Gjest ec8ab...8f1 Skrevet i går, 10:37 Del Skrevet i går, 10:37 Jeg er 69 og fremdeles i jobb. Jeg tjener 700000 og får endel i bonus i tillegg. Jeg har noe privat pensjonssparing som livrente, den tar jeg ut siden den er livslang. Dvs at jeg har nok til et godt liv og jeg har utsatt pensjon fra NAV og pensjonsopptjeningen øker. Jeg er frisk, vil nok jobbe noen år til og regner med et langt liv. Vil det lønne seg å starte pensjonsutbetalingen? Anonymous poster hash: ec8ab...8f1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet i går, 10:55 Del Skrevet i går, 10:55 Noen har mulighet å få utbetalt samtidig som man jobber. Alt kommer nok ann på hvor du jobber tipper jeg. Mange steder så vil du tape med å jobbe samtidig som du har pensjon. For å tenke litt makabert på det. Privat oppsparte pensjonspenger, får så vidt jeg vet eventuelle arvinger utbetalt selv etter egen død. Det som er oppspart hos Staten (NAV), forsvinner til Staten, så de hadde det nok vært bedre å begynne å få utbetalt så fort som mulig, så lenge det ikke går utover, det du jobber ved ved normalt. De sier hele tiden at man skal holde folk så lenge man kan i jobb, slik som du gjør, men slike som min Mor og hennes kollegaer som jobbet på gamlehjem i kommunen, så blir de straffet for å jobbe etter pensjonen. Alt de tjente ved å fortsette å jobbe, ble egentlig borte i skatt, så de satt ikke igjen med annet enn det å jobbe. Så sjekk skatteregler. Lenke til kommentar
Gjest 34492...5f0 Skrevet i går, 11:27 Del Skrevet i går, 11:27 Gjest ec8ab...8f1 skrev (47 minutter siden): Jeg er 69 og fremdeles i jobb. Jeg tjener 700000 og får endel i bonus i tillegg. Jeg har noe privat pensjonssparing som livrente, den tar jeg ut siden den er livslang. Dvs at jeg har nok til et godt liv og jeg har utsatt pensjon fra NAV og pensjonsopptjeningen øker. Jeg er frisk, vil nok jobbe noen år til og regner med et langt liv. Vil det lønne seg å starte pensjonsutbetalingen? Anonymous poster hash: ec8ab...8f1 Når du har tenkt å begynne å bruke dem. Siden du har tenkt å ha et langt liv. Anonymous poster hash: 34492...5f0 Lenke til kommentar
BalderHv Skrevet i går, 11:37 Del Skrevet i går, 11:37 (endret) 😅😅 Endret i går, 13:09 av BalderHv Lenke til kommentar
Gjest ec8ab...8f1 Skrevet i går, 11:38 Del Skrevet i går, 11:38 AndersT2 skrev (42 minutter siden): Noen har mulighet å få utbetalt samtidig som man jobber. Alt kommer nok ann på hvor du jobber tipper jeg. Mange steder så vil du tape med å jobbe samtidig som du har pensjon. For å tenke litt makabert på det. Privat oppsparte pensjonspenger, får så vidt jeg vet eventuelle arvinger utbetalt selv etter egen død. Det som er oppspart hos Staten (NAV), forsvinner til Staten, så de hadde det nok vært bedre å begynne å få utbetalt så fort som mulig, så lenge det ikke går utover, det du jobber ved ved normalt. De sier hele tiden at man skal holde folk så lenge man kan i jobb, slik som du gjør, men slike som min Mor og hennes kollegaer som jobbet på gamlehjem i kommunen, så blir de straffet for å jobbe etter pensjonen. Alt de tjente ved å fortsette å jobbe, ble egentlig borte i skatt, så de satt ikke igjen med annet enn det å jobbe. Så sjekk skatteregler. Jeg er selvstendig næringsdrivende og leier meg ut. Anonymous poster hash: ec8ab...8f1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 11:45 Del Skrevet i går, 11:45 Dette kan du vell logge deg inn på nav å finne ut av? Der kan en legge inn ditt og datt og få svar på hva du får betalt pr år så må du nesten regne på det og se hva som svarer seg for deg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 12:00 Del Skrevet i går, 12:00 Det kjem veldig ann på pensjonsordning du har. Med tanke på pensjonsutbetaling frå folketrygden så er det fyrste du må sjekke om du har opparbeida deg full opptjening (noko eg rekner med at du har). I all enhelheit så har du to realistiske valg. 1. Vente fram til du er 75 år som er maksgrensa for pensjonsutbetaling. Det er dette som gir den høgaste månedlege utbetalinga livet ut. 2. Starte med å ta ut pensjon (kan kombinerast med jobb). Då får du litt mindre sidan du tek ut pensjon utan maks opptjening, men samtidig så auker du pensjonsgrunnlaget ditt for kvart år du jobbar sidan du får eit år ekstra med opptjening. Hadde du vært ein del yngre så kunne det også vært eit alternativ å benytte seg av gradert pensjon der du startar litt tidlegare med å ta ut litt av alderspensjonen frå folketrygda. Dette alternativet er mest aktuelt når du frykter for at du døyr tidleg og du vil sikre at du i det minste får nytte litt godt av pensjonsoppsparinga. Du bør finrekne litt på det, men det er ikkje sikkert det utgjer så veldig stor forskjell for deg å starte å ta ut pensjon no kontra å vente 5 år til. Med alderspensjonen så inngår du veddemål med staten om at du skal klare å leve lenge nok til å få mykje alderspensjon utbetalt. Taperane er dei som døyr før dei tek ut pensjon og som då ikkje får igjen noko som helst. Merk også at dersom du ikkje døyr brått så må du rekne med at dine siste leveår blir på ein aldersheim. Då vil kommunen ta betalt frå deg, og vil i mange tilfeller ta ein stor andel av pensjonen din som betaling for sjukeheimsplassen. Reglane då er at kommunen kan ta 75% av alt du har utbetalt under 1G (122 225 kr), og 85% av det du har utover 1G i alderspensjon. Minste kravet er at du ikkje skal sitte igjen med mindre enn 25% av 1G til eige bruk. Har du høg pensjon så vil du sitte igjen med meir av pensjonen ettersom kommunen ikkje kan kreve meir betalt av deg enn det sjukeheimsplassen faktisk kostar. Det er derfor også relevant å tenke litt på kor lenge du trur du fortsatt vil være frisk, for det er dei friske åra der du bur i eigen bustad at du kan få nyttegjort deg av pensjonen. Får du dårleg helse så vil kommunen stikke av med mykje av pensjonen din. Så dersom du skulle bli sengeliggande som 80 åring, så speler det eigentleg lite rolle om du lever til du blir 100. I eit slikt tilfelle så er det openbart betre å ha 10 år som frisk pensjonist sjølv om utbetalinga er litt lågare, kontra å ha berre 5 år som frisk pensjonist med marginalt høgare pensjonsutbetaling. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå