Reidar-compen Skrevet i går, 15:48 Del Skrevet i går, 15:48 Vurderer nå å kjøpe ny gaming pc. Ser at Komplett har tilbud på i70 rbg til 19999,- Det jeg er ute etter er å få en maskin/cpu som holder i 5-6 år ved å oppgradere Gpu etter ca 3 år. Fra komplett: https://www.komplett.no/product/1244893/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-advanced-gaming-i170-rgb?queryid=3def106d030a6474b6983e6dd315d94f&sort=None Maskinen jeg har nå har i9-9900k hvor jeg oppgraderte fra 1070ti til 3080ti i fjor. Problemet nå er at cpuèn ikke holder tritt slik at skjermkortet jobber på ca 98% men intel prosessorn er nede på 20 tallet. Tempen på Gpuen er oppe i 83-84 grader så jeg må ta av sidedekselet for bedre kjøling og samtidig sette ned grafikken. Balansen er derfor ikke god mellom de to komponentene. Kalles for bottleneck eller noe greier. Jeg har endret på `tilpass før kjøp fra Intel Core i7-12700F til Intel i7-14700KF Tray fordi jeg tenker den er mere fremtidsrettet mot ett fremtidig skjermkort etter noen år. Jeg har endret til Msi Mag 850w fordi jeg tror ett skjermkort om 3 år vil ha behov for mere strøm. Fordel med samme fabrikant for Hk og Psu? Jeg har endre minne fra Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 16GB til Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB for å ha noe å `gå på`. Vil det utgjøre noen forskjell? Alt det lyset som surrer rundt i maskinen er egentlig uinteressant for min del så det kommer jeg til å deaktivere. Kanskje kjekt å ha om jeg skal selge maskinen om noen år. Spill går for det meste i Assassins creed så fps fra 100 og oppover er akseptabelt. Bruker 4k 27 tommer skjerm nå men skal kjøpe ny Lg G4 TV etter hvert så planen er å game på tv`n om det er mulig. Om dere kan komme med innspill setter jeg pris på det. Budsjettet bør holde seg rundt 25k. Det er kun kabinettet og innholdet som er tema. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet i går, 15:52 Del Skrevet i går, 15:52 Reidar-compen skrev (1 minutt siden): Maskinen jeg har nå har i9-9900k hvor jeg oppgraderte fra 1070ti til 3080ti i fjor. Problemet nå er at cpuèn ikke holder tritt slik at skjermkortet jobber på ca 98% men intel prosessorn er nede på 20 tallet. Tempen på Gpuen er oppe i 83-84 grader så jeg må ta av sidedekselet for bedre kjøling og samtidig sette ned grafikken. Balansen er derfor ikke god mellom de to komponentene. Kalles for bottleneck eller noe greier. Det er skjermkortet som er bottleneck her, ikke CPUen. 1 Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet i går, 15:55 Forfatter Del Skrevet i går, 15:55 RRhoads skrev (1 minutt siden): Det er skjermkortet som er bottleneck her, ikke CPUen. Oi, var sikker på at det var 3080ti som ikke holdt mål. Om jeg kjøpet 4070ti vil det jevn te ut? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet i går, 16:02 Del Skrevet i går, 16:02 Reidar-compen skrev (1 minutt siden): Oi, var sikker på at det var 3080ti som ikke holdt mål. Om jeg kjøpet 4070ti vil det jevn te ut? Tror jeg heller ville kjøpt en 1440p skjerm, eventuelt en 1440p ultrawide. Det passer bedre til komponentene dine. Du vil ikke merke så veldig stor forskjell å gå fra 3080TI til 4070TI. 1 Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet i går, 16:06 Forfatter Del Skrevet i går, 16:06 RRhoads skrev (3 minutter siden): Tror jeg heller ville kjøpt en 1440p skjerm, eventuelt en 1440p ultrawide. Det passer bedre til komponentene dine. Du vil ikke merke så veldig stor forskjell å gå fra 3080TI til 4070TI. Du må lese hva jeg skriver. Virker ikke som du har skjønt noe av det. ' Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet i går, 16:10 Del Skrevet i går, 16:10 Reidar-compen skrev (1 minutt siden): Du må lese hva jeg skriver. Virker ikke som du har skjønt noe av det. Noen gadd å gi deg et godt svar og du er frekk. 1 Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet i går, 16:17 Forfatter Del Skrevet i går, 16:17 Reidar-compen skrev (10 minutter siden): Du må lese hva jeg skriver. Virker ikke som du har skjønt noe av det. ' Hei. Jeg har allerede en 1440 skjerm. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet i går, 16:19 Del Skrevet i går, 16:19 Reidar-compen skrev (9 minutter siden): Du må lese hva jeg skriver. Virker ikke som du har skjønt noe av det. ' Ingen av de skjermkortene du nevner passer til 4k spilling. Det er det som er poenget. Vil du spille i 4k, så er det 4090 eller 5090 som gjelder, og du må regne med å oppgradere ofte for å fortsette å spille i denne oppløsningen. Alternativt kan du bruke DLSS for oppskalering. Du bør ikke være så opptatt av bottlenecks. Det er nærmest umulig å unngå. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet i går, 16:20 Del Skrevet i går, 16:20 (endret) Reidar-compen skrev (4 minutter siden): Hei. Jeg har allerede en 1440 skjerm. Det visste ikke jeg. Det står 4k skjerm i det første innlegget ditt. Angående kjøling, så er 84 grader helt normalt når skjermkortet jobber så hardt. Endret i går, 16:21 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet i går, 16:22 Del Skrevet i går, 16:22 Du skriver i første post at du ikke tror CPU holder tritt, og i det neste at du tror det er grafikkortet som ikke henger med. Nå sier du at du har en 1440P skjerm, mens i første post har du en 4K skjerm? 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet i går, 16:22 Del Skrevet i går, 16:22 Pc'n din kjører grafikkortet på 100% mens cpu ligger på 20%... Da er det tydelig at det er grafikkortet som har nådd grensen. Ettersom 100% er grensen. Ingen av de nevnte grafikkortene er spesielt egnet for 4k spilling. Høyere oppløsning betyr at du trenger bedre grafikkort, ikke prosessor. En bedre løsning kan være å få ned temperaturen på komponentene ved å bruke en annen kasse samt å bruke en skjerm som passer bedre til dem. 1 Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet i går, 16:32 Forfatter Del Skrevet i går, 16:32 Greit nok. Skjermen her er ikke 4k men 2560x1440. For å kunne bruke 4k på Lg tv`n må jeg altså ha 4090 eller 5090. Likevel bør jeg kunne få en brukbar opplevelse på tv med 4070/3080ti med den nye pc`n? Lenke til kommentar
Iki Skrevet i går, 16:35 Del Skrevet i går, 16:35 Reidar-compen skrev (Akkurat nå): Greit nok. Skjermen her er ikke 4k men 2560x1440. For å kunne bruke 4k på Lg tv`n må jeg altså ha 4090 eller 5090. Likevel bør jeg kunne få en brukbar opplevelse på tv med 4070/3080ti med den nye pc`n? 3080 ti vil gi deg følgende: https://youtu.be/neaAskmLvDY?si=9lMsgrDpLRuosq6p Lenke til kommentar
TheKims Skrevet i går, 16:50 Del Skrevet i går, 16:50 4K er 125% flere piksler enn 1440P, så du kan forvente under halvparten av ytelsen du har i dag. Ønsker du samme ytelse som du har nå med en 1440P monitor, så må du kjøpe et skjermkort som er over dobbelt så kraftig visst du oppgraderer til 4K Lenke til kommentar
Reidar-compen Skrevet i går, 17:25 Forfatter Del Skrevet i går, 17:25 Da er jeg litt mer opplyst om saker å ting enn jeg var når jeg startet tråden. Altså skal jeg spille på en G4 tv så må jeg ha en kraftigere gpu om jeg skal ha 4K. Takker alle for svar. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Iki skrev (4 timer siden): Pc'n din kjører grafikkortet på 100% mens cpu ligger på 20%... Da er det tydelig at det er grafikkortet som har nådd grensen. Ettersom 100% er grensen. Får ikke dette til å stemme. Et 3080ti skal ikke være så til de grader flaskehals til 9900K. ihvertfall ikke slik at cpu går på 20%. Og et rtx4070 som er i den komplett pcn er ca 16% svakere enn 3080ti Endret 20 timer siden av leifeinar Lenke til kommentar
Iki Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden leifeinar skrev (2 timer siden): Får ikke dette til å stemme. Et 3080ti skal ikke være så til de grader flaskehals til 9900K. ihvertfall ikke slik at cpu går på 20%. Og et rtx4070 som er i den komplett pcn er ca 16% svakere enn 3080ti Kommer an på spillet, settings, oppløsning på skjermen, osv. Noen spill bruker jo nesten ikke prosessoren i det heletatt. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden leifeinar skrev (5 timer siden): Får ikke dette til å stemme. Et 3080ti skal ikke være så til de grader flaskehals til 9900K. ihvertfall ikke slik at cpu går på 20%. Det at CPU bare går på 20% er en sannhet med modifikasjoner. CPUen har 16 tråder, og spillet bruker ikke alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå