på døra.. Er vel bare å la vær å åpne døra det, eller lukke den igjen. Er vel bare å la være å banke på døra? 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) leticia skrev (7 minutter siden): Er vel bare å la være å banke på døra? Det ligger i troen deres å fysisk forsøke å spre budskapet fra dør til dør fordi Paulus og de første kristne gjorde det. Jeg forstår selvfølgelig at folk ikke vil ha uanmeldte besøk som du... Live and let live. Om du faktisk svarer de og sier at du ikke er interessert i flere besøk på en normal måte, så vet jeg at huset ditt blir strøket av en liste, og du slipper flere besøk. Slik er iallefall praksis deres on ikke noe blir feil. Faktisk det er verre å ikke åpne, fordi da tror de du ikke er hjemme og at du har rett til en sjanse til... Endret 1 time siden av Gouldfan Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Gouldfan skrev (2 minutter siden): Det ligger i troen deres å fysisk forsøke å spre budskapet fra dør til dør fordi Paulus og de første kristne gjorde det. Jeg forstår selvfølgelig at folk ikke vil ha uanmeldte besøk som du... Live and let live. Ja. Nå er det kanskje ikke "banke på døra " som er det verste i den religionen heller da. De som har komt her har vært veldig rolige og fredelige. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) leticia skrev (2 minutter siden): Ja. Nå er det kanskje ikke "banke på døra " som er det verste i den religionen heller da. De som har komt her har vært veldig rolige og fredelige. Om du sier klart ifra at du ikke er interessert i flere besøk, så stryker de deg av listen og den listen er sentral, så alle jv i ditt område vet det. Det kan selvsagt gjøres på en ryddig og grei måte uten å være sint osv. Endret 1 time siden av Gouldfan Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Gouldfan skrev (1 minutt siden): Om du sier klart ifra at du ikke er interessert i flere besøk, så stryker de deg av listen og den listen er sentral, så alle jv i ditt område vet det. Det kan selvsagt gjøres på en ryddig og grei måte uten å være sint osv. Jeg har vært hyggelig mot dem jeg. Men det var en eller annen rar menighet som fikk døra smelt igjen en gang. De begynte å snakke om at de ville jeg skulle få oppleve noe kjekt sammen med de. (Hørtes interessant ut, kanskje en ny fritidsaktivitet som hadde startet opp). Men neida, det fantastiske jeg skulle få oppleve var Jesus 😂😂😂 Yeah, right 🤢🤮 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) leticia skrev (16 minutter siden): Jeg har vært hyggelig mot dem jeg. Men det var en eller annen rar menighet som fikk døra smelt igjen en gang. De begynte å snakke om at de ville jeg skulle få oppleve noe kjekt sammen med de. (Hørtes interessant ut, kanskje en ny fritidsaktivitet som hadde startet opp). Men neida, det fantastiske jeg skulle få oppleve var Jesus 😂😂😂 Yeah, right 🤢🤮 Lurer på hvem det var.. uansett jeg forstår at folk som er uinteressert reagerer. Er endel som blir invitert til Alpha kurs, det er noe alle kristne menigheter og kirker har. Sikkert bare noen som var ivrige etter å få flere på kurs. Endret 1 time siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå