Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lindrende behandling så dårlig at folk bestiller eget drap?

Trulss

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett dokumentaren på TV2 kan man undres om den lindrende behandlingen er så dårlig at syke folk tyr til disse metodene for å  avslutte livet fordi man ikke får nok støtte, oppfølging og medisinsk behandling som fungerer.

En probemstilling for temaet er at legene/helsevesenet er så restriktive på å gi ut lindrende medisiner som faktisk funger at folk heller velger å ta sitt eget liv. Det å få et A-preparat kan trolig redde mange liv, men fryktene legene kjenner for å bli overvåket og miste sin legelisens veier vel så høyt at pasientens beste mister fokus.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (14 timer siden):

Etter å ha sett dokumentaren på TV2 kan man undres om den lindrende behandlingen er så dårlig at syke folk tyr til disse metodene for å  avslutte livet fordi man ikke får nok støtte, oppfølging og medisinsk behandling som fungerer.

En probemstilling for temaet er at legene/helsevesenet er så restriktive på å gi ut lindrende medisiner som faktisk funger at folk heller velger å ta sitt eget liv. Det å få et A-preparat kan trolig redde mange liv, men fryktene legene kjenner for å bli overvåket og miste sin legelisens veier vel så høyt at pasientens beste mister fokus.

Den lindrende behandlingen er varierende. Og det varierer på hvilket stadium i forløpet man får det. Men hvis man først velger et palliativt fokus så er behandlingen god til svært god der man hat kompetanse. 

Problemet er tilgangen på kompetanse, der man faktisk vet hva man holder på med. Da er det ikke noe frykt for A-preparater eller at man er redd for å gi for mye, kompetente palliativ ansatte er ikke redd for slikt

Derfor er det tragisk at man legger ned utdanninger òg ikke fulgte opp planene om spesialistløp for leger i paalliasjon.

Problemet med at folk søker dødshjelp handler ikke om at vi ikke har muligheter i palliasjonen, men at man setter det inn for sent og kan for lite. 

Så er det andre årsaker til at man søker dødshjelp også, men palliasjon i seg selv på riktig tidspunkt av kompetente folk er svært bra. 

Men det er mye misforståelser, som f eks at folk dør fordi de ikke får drikke,.mens sannheten er at de slutter å.drikke fordi de dør

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er mange som har plager som blir fortalt av helsepersonell at «du må lære deg å leve med det». Jeg er selv i en situasjon hvor jeg får a-preparater, og det er det eneste som gjør at jeg holder ut. Jeg er dypt bekymret for å utvikle toleranse slik at medisinen ikke lenger skal ha effekt, eller at lege plutselig bestemmer seg for at jeg ikke skal få mer. Da blir det kroken på døra for min del.

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (28 minutter siden):

Passiv dødshjelp er en normalisert praksis ved norske sykehus og sykehjem, man forskynder døden ved å gi morfin og lite/ingen næring.

Nei, dette stemmer ikke. Vi gir næring og væske så lenge de vil ha det. Men på slutten klarer ikke kroppen å nyttiggjøre seg det, og dersom vi da gir væske utenom magen, dvs i blodet eller under huden, vil hjertet kanskje ikke klare å pumpe rundt den ekstra væsken. Det kan gi væske i lungene og svært plagsomme symptomer. Derfor gjør vi det ikke, ikke for å fremskynde døden.

Vi gir heller ikke morfin og annet for å fremskynde døden, men døden kan bli fremskyndet av at de sover av medisinene. Disse.medisinene gis for å lindre plagsomme symptomer, ikke for å fremskynde døden. 

Jeg jobber på sykehjem med plliasjon selv, er det lov å skrive som helsepersonell her inne?

Forøvrig,  passiv dødshjelp er et forferdelig begrep, der det henvises til at man ikke gir behandling slik at pasienten dør av sin sykdom

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...