Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte klippekort fra rehabiliteringsterapeut uten å få oppgitt noen vilkår, og rett etter gikk hun ut i permisjon og nekter å heve kjøpet

Gjest dc269...a58

Anbefalte innlegg

Gjest dc269...a58

Hei! Jeg har kjøpt klippekort for rehabilitering av hund fra en rehabiliteringsterapeut. Kortet ble kjøpt fysisk, og det ble ikke oppgitt noen retningslinjer/vilkår for klippekortet som gyldighetstid osv ved kjøp. Før kjøp ble vi fortalt at hunden burde få behandling to ganger i uken i starten, men pga jobb hadde vi bare mulighet på mandager siden hun da hadde åpent til 19. Vi ble fortalt at hun skulle få til "et par mandager i måneden" frem til hun gikk ut i permisjon i april/mai. Nå har hun plutselig gått ut i mammapermisjon tidlig, og vi får derfor ikke brukt klippene før hun er tilbake fra permisjon om et års tid. Hunden trenger rehabilitering nå, og vi har derfor ikke bruk for klippene om et år. Vi ønsker å heve kjøpet å få refundert de ubrukte klippene, men hun nekter og viser til vilkår på sin nettside som vi ikke ble opplyst om ved fysisk kjøp. Hvilke rettigheter har vi?

Anonymous poster hash: dc269...a58

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er ikke dette en mangel, fordi noe som skal være en mangel må ha eksistert på tidspunktet man kjøpte gjenstanden, se forbrukerkjøpsloven § 18 (selv om det først viser seg senere).

I dette tilfellet vil man imidlertid kunne gå fra avtalen fordi vesentlige forutsetninger for kjøpet har falt bort. Når man kjøper et klippekort bygger det på en forutsetning om tilgjengelighet innenfor en gitt periode. Når denne svikter, uavhengig av skyld hos selger, vil kjøper normalt ha rett til å gå fra avtalen.

Lenke til kommentar
Gjest dc269...a58

Takk for svar! Er det noen lov/paragraf jeg kan vise til når jeg krever å gå ifra avtalen? Hun har selv vist til en eller annen paragraf selv allerede, så hadde vært fint å ha noe konkret å komme tilbake med. 

Anonymous poster hash: dc269...a58

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...