Tussi Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar (endret) Eller leger som ikke svarer... hva gjør man som helsepersonell da? Hvis man sender melding har legen 5 virkedager på å svare. Men hvis legen er syk, eller har sluttet, og pasienten har store helsebehov er det jo veldig vanskelig. Er det ingen "fallskjerm-system " for disse utenom legevakt? Tenker da på kroniske sykdommer, resepter og dosering av faste medisiner? Ingen som har backup? Endret 21. februar av Tussi Skrivefeil 1 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Aner ikke hos min fastlege er det umulig og få time 1 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Har ikke hatt fastlege på flere år Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Opplevde at man enten har valget mellom turnus/vikar, eller begynne å ringe inn for å bruke opp fastlegens første time den dagen, eller vente 5-7 uker. Men her er nok tilgangen bedre fra brukersiden. Fra helsetjenesten vil det nok gi mer mening å si at fastlege == legekontor, men å ta det som rutine er noe helt annet. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 21. februar Forfatter Del Skrevet 21. februar del_diablo skrev (1 minutt siden): Opplevde at man enten har valget mellom turnus/vikar, eller begynne å ringe inn for å bruke opp fastlegens første time den dagen, eller vente 5-7 uker. Men her er nok tilgangen bedre fra brukersiden. Fra helsetjenesten vil det nok gi mer mening å si at fastlege == legekontor, men å ta det som rutine er noe helt annet. Ja. Vi må nesten ringe legekontoret for å få svar, men har vært borti at et helt legekontor har kollapset og vi har ikke hatt noen å forholde oss til... Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Jeg bruker bare legevakten. Gadd ikke bruke energi på en fastlege som ikke var mulig å få tak i så i det siste venter jeg til etter arbeidstid og ringer inn. Fikk beskjed om å gjøre dette en gang jeg ringte legekontoret 5min etter åpningstid fordi alle akutt timene var booka den dagen og man fikk ikke booke påfølgende dag. Neste ledige var da 1mnd+ frem og da hadde jeg nok enten vært innlagt eller frisk ^^ Forstår ikke helt greia med fastlege når hver lege har 1500+ pasienter siden man uansett ikke får et forhold til legen man besøker en gang hvert 5år. De som føler et behov kunne heller hatt det så kunne vi andre som trenger å få skrevet ut en resept en gang hvert skuddår hatt fritt valg til første ledige. 1 1 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Ring kontoret. Legevakten er kun ment for akutte tilfeller av sykdom som ikke kan vente til neste dag. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar AnnonymG skrev (6 timer siden): Ring kontoret. Legevakten er kun ment for akutte tilfeller av sykdom som ikke kan vente til neste dag. Her er det somregel ikke mulig å komme igjenom på legekontoret og møter man opp så er det ikke ledige timer uansett. Bra system 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Hva er det som har gjort at det er blitt sånn egentlig, og hva skal til for å endre det? Har også merket at det er blitt verre. Har fremdeles tilnærmet normal tilgang til fastlegen og føler meg priviligert, når jeg hører og leser(som her) hvordan ståa ser ut til å være i dette landet her nå. Men har merket at ventetiden har økt vesentlig siste 1 -2 år. to ukers ventetid er blitt opptil 2 mndr. Pluss at legen oftere er syk, og svarer mye tregere på hendvendelser. Man får såkalt akutt-time om det er behov for det da. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Sist jeg trengte legetime anbefalte de meg å enten dra på legevakten eller Volvat. Det pleier ikke å være så galt fatt på legesenteret her, men den gangen var det helt krise. Men, for all del, trenger du time til å få sjekket et eller annet ikke-akutt er det en måned ventetid. Det er jo ikke bra at det er sånn. 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar 1 hour ago, Delvis said: Hva er det som har gjort at det er blitt sånn egentlig, og hva skal til for å endre det? Har også merket at det er blitt verre. Har fremdeles tilnærmet normal tilgang til fastlegen og føler meg priviligert, når jeg hører og leser(som her) hvordan ståa ser ut til å være i dette landet her nå. Men har merket at ventetiden har økt vesentlig siste 1 -2 år. to ukers ventetid er blitt opptil 2 mndr. Pluss at legen oftere er syk, og svarer mye tregere på hendvendelser. Man får såkalt akutt-time om det er behov for det da. En ting er jo fraværsgerensen. Når 18 åringer med god normal helse må til fastlegen for å få dokumentert gyldig fravær ved helt normale sykdommer som omgangssyke, influensa, ++ så stjelere det unødvendig ressurser. Disse menneskene trenger ikke helsehjelp for sykdommen sin. Det er mange slike små ting som fort summerer til å bli betydelig. En annen ting er jo å gjøre det mer ettertraktet å være fastlege, slik at rekruteringen blir bedre. 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) WiiBoy skrev (34 minutter siden): En ting er jo fraværsgerensen. Når 18 åringer med god normal helse må til fastlegen for å få dokumentert gyldig fravær ved helt normale sykdommer som omgangssyke, influensa, ++ så stjelere det unødvendig ressurser. Disse menneskene trenger ikke helsehjelp for sykdommen sin. Det er mange slike små ting som fort summerer til å bli betydelig. En annen ting er jo å gjøre det mer ettertraktet å være fastlege, slik at rekruteringen blir bedre. Gode poenger der. Når det gjelder det første, er det et vanskelig dilemma. Der er sikkert en del misbruk av fravær, som gjør at man er i mot å øke fraværsgrensen. Så i likhet med å gjøre det mer attraktivt å være lege og jobbe i helsevesenet, er det viktig å gjøre det mer attraktivt for alle å gå på jobb. Da vil nok unøvendig fravær gå ned. Men der ligger det store utfordinger. Et spørsmål er da, hvilke politikere/parti vil være best egnet til å løse disse problemene? Endret 24. februar av Delvis Lenke til kommentar
leticia Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Delvis skrev (5 minutter siden): Gode poenger der. Når det gjelder det første, er det et vanskelig dilemma. Der er sikkert en del misbruk av fravær, som gjør at man er i mot å øke fraværsgrensen. Problemet ligger vel helst i at man ikke vil ha fravær. Derfor presser man seg på skolen når man er smittsom. Dette fører igjen til at flere enn nødvendig også blir borte fra skolen. Det er dessuten gjort endringer i fraværsreglene nå slik at man kan levere egenmelding frem til 10 % grensen er nådd. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/kunnskapsministeren-endrer-fravarsreglene-i-videregaende-skole/id3075576/ 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Er en forskjell på skole og arbeidsplasser da. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Delvis skrev (1 time siden): Er en forskjell på skole og arbeidsplasser da. Er det noen her som har påstått at det ikke er forskjell på skole og arbeidsplasser? Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar 5 hours ago, minim said: Her er det somregel ikke mulig å komme igjenom på legekontoret og møter man opp så er det ikke ledige timer uansett. Bra system Sånn skal det ikke være, og kontoret er dårlig organisert om det er slik. Men prøv igjen og sitt i tlf-kø så du kommer i mål Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar 9 hours ago, WiiBoy said: En ting er jo fraværsgerensen. Når 18 åringer med god normal helse må til fastlegen for å få dokumentert gyldig fravær ved helt normale sykdommer som omgangssyke, influensa, ++ så stjelere det unødvendig ressurser. Disse menneskene trenger ikke helsehjelp for sykdommen sin. Det er mange slike små ting som fort summerer til å bli betydelig. En annen ting er jo å gjøre det mer ettertraktet å være fastlege, slik at rekruteringen blir bedre. Jeg tenker det er enda enklere: Legene som går av med pensjon prøver å selge fastlegelisten sin, legen under utdanning is LIS1 spesialiserer seg i stede for å kjøpe seg inn. Og så: Litt knapphet på fastleger etter ut tiår. Dette forplanter seg igjen når henvisningen til spesialistheletjenesten blir langt, da man ofte må innom igjen for å få ut flere preparater eller for å holde symptomer is sjakk i påvente med behandling. Og så: De som er på LIS1 at man springer i fastlegekontorene og skrive for mye papirer kontra behandle. Så får vi COVID, med bøygen som man fikk etter at restriksjonene gikk over. Og vi er her. Men det skulle ikke forundre meg om at det er så enkelt at LIS1 har ikke holdt tritt med immigrasjon OG tendensen mot befolkningspyramiden holdes på å bli en opp ned pyramide. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Sliter litt selv da jeg har noen kroniske sykdommer og har hatt en aldeles fantastisk fastlege som nylig gikk av med pensjon 70 år gammel. Han ringte meg innimellom om kveldene for å høre om alt var OK. Nå har jeg fått en ny fastlege og har hatt 1 time hos hen. Ble lovet ny resept med på en medisin jeg har brukt i mange år, men det tok over 3 måneder og gjentatte purringer før jeg fikk den. Siste gangen var den nye fastlegen syk, men da jeg truet med å klage til statsforvalteren fikk de på legekontoret en annen til å ordne det. For de som egentlig kanskje ikke trenger en fastlege og bare skal innom en gang i mellom for å få pusset nesen er dette selvsagt ikke så viktig, da kan man like gjerne bruke legevakten, men for de av oss som trenger oppfølging er det veldig greit å ha en å forholde seg til som som gjør litt annet enn å skrive ut Paracet i store kvanta 😉 1 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Jeg er kjempefornøyd med min fastlege. Får vanlige timer relativt raskt og akutt-timer når jeg trenger hjelp samme dag. Får også all hjelpen jeg trenger. Har generelt sett ikke hatt store problemer med fastleger, og har hatt ca 5 forskjellige opp igjennom årene grunnet flytting. Sånn bare for å vise at ikke alle har det ille med ordningen. Noen av oss er veldig fornøyd. 3 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Comma Chameleon skrev (7 minutter siden): Jeg er kjempefornøyd med min fastlege. Får vanlige timer relativt raskt og akutt-timer når jeg trenger hjelp samme dag. Får også all hjelpen jeg trenger. Har generelt sett ikke hatt store problemer med fastleger, og har hatt ca 5 forskjellige opp igjennom årene grunnet flytting. Sånn bare for å vise at ikke alle har det ille med ordningen. Noen av oss er veldig fornøyd. En god fastlege er gull verdt for de som virkelig trenger en! 🙂 Synd at de skal bruke alt for mye ressurser på unødvendige ting, samtidig som det er tankekors at mange studenter må ha en legeærlæring for å skulke noen dager... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå