Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastlegekrisen og pasienter uten fastlege

Tussi

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (19 minutter siden):

Jeg er kjempefornøyd med min fastlege. Får vanlige timer relativt raskt og akutt-timer når jeg trenger hjelp samme dag. Får også all hjelpen jeg trenger. Har generelt sett ikke hatt store problemer med fastleger, og har hatt ca 5 forskjellige opp igjennom årene grunnet flytting.

Sånn bare for å vise at ikke alle har det ille med ordningen. Noen av oss er veldig fornøyd.  

Jeg er også fornøyd med min fastlege. Men før jeg fikk han var jeg gjennom noen "tvilsomme" leger. Den ene overså forstadier til kreft, (altså diagnostiserte det som noe annet enn det var). En annen nektet å skrive ut en medisin som jeg har brukt over tid, og byttet den ut med en medisin som kan være farlig for meg. Så ja... man bør holde på en god fastlege hvis man først har fått tak i en.

En annen ting er at det kan være veldig variabelt med personalet på legekontoret, altså helsesekretærer / sykepleiere. Noen av de kan være skikkelig bitchy. Heldigvis så er de ikke sånn ved det legekontoret jeg har, men jeg vet om flere pasienter ved forskjellige legekontor som har kjipe opplevelser med de som tar telefonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis fastlegen slutter havner man på "liste uten fastlege". Noe som for min del opplevdes som veldig bra. Ble tildelt et legesenter og fikk møte turnusleger og leger på siste året av utdannelsen som virkelig var motivert til å hjelpe. Det var kort ventetid for å få time ettersom hvem som helst av legene på kontoret kunne ordne ting som normalt kun fastlegen har lov til å ordne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Plukk skrev (4 minutter siden):

Hvis fastlegen slutter havner man på "liste uten fastlege". Noe som for min del opplevdes som veldig bra. Ble tildelt et legesenter og fikk møte turnusleger og leger på siste året av utdannelsen som virkelig var motivert til å hjelpe. Det var kort ventetid for å få time ettersom hvem som helst av legene på kontoret kunne ordne ting som normalt kun fastlegen har lov til å ordne. 

Men ikke alle er like heldige? 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (7 minutter siden):

Men ikke alle er like heldige? 😉

Nei, jeg endte opp med en 70 år gammel lege som ikke snakket norsk... (edit: han som skreiv ut medisiner jeg ikke skal gå på). 

(men har nå fått en flink fastlege som sagt).

Endret av leticia
edit
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg endte opp med en 70 år gammel lege som ikke snakket norsk...  (men har nå fått en flink fastlege som sagt).

Man har jo også mulighet til å bytte fastlege, men om man bor et sted  de ikke gror på trær er det ikke så enkelt 😉

Det viktigste er at man finner en som bryr seg over tid og som evner å sette seg inn i de utfordingene man har. Betaler gjerne dobbelt for det! ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Man har jo også mulighet til å bytte fastlege, men om man bor et sted  de ikke gror på trær er det ikke så enkelt 😉

Det viktigste er at man finner en som bryr seg over tid og som evner å sette seg inn i de utfordingene man har. Betaler gjerne dobbelt for det! ❤️

Ja, jeg har nå fastlege i nabokommunen. 🥰 Han er definitivt verdt reiseveien 💖

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som et forsvar til fastlegene så kan vi takke staten (og ikke nødvendigvis sittende regjering) for all dokumentasjonen som blir pålagt de. Det er bra at det er krav om journalføring, men hele helsevesenet lider av en frykt. Den frykten er at en skal bli tatt på noe. I psykiatrien er det svært belastende med suicidale pasienter og det blir så mye støy når noen prøver eller lykkes med å ta livet sitt. Slikt er svært stressende for behandlere og man prøver å gardere seg ved å journalføre for mye enn det som er nok. Fastlegene har heller ikke enkel hverdag og all dokumentasjon tar tid. Tid som kunne blitt brukt til å snakke med pasientene. Jeg er/var forbannet på min fastlege som drøyde med å fornye resepter, men innser at det er ikke vedkommende som er skyld i dette. Det er systemet som skyter seg selv i foten.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Plukk skrev (1 time siden):

Høres ut som en bra ordning. Husker ikke om jeg var uten eller om jeg bare ikke hadde skiftet, men når jeg bodde noen år 5-6 timer med bil fra der jeg hadde fastlege før der så "sleit jeg" med at jeg kun fikk brukt legevakten siden de ikke kunne booke meg inn når jeg ikke hadde fastlege der. Ikke at det gjorde så mye, men det hadde vært greit å vite om en kunne ta seg av fastlege ordningen for å komme på fri liste. 

trn100 skrev (2 timer siden):

Sliter litt selv da jeg har noen kroniske sykdommer og har hatt en aldeles fantastisk fastlege som nylig gikk av med pensjon 70 år gammel. Han ringte meg innimellom om kveldene for å høre om alt var OK.

Nå har jeg fått en ny fastlege og har hatt 1 time hos hen. Ble lovet ny resept med på en medisin jeg har brukt i mange år, men det tok over 3 måneder og gjentatte purringer før jeg fikk den. Siste gangen var den nye fastlegen syk, men da jeg truet med å klage til statsforvalteren fikk de på legekontoret en annen til å ordne det.

For de som egentlig kanskje ikke trenger en fastlege og bare skal innom en gang i mellom for å få pusset nesen er dette selvsagt ikke så viktig, da kan man like gjerne bruke legevakten, men for de av oss som trenger oppfølging er det veldig greit å ha en å forholde seg til som som gjør litt annet enn å skrive ut Paracet i store kvanta 😉

Det er akkurat da man trenger eller kan ha ønske om fastlege. For min del som er innom med flere år mellomrom så har jeg ikke noe forhold til legen og kan bruke hvem som helst. Den fleksibiliteten skulle en tro ville balansere ut mengden pr lege også, men nå er vel kapasitet sprengt uansett så det betyr gjerne lite. Behovet for fastlege er der for en stor gruppe og jeg havner nok i den gruppa med årene selv, men det kunne vært valgfritt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Plukk said:

Ulempe hvis du har noe kronisk er de ikke kjenner deg, så du må hele tiden forklare deg på nytt for en ny vikar. Slet med prolaps i ryggen og operasjoner/oppfølging for en tid tilbake og det samme skjedde meg, ny vikar hvert halvår.

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...