Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastlegekrisen og pasienter uten fastlege

Tussi

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (Akkurat nå):

Problemet er jo, hvem forholder vi oss til, som helsepersonell i kommunen, når pasienten ikke har fastlege?

Ja det er vanskelig. Hvordan pleier dere normalt å løse det? Er det et utbredt problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, dette er en sannhet med modifikasjoner. Innvandrere kommer foran. Så i realiteten kan en gå bak i køen.

nå høres jeg ut som en som er veldig kritisk til innvandring. Det er jeg ikke.

viderformidler bare hva min bedritslege forklarte meg når vi diskuterte tema. Er vell ett par år siden nå, og jeg er fortsatt uten lege og på venteliste😅

Det visste jeg faktisk ikke, hadde ikke falt meg inn at det kunne være slik, de slår seg på brystet og roper solidaritet mens de går foran alle i køen. Hva med solidaritet med de som har ventet i årevis?

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Ja det er vanskelig. Hvordan pleier dere normalt å løse det? Er det et utbredt problem?

Vi hadde en pasient der både vi og hjemmesykepleien sendte melding etter melding uten å få svar, i det tilfellet la jo hele legesenteret ned. Kronisk syk. Fikk langtidsplass etterhvert, vet ikke hva hj.spl. gjorde i mellomtiden. 

Ikke spesielt uttalt, men vi har hatt et par eksempler. 

Jeg vet legevakta har hatt svangerskapskontroller, men det er jo ofte unge,  friske som også får oppfølging av jordmor. 

Vi vet rett og slett ikke hvordan vi skal forholde oss til slike pasienter. Vi har jo lege på korttids hos oss, men hn skriver jo ikke ut resepter til hjemmeboende... tror  hj.spl har enda større utfordringer enn oss. Jeg kunne aldri tenke meg å jobbe i hj.spl 

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (4 minutter siden):

Det visste jeg faktisk ikke, hadde ikke falt meg inn at det kunne være slik, de slår seg på brystet og roper solidaritet mens de går foran alle i køen. Hva med solidaritet med de som har ventet i årevis?

Jeg tenker at det er fair at de får lege. Men systemet er kanskje litt for enkelt. samme med at folk kan gå inn å velge selv. En lege kan få alle de som møter opp daglig mens en annen får de som aldri går til legen osv.

jeg bærer ikke noe nag til de som går foran meg i køen, men jeg irriterer meg over systemet etter å ha stått så lenge uten lege. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 minutter siden):

Vi hadde en pasient der både vi og hjemmesykepleien sendte melding etter melding uten å få svar, i det tilfellet la jo hele legesenteret ned. Kronisk syk. Fikk langtidsplass etterhvert, vet ikke hva hj.spl. gjorde i mellomtiden. 

Ikke spesielt uttalt, men vi har hatt et par eksempler. 

Jeg vet legevakta har hatt svangerskapskontroller, men det er jo ofte unge,  friske som også får oppfølging av jordmor. 

Vi vet rett og slett ikke hvordan vi skal forholde oss til slike pasienter. Vi har jo lege på korttids hos oss, men hn skriver jo ikke ut resepter til hjemmeboende... tror  hj.spl har enda større utfordringer enn oss. Jeg kunne aldri tenke meg å jobbe i hj.spl 

jeg skjønner det er vanskelig. Man har vel uansett rett på legehjelp i den kommunen man befinner seg i. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg tenker at det er fair at de får lege. Men systemet er kanskje litt for enkelt. samme med at folk kan gå inn å velge selv. En lege kan få alle de som møter opp daglig mens en annen får de som aldri går til legen osv.

jeg bærer ikke noe nag til de som går foran meg i køen, men jeg irriterer meg over systemet etter å ha stått så lenge uten lege. 

Det er fair at de får lege selvfølgelig, men de kan jo dele vikarliste med mange andre mens de venter. Det ville vært rettferdig for alle.

Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

jeg skjønner det er vanskelig. Man har vel uansett rett på legehjelp i den kommunen man befinner seg i. 

Ja, men det er fryktelig vanskelig å koordinere f eks for hjemmesykepleien når en må kontakte legevakt for vanlig reseptoppfølging. Det burde være en form for kommunal legefunksjon utenom legevakt med ansvar for pasienter med store helsebehov som ikke har fastlege. Og kanskje det er det, men vi som helsepersonell har ikke fått informasjon om alternativ lege når vi ikke får svar på emeldinger. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Ja, men det er fryktelig vanskelig å koordinere f eks for hjemmesykepleien når en må kontakte legevakt for vanlig reseptoppfølging. Det burde være en form for kommunal legefunksjon utenom legevakt med ansvar for pasienter med store helsebehov som ikke har fastlege. Og kanskje det er det, men vi som helsepersonell har ikke fått informasjon om alternativ lege når vi ikke får svar på emeldinger. 

Jeg skjønner. Det er godt at dette ikke skjer så altfor ofte da. Veldig mange legekontor har jo en ordning hvor det er flere leger og hvor de kan skrive ut resepter til de andre sine pasienter. Men da er man vel avhengig av at man i utgangspunktet har en fastlege ved det aktuelle legekontoret. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner. Det er godt at dette ikke skjer så altfor ofte da. Veldig mange legekontor har jo en ordning hvor det er flere leger og hvor de kan skrive ut resepter til de andre sine pasienter. Men da er man vel avhengig av at man i utgangspunktet har en fastlege ved det aktuelle legekontoret. 

Ja, den ene av våre fant vi ut at hele legesenteret sluttet å fungere.... 🙃

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (13 minutter siden):

Det er fair at de får lege selvfølgelig, men de kan jo dele vikarliste med mange andre mens de venter. Det ville vært rettferdig for alle.

Nå har nok krigsrammede mennesker mer behov for helsehjelp enn meg, en typisk Nordmann som er lite syk og har hatt en god oppvekst. så jeg tenker det er fair, men kanskje mer behovsprøving trengs. trist om det står folk med store behov utenfor, uavhengig av hvor de er født.

Lenke til kommentar
Plukk skrev (22 timer siden):

Hvis fastlegen slutter havner man på "liste uten fastlege". Noe som for min del opplevdes som veldig bra. Ble tildelt et legesenter og fikk møte turnusleger og leger på siste året av utdannelsen som virkelig var motivert til å hjelpe. Det var kort ventetid for å få time ettersom hvem som helst av legene på kontoret kunne ordne ting som normalt kun fastlegen har lov til å ordne. 

Jeg har heldigvis god helse og bruker fastlegen hovedsaklig til «eu-kontroll» annethvert år.

Fastlegeordningen har spilt falitt og jeg vurderer derfor å gjøre det samme når fastlegen min blir pensjonist om ikke lenge.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt fastlege på mange år. Har et fast legesenter med nye vikarer hver gang jeg er til legen. Har forstått det sånn at kommunen egentlig er pliktig til å skaffe fastlege til sine innbyggere, men det er ikke noe som blir fulgt opp, ihvertfall ikke de 8+ siste årene.

Lenke til kommentar

Men hvorfor har vi ett system som er så dårlig organisert at vi må innom en fastlege for neste alt som er, de klager på at det er for mye arbeid men hele systemet er helt ineffektivt, når man har foretatt en undersøkelse på sykehus og man skal henvises videre i systemet så må fastlegen bruke tid på og skrive en henvisningen, hvorfor går ikke dette direkte?

Fastlegene bruker uendelig med tid på meningsløshet.

Jeg må hele tiden fornye resepter på faste medisiner, legene har åpenbart tid til slikt...

Helseattest for førerkort, må man være lege for og stå og peke på noen bokstaver på veggen?

Endret av agvg
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (2 timer siden):

Jeg må hele tiden fornye resepter på faste medisiner, legene har åpenbart tid til slikt...

Fornye resepter får man jo som regel gjort på helsenorge.o på en super-enkel måte. Enkelt for fastlegen å godkjenne/avvise. Tar ikke lang tid. Var mer tungvint når man faktisk måtte innom og ingenting var digitalt.

agvg skrev (2 timer siden):

Helseattest for førerkort, må man være lege for og stå og peke på noen bokstaver på veggen?

Nei, men jeg setter pris på at leger kan ta en vurdering der og da basert på flere ting enn kun peke på noe på veggen. Om noe burde de være enda strengere. MANGE eldre der ute som ikke burde hatt førerkort lengre.

Misforstå meg rett, det er generelt sett mye rom for forbedring. Bedre prosesser, enda bedre digitale systemer, og litt endringer i rutine og muligheter. Kanskje valgfritt om man vil ha fastlege eller kun fast legekontor hadde vært noe. Men det er fortsatt mye bra med systemet man har nå, og det har blitt mye på en del områder. Og opplevelsen kan sikkert variere mye utifra hvor i landet man befinner seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, agvg said:

Jeg foretrekker fastlegen over optikern for samme papirstykket, spesielt vis du må ha fastlegen til å skrive under på noen av medisinene du har. 
Enig med reseptene før og etter digitalisering. Spesielt vis du ringer inn, fordi de bruker bare samme skjema. Veldig enkelt, kontra å måtte slå opp hvordan pillene staves og hvilken størrelse osv. Alt legen egentlig gjør er å trykke igjennom etterpå.

Men du har og tidstyver som at du MÅ inn for å ta blodprøver, neseprøver og CRP. Og det er litt av grunnen til at jeg ser flere som bor sentralt på forumet faktisk tar turen til legevakten/dr dropin/etc for å slippe ekstrarunden OG ventingen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@Comma Chameleon

For en frisk, ung person så er det meningsløst og la en lege drive med en enkel synsprøve, det jeg tenker på er fornying av førerkortet som er påkrevd for tyngre kjøretøy. Man skulle tro andre helsearbeidere burde kunne ta endel av disse enkle tingene og ikke belaste en lege.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (6 minutter siden):

Men du har og tidstyver som at du MÅ inn for å ta blodprøver, neseprøver og CRP.

Men dette er det legesekretærene / sykepleierne og ikke legen som tar seg av... Trenger ikke å være innom legen for det hvis prøvene er normale iallefall.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Nei, men jeg setter pris på at leger kan ta en vurdering der og da basert på flere ting enn kun peke på noe på veggen. Om noe burde de være enda strengere. MANGE eldre der ute som ikke burde hatt førerkort lengre.

Dette er eit heilt tema i seg sjølv, men vil likevel kommentere at det at du må til fastlegen for å få helseattest for å kunne fornye førarkortet er eit godt eksempel på ei ordning som fungerer dårleg. For både burde det være unødvendig å bruke fastlegens tid på det som veldig ofte er ei overfladisk undersøking av syn, synsfelt, samt ei stadfesting på at personen ikkje har eit sjukdomsbilde som legen vurderer som trafikkfarleg. Til dømes er det spørsmål om pasienten har kognitiv svikt, men legen skal berre krysse ja om pasienten både har kognitiv svikt og utgjer ein sikkerheitsrisiko i trafikken.
For det andre så er denne ordninga uheldig opp mot den gruppa som det er viktigast å ta helsekontroll på, altså dei eldre. Det er ein stor og openbar svakheit at fastlegen som gjennom mange år har fått ein god relasjon til pasienten kan være tilbøyeleg til å vurdere pasienten på mest mulig positiv måte og la pasienten få fortsette å køyre bil sidan pasienten er berre litt kognetivt svekka, har berre litt dårleg koordinasjon, osv. 
Det hadde nok vært langt fleire eldre som hadde strøket på helseattesten sin om det var ein nøytral lege som hadde stått for vurderinga.

Kan også legge til at den andre sida av saka er at dersom fastlegen fyrst ikkje godkjenner helseattesten så medfører det mykje byråkrati for å få tilbake førarretten. Ein ting er at ein må ta ny helseattest som viser at helsa har blitt god nok til å køyre bil igjen, deretter må ein til politiet for å få vedtak om at ein kan få tilbake førarretten, så må ein ta med begge deler på trafikkstasjonen for å bestille nytt førarkort, og det er berre om politiet ikkje i tillegg krev ny teoriprøve eller køyrevurdering som vilkår for å få tilbake førarretten. Alt dette gjer at mange fastlegar vil kvie seg frå å ikkje godkjennne pasienten sin, og i alle fall når det finnes håp for at helsa kan betre seg så vil dei fleste legane foreslå å utsette helseattesten sjølv om det er openbart at akkurat i dag har ikkje pasienten god nok helse til at det er forsvarleg å køyre bil.
Så heile samspelet mellom fastlege, politi og vegvesen fungerer ikkje tilfredsstillande nok til å raskt kunne ta eldre førarar som utgjer ein trafikkfare ut av trafikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...