del_diablo Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar 21 hours ago, leticia said: Men dette er det legesekretærene / sykepleierne og ikke legen som tar seg av... Trenger ikke å være innom legen for det hvis prøvene er normale iallefall. X fastlegekontor du prater med Y Fødselsdato? Hva gjelder henvendelsen? OG HER stanser det i min erfaring. Vis du har tatt blodprøve før kan du be om å gjenta den vis du drar til labben, så fremt du vet når den ble tatt. Men jeg har ikke vært borti at man tar blodprøve, CRP eller EKG før man drar innom fastlegen. La oss bare kalle dette for rutinesvikt, hvor brukeren må være over middels godt oppegående og informert for å dra nytte av svakheten i rutiene til fastlegekontoret. Det er litt som etter at du har blitt henvist til spesialist, må du ringe inn en gang i blandt og purre, så du får komme deg litt frem i køen vis det er ventetid. Eller hvordan routinene rundt henvisning fungerer, og hvorfor fastlegen ikke vil henvise deg til helseforetaket med mindre kø. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar del_diablo skrev (48 minutter siden): X fastlegekontor du prater med Y Fødselsdato? Hva gjelder henvendelsen? OG HER stanser det i min erfaring. Vis du har tatt blodprøve før kan du be om å gjenta den vis du drar til labben, så fremt du vet når den ble tatt. Men jeg har ikke vært borti at man tar blodprøve, CRP eller EKG før man drar innom fastlegen. La oss bare kalle dette for rutinesvikt, hvor brukeren må være over middels godt oppegående og informert for å dra nytte av svakheten i rutiene til fastlegekontoret. Det er litt som etter at du har blitt henvist til spesialist, må du ringe inn en gang i blandt og purre, så du får komme deg litt frem i køen vis det er ventetid. Eller hvordan routinene rundt henvisning fungerer, og hvorfor fastlegen ikke vil henvise deg til helseforetaket med mindre kø. Ok. Jeg har en annen erfaring. (Jeg har ikke erfaring med EKG). Men spesielt CRP er det helt unødvendig å ha en time til fastlegen for. Det er kun aktuelt hvis den viser noe som krever medisiner. Enkle blodprøver er heller ikke noe problem å få tatt uten å være innom fastlegen. Men det kan hende det kun gjelder de man har tatt tidligere. Men... det kan være forskjell hos fastleger / kommuner. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar agvg skrev (På 26.2.2025 den 7.49): Men hvorfor har vi ett system som er så dårlig organisert at vi må innom en fastlege for neste alt som er, de klager på at det er for mye arbeid men hele systemet er helt ineffektivt, når man har foretatt en undersøkelse på sykehus og man skal henvises videre i systemet så må fastlegen bruke tid på og skrive en henvisningen, hvorfor går ikke dette direkte? Fastlegene bruker uendelig med tid på meningsløshet. Jeg må hele tiden fornye resepter på faste medisiner, legene har åpenbart tid til slikt... Helseattest for førerkort, må man være lege for og stå og peke på noen bokstaver på veggen? Kan det være fordi de forskjellige sykdomskategoriene har forskjellig stykkpris for refusjon fra staten og hvor enkle undersøkelser gir mest penger på lønnsslippen ? Dvs en form for selvforsterkende planøkonomi ? Lenke til kommentar
leticia Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Vokteren skrev (9 minutter siden): Kan det være fordi de forskjellige sykdomskategoriene har forskjellig stykkpris for refusjon fra staten og hvor enkle undersøkelser gir mest penger på lønnsslippen ? Dvs en form for selvforsterkende planøkonomi ? Hadde en fastlege som snakket om hvor dyrt det var for staten å ta diverse undersøkelser. Det var flere pasienter som reagerte på vedkommende, jfr legelisten.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå