Tullballj Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Har nettverk med tp-link enheter (MESH). Har fått med meg at det stilles kritiske spørsmål til sikkerheten. At en del hevder de driver med spionasje. Hvordan kan jeg sikre meg mot det evt? Bruker PC, appel tv, mobil/nettbrett og chromebook. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Jeg har ikke fått med meg at det skal være sårbarheter med tp-link. Men det første du bør gjøre er å sjekke om din router/enheter er berørt. Om de er det så fins det sikkert oppdateringer som tetter sårbarheten. Så sjekk isåfall etter oppdateringer av fastvaren og oppdater. Fins det ikke oppdateringer som tetter sårbarheten eller du tror de driver med spionasje så bør du jo bytte router snarest. Jeg kan annbefale deg og isteden for å gå for komersielle forbruker routere som Asus,TP-Link osv, som ofte er ganske svake maskinvaremessig og heller gå for en kraftigere mini pc som f.eks denne: https://www.ebay.com/itm/355172019064?_skw=pfsense+router&itmmeta=01JMQJFA4DNBYJS29YNFEBQ8BJ&hash=item52b1e6eb78:g:-8AAAOSwnaVlSeqJ&itmprp=enc%3AAQAKAAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1fH2KZ1QR%2BFqM5FGnq8ZmYhTis2FtgtjAAml9F%2FqLEGkNppl0%2BDNsiuaCDJkzUIK9lHTwZbuh47JxKjCWzsOR9psArsAhcad4NaCBgSkaoLNuYQni8b1Cjld4HAAYBQ291DRKjC1N6u7qIwszuln9gWPUMR0ZUJP4Rc8kj7kGZiTbbg7NFBUwIoXrtukE%2BlJMNqTT4VpChhlnFXhO2wvt7H%2FNu58wnlMUVOHeweXj6dHJDSccmq1bd0vNo7K0y%2BOWHbyN19KvqllBVNOx5Xmwa9zXUetI8K0YC1dFgXZiNY%2BQ%3D%3D|tkp%3ABFBMrqK98qVl Det fins drøssevis av sånne enheter på ebay i varierende konfigurasjoner priser. Og så installere et router/brannmur opertivsystem selv som f.eks pfsense eller opensense. Da får du kraftig maskinvare og en brannmur som er open source og klassifisert som enterprise brannmur. Det eneste du trenger i tilegg er et eller flere akesspunkt for wifi. Jeg vil annbefale ubiquiti. Du finner også disse mini pc'en linket over med wifi på ebay, men jeg ville heller gått for ett eller flere aksesspunkt. Ja, du trenger kanskje en switch i tilegg om du trenger flere LAN porter en routeren har. Appropo spinonasje så er jo tp-link et kinesisk selskap og mange kinesiske selskaper driver med spionasje (ifølge USA). Dette med spionasje handler ofte om politikk og alle land driver med spionasje på et eller annet plan, tro det eller ej. Om det er bygget inn bakdører på mange digitale enheter i dag er nok snarere en sannhet enn en løgn. Er bare en uke eller to siden jeg leste om storbritanina som forlanger bakdører i alle krypterte meldingstjenester på grunnlag for å bekjempe terror (som er den unnskyldningen de alltid bruker). Og du skal ikke se bort fra at de har disse bakdørene på plass allerede, de bare jobber med å få det inn i lovverket før de "offesielt" går ut med det. Det er bare å innse at 1984 har vært en realitet lenge. Informasjon er makt og alle er ute etter den, særlig staten. Men ja, alt etter hvor interessert du er sikkerhet og evt bedre maskinvare om du trenger det så enten tett sårbarhetnene på ditt nåværende utstyr eller kjøp nytt utstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå