Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastlegekrisen og pasienter uten fastlege

Tussi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, dette er en sannhet med modifikasjoner. Innvandrere kommer foran. Så i realiteten kan en gå bak i køen.

nå høres jeg ut som en som er veldig kritisk til innvandring. Det er jeg ikke.

viderformidler bare hva min bedritslege forklarte meg når vi diskuterte tema. Er vell ett par år siden nå, og jeg er fortsatt uten lege og på venteliste😅

Det visste jeg faktisk ikke, hadde ikke falt meg inn at det kunne være slik, de slår seg på brystet og roper solidaritet mens de går foran alle i køen. Hva med solidaritet med de som har ventet i årevis?

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Ja det er vanskelig. Hvordan pleier dere normalt å løse det? Er det et utbredt problem?

Vi hadde en pasient der både vi og hjemmesykepleien sendte melding etter melding uten å få svar, i det tilfellet la jo hele legesenteret ned. Kronisk syk. Fikk langtidsplass etterhvert, vet ikke hva hj.spl. gjorde i mellomtiden. 

Ikke spesielt uttalt, men vi har hatt et par eksempler. 

Jeg vet legevakta har hatt svangerskapskontroller, men det er jo ofte unge,  friske som også får oppfølging av jordmor. 

Vi vet rett og slett ikke hvordan vi skal forholde oss til slike pasienter. Vi har jo lege på korttids hos oss, men hn skriver jo ikke ut resepter til hjemmeboende... tror  hj.spl har enda større utfordringer enn oss. Jeg kunne aldri tenke meg å jobbe i hj.spl 

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (4 minutter siden):

Det visste jeg faktisk ikke, hadde ikke falt meg inn at det kunne være slik, de slår seg på brystet og roper solidaritet mens de går foran alle i køen. Hva med solidaritet med de som har ventet i årevis?

Jeg tenker at det er fair at de får lege. Men systemet er kanskje litt for enkelt. samme med at folk kan gå inn å velge selv. En lege kan få alle de som møter opp daglig mens en annen får de som aldri går til legen osv.

jeg bærer ikke noe nag til de som går foran meg i køen, men jeg irriterer meg over systemet etter å ha stått så lenge uten lege. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 minutter siden):

Vi hadde en pasient der både vi og hjemmesykepleien sendte melding etter melding uten å få svar, i det tilfellet la jo hele legesenteret ned. Kronisk syk. Fikk langtidsplass etterhvert, vet ikke hva hj.spl. gjorde i mellomtiden. 

Ikke spesielt uttalt, men vi har hatt et par eksempler. 

Jeg vet legevakta har hatt svangerskapskontroller, men det er jo ofte unge,  friske som også får oppfølging av jordmor. 

Vi vet rett og slett ikke hvordan vi skal forholde oss til slike pasienter. Vi har jo lege på korttids hos oss, men hn skriver jo ikke ut resepter til hjemmeboende... tror  hj.spl har enda større utfordringer enn oss. Jeg kunne aldri tenke meg å jobbe i hj.spl 

jeg skjønner det er vanskelig. Man har vel uansett rett på legehjelp i den kommunen man befinner seg i. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg tenker at det er fair at de får lege. Men systemet er kanskje litt for enkelt. samme med at folk kan gå inn å velge selv. En lege kan få alle de som møter opp daglig mens en annen får de som aldri går til legen osv.

jeg bærer ikke noe nag til de som går foran meg i køen, men jeg irriterer meg over systemet etter å ha stått så lenge uten lege. 

Det er fair at de får lege selvfølgelig, men de kan jo dele vikarliste med mange andre mens de venter. Det ville vært rettferdig for alle.

Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

jeg skjønner det er vanskelig. Man har vel uansett rett på legehjelp i den kommunen man befinner seg i. 

Ja, men det er fryktelig vanskelig å koordinere f eks for hjemmesykepleien når en må kontakte legevakt for vanlig reseptoppfølging. Det burde være en form for kommunal legefunksjon utenom legevakt med ansvar for pasienter med store helsebehov som ikke har fastlege. Og kanskje det er det, men vi som helsepersonell har ikke fått informasjon om alternativ lege når vi ikke får svar på emeldinger. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Ja, men det er fryktelig vanskelig å koordinere f eks for hjemmesykepleien når en må kontakte legevakt for vanlig reseptoppfølging. Det burde være en form for kommunal legefunksjon utenom legevakt med ansvar for pasienter med store helsebehov som ikke har fastlege. Og kanskje det er det, men vi som helsepersonell har ikke fått informasjon om alternativ lege når vi ikke får svar på emeldinger. 

Jeg skjønner. Det er godt at dette ikke skjer så altfor ofte da. Veldig mange legekontor har jo en ordning hvor det er flere leger og hvor de kan skrive ut resepter til de andre sine pasienter. Men da er man vel avhengig av at man i utgangspunktet har en fastlege ved det aktuelle legekontoret. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner. Det er godt at dette ikke skjer så altfor ofte da. Veldig mange legekontor har jo en ordning hvor det er flere leger og hvor de kan skrive ut resepter til de andre sine pasienter. Men da er man vel avhengig av at man i utgangspunktet har en fastlege ved det aktuelle legekontoret. 

Ja, den ene av våre fant vi ut at hele legesenteret sluttet å fungere.... 🙃

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (13 minutter siden):

Det er fair at de får lege selvfølgelig, men de kan jo dele vikarliste med mange andre mens de venter. Det ville vært rettferdig for alle.

Nå har nok krigsrammede mennesker mer behov for helsehjelp enn meg, en typisk Nordmann som er lite syk og har hatt en god oppvekst. så jeg tenker det er fair, men kanskje mer behovsprøving trengs. trist om det står folk med store behov utenfor, uavhengig av hvor de er født.

Lenke til kommentar
Plukk skrev (22 timer siden):

Hvis fastlegen slutter havner man på "liste uten fastlege". Noe som for min del opplevdes som veldig bra. Ble tildelt et legesenter og fikk møte turnusleger og leger på siste året av utdannelsen som virkelig var motivert til å hjelpe. Det var kort ventetid for å få time ettersom hvem som helst av legene på kontoret kunne ordne ting som normalt kun fastlegen har lov til å ordne. 

Jeg har heldigvis god helse og bruker fastlegen hovedsaklig til «eu-kontroll» annethvert år.

Fastlegeordningen har spilt falitt og jeg vurderer derfor å gjøre det samme når fastlegen min blir pensjonist om ikke lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...