Gå til innhold

Jehovas vitner og deres "dør" preken

Anbefalte innlegg

Har lurt på dette lenge, kanskje noen her i dette samfunnet og vet mer.

Men er det virkelig noen som lar seg overbevise av disse menneskene som går rundt dør på dør som jehovas vitne og skal lese bibelvers og what not for folk ?

Det er en genuin nysgjerrighet jeg har.

Jeg kan ikke se for meg annet enn at man må bli født inn i det, eller evt leve et såpass turbulent liv at du søker etter "tegn" på å gjøre en endring og at disse folka som da ringer på vil være et tegn.

men andre enn det? Er det virkelig noe å hente liksom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handler mer om at det å gå fra dør til dør er en ting de blir tvunget til.

Har sett intervjuer av mennesker som har klart å komme seg ut av sekten, flere forteller at det å gå disse "besøksrundene" var det de gruet seg mest til.

disclaimer: jeg vet at jeg har sett dette på youtube, men selve intervjuscenene er ofte innbakt i en mye lengre videosnutt - så jeg kommer ikke til å bruke tid på å finne tilbake for å oppgi kilde.

Lenke til kommentar

har vokst opp i en 50/50 familie med JW, og så vidt jeg har fått meg er det ytters få de klarer å rekrutere inn i religionen.
eneste suksessfulle rekrutten jeg personlig har hørt om er min morfar som ble medlem for over 60 år siden.

de få de ender opp med å få snakket med er enten de som er troende men ikke har en fast "kirke" eller de som rett og slett bare er nyskjerrig etter mange tidligere besøk fra dem.

det er ingen som tvinger de til å gå på besøk til folk, det er 100% frivillig...
mye av det som folk hører om JW kommer fra USA og er noe vridd, de er MYE strengere i usa enn de er her i norge.

kan si at de møtene som man går til som JW er noe av det mest kjedelige man kan gjøre, og det samme går for de som går på slike møter... såpass kjedelig at man heller vil vaske dass enn å sitte å høre på det gnålet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, geir__hk said:

Handler mer om at det å gå fra dør til dør er en ting de blir tvunget til.

Hadde en relativt ung jente på døren fra JW for noen år siden og hun ga et tydelig inntrykk at dette var en pliktjobb for henne som var helt uønsket. Virket mest som hun skammet seg og bare ville forsvinne fortest mulig.

De fleste oppfatter vel dem som en sekt hvor man må underkaste seg et dogme og leve etter disse reglene for og være en av de 40.000 menneskene som kommer inn i himmelen. Allerede her burde ting falle på sin egen urimelighet burde om varselbjellene ikke allerede har gått av for lenge siden.

Jeg synes måten de oppfører seg på er innenfor norsk regelverk, men samtidig kan det være sårbare situasjoner hvor folk kan være tilbøyelig til å gli inn i en slik sekt, så det er nok derfor de fremdeles kommer på dørene til folk til tross for at de har veldig liten sjanse for å nå igjennom.

De relativt vokse folkene jeg har hatt med å gjøre har alle slått meg som relativt snevre og dogmatiske mennesker som virker veldig indoktrinert og ikke har særlig kritisk tenkning.

Synes mest synd på de som vokser opp i en familie og blir påtvunget "troen", da dette er en sekt som man fort ser om man begynner å grave litt i dette og ser på hva som egentlig foregår på innsiden.

Den beste vaksine for å slippe å havne i en sekt for mer normale folk er å lese litt om det sånn at en vet om taktikken de bruker sånn at man beskytter seg selv bedre og bruker redelige folk om en havner i problemer sånn at slik som sekter og utnyttende personer ikke får tak i en.

Edit: JW bruker faktisk NAV-klienter til å prøve og skaffe seg nye medlemmer. Her går de faktisk direkte på sårbare grupper for å nå målene sine om å skaffe flere medlemmer.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke møtt JV siden jeg var liten gutt, men har en kompis som inviterte en slik på kaffe, da han kom på døra. Enden på visa var at de ble venner siden de hadde barn på samme alder, og besøkte hverandre titt og ofte. Min kompis ble ikke medlem, men fikk en ny venn. Så jeg synes man skal respektere hverandres tro, og hvem vet kanskje man får nye venner og nye perspektiver :) 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ursidae skrev (8 timer siden):

det er ingen som tvinger de til å gå på besøk til folk, det er 100% frivillig...

Det stemmer nok ikke helt, det kan ha vært modus operandi i din del av sekten, og det er bra, men mange andre har makt mennesker i familien som ikke tar så lett på det, religion er makt, og mange velger å misbruke den makta, spesielt i religiøse sekter som jv.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (56 minutter siden):

Det stemmer nok ikke helt, det kan ha vært modus operandi i din del av sekten, og det er bra, men mange andre har makt mennesker i familien som ikke tar så lett på det, religion er makt, og mange velger å misbruke den makta, spesielt i religiøse sekter som jv.

De har jo en misjonsbefaling i Matteus 28, 19 - 20.

Gaa derfor ut og gjoer alle folkeslag til disipler, i det dere doeper dem i faderen, soennen og den hellige aands navn og  laerer dem aa holde alt, jeg har befalt dere. Og se jeg er med dere, alle dager, til verdens ende.

De maa vare gode troende og gjoere som de faar beskjed om.

Det er derfor, baade de og de andre kristne sektene, blir litt intense, av og til

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (21 timer siden):

Har lurt på dette lenge, kanskje noen her i dette samfunnet og vet mer.

Men er det virkelig noen som lar seg overbevise av disse menneskene som går rundt dør på dør som jehovas vitne og skal lese bibelvers og what not for folk ?

Det er en genuin nysgjerrighet jeg har.

Jeg kan ikke se for meg annet enn at man må bli født inn i det, eller evt leve et såpass turbulent liv at du søker etter "tegn" på å gjøre en endring og at disse folka som da ringer på vil være et tegn.

men andre enn det? Er det virkelig noe å hente liksom.

Vanligvis synes jeg det kan være interessant å diskutere politikk og religion, men når JV dukker opp på døren med hvite smil, pene klær, ny frisyre og påtrengende markedsføring, skyter de seg selv i foten.  
En salgsteknikk som virker mot sin hensikt og som bare skaper avsky.
Dørsalg har gått av moten for lenge siden….

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...