Gå til innhold

Jehovas vitner og deres "dør" preken

Anbefalte innlegg

Branden skrev (26 minutter siden):

Alle bør tåle å høre et guds ord. Valgfritt hvilken gud de vil høre på da. Min erfaring er at JW er hyggelige velmenende folk som bare vil vårt beste om det de tror på. 

Er jo ikke helt valgfritt om de kommer og banker seg inn? Kan de ikke la oss andre være i fred?
Men snille og omtenksomme er jeg sikker på at de er, så det er bare å åpne armene for denne godheten! 😉

Fakta om utstøtelse hos Jehovas vitner

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (8 minutter siden):

Er jo ikke helt valgfritt om de kommer og banker seg inn? Kan de ikke la oss andre være i fred?
Men snille og omtenksomme er jeg sikker på at de er, så det er bare å åpne armene for denne godheten! 😉

Liknende regler i andre sekter også. Har et familiemedlem som forelsket seg i en som var innen en annen sekt / menighet. Hun nektet å gå inn, så da valgte han å gå ut. Såvidt jeg vet var det ikke mye kontakt mellom hans foreldre og barnebarna... "Gud" er viktigere enn familien. Det er så kvalmt. 

Familien min har også en forhistorie i en av sektene. Heldigvis var det noen fornuftige et stykke bak i sekten (tippoldeforeldre eller tipptippoldeforeldre tror jeg det var) som valgte å gå ut... 

• Liker 3
Lenke til kommentar

For en del år siden hadde jeg en venn som forelsket seg i ei jente fra et slikt miljø. Han ringte meg en kveld og fortalte at de hadde hentet henne hjemme hos han fordi hun hadde brutt omtrent alle regler de hadde bare ved å være glad i noen som ikke var "godkjent". Hun hadde ringt og var helt desperat og ville ut.

Jeg reiste ned på natten og ringte politiet for sikkerhets skyld, og etter flere timer på stedet innså disse fantastiske fanatikere at de ikke kunne holde på henne. Hun ble selvsagt utstøtt og familien har aldri tatt kontakt med henne siden, og hun har det bedre enn noen sinne.

Religion handler ikke om noen "GUD" men om de nedrigste maktsøkende mennesker som behøver en unnskyldning for å kontrollere andre.

Religion er en sykdom!

Endret av trn100
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, trn100 said:

Religion handler ikke om noen "GUD" men om de nedrigste maktsøkende mennesker som behøver en unnskyldning for å kontrolleree andre.

Spot on, dette gjelder for alle sekter. Religioner er bare noe sekter blir kalt når de blir store og/eller mektige nok. Jeg hører gjerne på dem om de kommer på døra men da må de til gjengjeld bli med på besøk til en gammel kollega av meg som er åsatruer og seidmann, den diskusjonen vil jeg ikke gå glipp av for alt i verden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (7 timer siden):

Liknende regler i andre sekter også. Har et familiemedlem som forelsket seg i en som var innen en annen sekt / menighet. Hun nektet å gå inn, så da valgte han å gå ut. Såvidt jeg vet var det ikke mye kontakt mellom hans foreldre og barnebarna... "Gud" er viktigere enn familien. Det er så kvalmt. 

Familien min har også en forhistorie i en av sektene. Heldigvis var det noen fornuftige et stykke bak i sekten (tippoldeforeldre eller tipptippoldeforeldre tror jeg det var) som valgte å gå ut... 

Jeg tror det samme kan sies om Gud. "Alt handler om Gud, bortsett fra Gud"

everything-in-the-world-is-about-sex-except-sex-sex-is-about-power.thumb.jpg.35d250db9a5d50bf2d5c39f67ab0ae1e.jpg

Lenke til kommentar
trn100 skrev (9 timer siden):

Mange religioners hovedbeskjeftigelse er å misjonere.
Kynisk og ambisiøs ekspansjon for å styrke sektens makt, økonomi og innflytelse, men forkledd som godhet.
Er det «godhet» å skremme,true,lokke og lure folk inn i en sekt med dette bakteppet ?

Da har man i så fall en merkelig definisjon av godhet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (9 minutter siden):

Visste ikke at folk fortsatt åpner dørene når det kommer uanmeldt besøk. 

Hvis du aldri åpner så noteres det på kartet at du ikke var hjemme og da dukker de opp ved neste felttur... Åpne døren, si at du vet hvem de er og hva de vil og si at du ønsker ikke besøk - og da slipper du at de kommer ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (27 minutter siden):

Visste ikke at folk fortsatt åpner dørene når det kommer uanmeldt besøk. 

Sist gang de kom så gikk de bare rett inn i hagen selv om hunden var løs ute. (Vi har inngjerdet hage slik at han kan løpe litt fritt). Jeg gikk derfor ut og møtte dem ute (før jeg visste hva de ville). De spurte om de kunne fortelle meg noe.

Jeg svarte da at hvis det er noe religiøse greier så er det ikke noe poeng i det, fordi vi ikke er religiøse og kommer aldri til å bli det heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (15 timer siden):

Wishful thinking ;) Når det er frammøte før feltet møtes de og går igjennom hva som skal være tema i dag og hvordan det skal fremføres - så lar du dem starte så får du a) høre det og b) besøk neste gang og du blir da c) ansett som et "gjenbesøk"... 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, sofiemyr said:

Har sett dem alle - er utstøtt motstander og var vitne selv i 15 år...

Vil bare at folk skal få med seg realiteten av hva dette er og hva det gjør med folk.

Mange sitter nok inne med inntrykk av at dette mye mildere enn det er i realiteten, men det er en sekt man bør passe seg for uansett hva de forsøker å overbevise deg om. Toppen av dette systemet består av maktkåte folk som ikke har noe problem med å kontrollere folk gjennom å ødelegge familiære relasjoner for å nå de forkvaklede målene sine.

Heldigvis er slike "trossamfunn" på sterk tilbakegang da flere og flere får med seg hva som egentlig skjer i dem og hvor skadelige dem egentlig er.

Det er også fint at det bygger seg opp god hjelp for folk til å komme seg ut av disse sektene og få støtte som slike sekter forsøker å kontrollere folk med å ta fra dem via isolasjon fra viktig kontaktnett.

Endret av vidor
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (På 25.2.2025 den 9.26):

Hvis du aldri åpner så noteres det på kartet at du ikke var hjemme og da dukker de opp ved neste felttur... Åpne døren, si at du vet hvem de er og hva de vil og si at du ønsker ikke besøk - og da slipper du at de kommer ;) 

Neh. Fikk de på besøk en gang og åpnet aldri. Aldri fått de på besøk igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (18 timer siden):

Vil bare at folk skal få med seg realiteten av hva dette er og hva det gjør med folk.

Mange sitter nok inne med inntrykk av at dette mye mildere enn det er i realiteten, men det er en sekt man bør passe seg for uansett hva de forsøker å overbevise deg om. Toppen av dette systemet består av maktkåte folk som ikke har noe problem med å kontrollere folk gjennom å ødelegge familiære relasjoner for å nå de forkvaklede målene sine.

Heldigvis er slike "trossamfunn" på sterk tilbakegang da flere og flere får med seg hva som egentlig skjer i dem og hvor skadelige dem egentlig er.

Det er også fint at det bygger seg opp god hjelp for folk til å komme seg ut av disse sektene og få støtte som slike sekter forsøker å kontrollere folk med å ta fra dem via isolasjon fra viktig kontaktnett.

Ja du kan så si - realiteten er at religion er noe av det skumleste du kan lefle med etter narkoktika...

De fleste teologer kan være enige i at NT som ble satt sammen i det første konsilet i Nikea i år 325 mangler en hel del (flere bøker ble stemt bort der. Det var forøvrig der treenigheten dukket opp - 300 år etter jesu død.

Alle disse religionene har samme opphav og kalles abrahamittiske, men felles for alle er at historiene som beskrives i de religiøse skriftene også finnes i eldre kulturer både i Persia, India og Egypt m.fl

Like fullt - det er overveldene mer indisier for at det hele er oppdiktet enn for at noe av det faktisk har skjedd - og om det skjedde så skjedde det ikke slik det står beskrevet. Vi sitter i Norge og diskuterer en ørkengud fra midt-østen som ikke har gitt lyd fra seg på over 2000 år og sprer om oss med meninger som om vi alle satt på den absolutte sannhet...

Og så til det tilbakevendende spørsmålet; hvilken relevans har denne ørkenguden som oppsto 3-4000 km fra våre landsgrenser for 3500 år siden i vår hverdag når h*n stort sett fordømmer alt vi gjør og mener?

Vi har adoptert en tro i vår del av verden som egentlig har null relevans for oss. Sånn sett var kanskje Odin en bedre passende gud for oss, for OM det finnes noe der ute så er det bare en kraft vi rundt i verden har gitt uttallige navn...

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jehovas vitner er ikke så ille som utbryterne hevder.

Men de har et utpreget Hierki og tror de følger de første kristne og har et spesielt negativt forhold til verden og andre kirker.

Andre kristne har også et oss/dem forhold til menneskenes Verden som ses på som negativt.. ifølge Bibelen.

JV lærer ikke som hun damen sier at folk ikke kommer til paradis, tvert om så mener de at både de som tror og de som ikke tror skal få en oppstandelse.

JV tror heller ikke at noen kommer til helvete. De tror på Gehenna som er symbolet på straff og døden også kalt fortapelsen.

De tror og føler at dørbanking og ringing og sms gir de hellig ånd.

Jeg synes det er riktig at de mistet statstøtte pga at de bryter kontakten med familie og venner som er ekskludert.

Men de har rett til å styre selv som et trossamfunn, så lenge de ikke bryter norsk lovgivning.

Det er sant som hun sier at det er problematisk for barn og familier å være medlem. Jul, bursdag og 17.mai ses på som hedensk, romersk forbudt skikk, og feil patriotisme, da kun Gud har lov til å bli feiret tror fra Daniels bok som ikke ville bøye seg for en konge og hans flagg..

Men klart det er vanskelig på skole og familie med slike regler.

Det mest spesielle er blod transplantasjon nekt, og bilder av barn som de stolt viste som martyrer fordi de døde ved at de eller familien nektet blodoverføring.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...