Gå til innhold

Kommentar: Kan ikke sitte her og late som at spill plutselig er et nytt fenomen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tåka skrev:

«Kunst er en visuell gjenstand eller et annet sansbart fenomen, laget ved hjelp av kunnskap, ferdighet og fantasi.»

Spill er unektelig et sansbart fenomen, skapt med kunnskap, ferdighet og fantasi.

Hvem bestemmer det du? lol spill for meg er underholdning og et brekk fra virklighten og ikke noe annet en fantasi verden jeg liker å kose meg med ikke noe annet tull du kommer med!

Hvem bestemmer det du? lol spill for meg er underholdning og et brekk fra virklighten og ikke noe annet en fantasi verden jeg liker å kose meg med ikke noe annet tull du kommer med! snakk om å leve opp til brukernavnet sitt a lol
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (På 24.2.2025 den 11.11):

Kunst MÅ ikke være visuelt. Det må heller ikke være vakkert. Og "emotional power" har de fleste spill på et eller annet vis.

Enig. "Beauty is in the eyes of the beholder." Min egen vri er faktisk en oversettelse fra en gammel tegnefilm: "Jeg forstår ikke kunst, men jeg vet hva jeg liker."

Spill er kunst, det er det ingen tvil om. Men det er kanskje ikke en kunstform alle setter pris på. Og det er individuelt hva man gjør med et spill, eller grunnlaget for hvorfor man spiller i det hele tatt, men det har ikke noe med hva et spill - alle spill - er.

Virkelighetsflukt er definitivt noe man gjør med et spill - det er den største grunnen til at jeg spiller spill idag. Men den følelsen kan jeg få av flere forskjellige typer spill, alt ifra Sjakk og Tetris til Cyberpunk 2077. Counter-Strike eller Need for Speed. Egentlig hva som helst som får hjernen vekk fra hverdagen - som ikke nødvendigvis trenger å være et spill engang, jeg kan få den samme følelsen med en god bok.

Og jeg vil så absolutt si at alle spill er en kunstuttrykning fra personen eller personene som har laget dem. Men det er også opplagt at ikke alle liker de samme spillene, og kanskje ikke engang de samme tingene - det visuelle, det akustiske eller noe annet - i det samme spillet.

Grafikken i et spill har aldri interessert meg. For meg personlig så er det viktigste et godt gameplay. Hvordan spillet er å spille. Har det en god historie, er det en historie som fenger, er temaet noe som interesserer meg (er drager involvert er jeg interessert med en gang).

Skal jeg velge et spill som jeg mener har alt, så vil jeg si Half-Life 2. Selve historien er ganske tynn, men det har et godt gameplay. Gode spillmekanikker, om enn litt vel automatisk til tider. Grafikken er god, lydeffektene og musikken er god, og jeg vil si stemmeskuespillet er noe av det beste jeg har hørt i et spill.

Å sammenlikne et spill med et maleri eller annen kunstform er fullt mulig. Det kan være enkelte aspekter med et spill man ikke liker, selv om man generelt liker et spesielt spill. På samme måte som noen ikke liker enkelte deler av et maleri eller en del av et musikkstykke.

Den menneskelige hjernen er utrolig kompleks, og den kan signalisere de merkeligste ting med hvordan vi skal oppfatte noe vi møter på, hva enn det er. Er spill kunst? Ja. Er alle enige i det? Nei. Folk er rettogslett forskjellige.

Endret av PaladinNO
Stavefeil.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...