merl1n Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Nå gikk glede plutselig over i fustrasjon her! Jeg fikk min nye shuttle i går, og alt funket som det skulle! Så klokket jeg cpu fra 166 fsb til 200 (xp3200) og vcore fra 1.65 (som var auto) til 1.7 og vdimm fra 2.53 (?) (mener å huske at det var det som var auto) til 2.7. Dette funket i grunnen ganske bra, men jeg hadde ikke noe grunnlag for om det funket vesentlig bedre enn det gjorde med de orginale innstillingene. Derfor satte jeg div spenninger til auto og fsb til 166 igjen for å kjøre noen benchmarker og se om det var noe forskjell. I det jeg lagrer innstillingene i bios og skal restarte, skjer det noe merkelig! PCèn starter ikke opp igjen og ingen av frontpanel lysene lyser bortsett fra dvd brenner. Jeg ringer en kammerat for å spørre hva som kan være feil, og han svarer at minnefrekvensen muligens står for høyt i forhold til ramèn min etter at jeg har resatt div ting. Jeg prøver å "cleare cmos" uten hell og skjermen er fortsatt svart, og ingen lys lyser. Vifta går for full pupp. Men det er det. Har også prøvd å ta ut og inn ramèn. Ramèn er forøvring 2x256 ddr pc2100 266mhz. Shuttelen er denne. Kan jeg virkelig ha ødelagt noe? Eller er det bare en bagatell jeg har oversett?? Håper på rask svar. Er desperat og fattig nå, så jeg håper ikke på noen nye utgifter. Endret 17. januar 2004 av merl1n Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Ikke engang skjermkort bios vises på skjermen. Nå leste jeg akkurat i manualen at hvis systemet ikke starter, selv etter å fysisk ha resatt cmon, var det sannsynligvis pga noe nytt de har funnet på i nForce2. Trekk ut strømledningen, sett den inn igjen etter 30 sek, hold insert knappen inne, fortsett å holde den inne frem til POST, så trykk del for å komme inn i bios. Dette funket heller ikke! For det er jo 0 bilde! Uansett hvor mye jeg resetter bios og holder insert inne! Ingen forslag ? Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Enda engang jeg svarer på mitt eget innlegg! MEN; Når jeg leser gjennom manualen nå, ser jeg hva jeg sannsynligvis har gjort. Når jeg skulle stille tilbake spenningen på CPUèn satte jeg til above 1.85 i steden for auto! Har jeg svidd av CPU da? Det som skjedde var som sagt at etter at jeg trykka "save and exit" skrudde bare pc seg av! Den rekker vel ikke å ødelegge cpu på den korte tiden? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Resett til standardverdier og se hva som skjer. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Saken er jo at jeg ikke får gjort noen ting i og med at jeg ikke får noe bilde. Er igang med å ta ut cpu nå... Lenke til kommentar
chil Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 ikke ta ut CPUen.... Du kan jo bare ta ut bateriet og kutte all strøm til Hket.. da resetters biosen!! Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Etter det som står i manual skal jeg først slå av pcèn med powerknappen, så trekke ut kontakt og så flytte jumper. Jumperen skal bare stå i "clear-posisjon" noen sekunder og så flyttes tilbake for så å skru på pcèn. Stemmer dette? Hva skjer i såfall om jeg starter maskinen med jumperen i "clear-posisjon"? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Ja. Dra ut strømkontakten først. Du tar av jumperen, setter den i 'clear', tar den ut igjen og setter den tilbake. Ikke start maskinen eller sett i kontakten, du kan ta knekken på hovedkortet ... Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 ufff... Da har jeg vel ødelagt den da!!!!! Prøvde først etter boka, det funka ikke. Så av en eller annen grunn startet jeg maskinen i "clear".. Det skjedde jo forsåvidt ingenting da heller.. Har prøvd å holde insert inne når jeg starter, uten at det hjalp noe. Litt flaut spørsmål, men kan insert knappen missforsåes? Er det den som er rett ovenfør "delete" eller "0" på numpad? Eller kanskje ingen av de? Jeg får prøve å ringe komplett også da... I overkant av 2k rett i dass er KJIPT! Nesten på gråten her... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Kommer an på om du har NumLock på eller ei, det. For å være sikker, bruk Insert-tasten over piltastene (under PrtScr). Du kan prøve å nappe ut batteriet en stund bare for sikkerhetsskyld, slik chil foreslår. Da er du iallefall bombesikker på at den er blitt nullstilt. Husk å sett jumperen tilbake der den skal stå, den skal ikke stå i 'clear' til vanlig. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Så hovedkort trenger nødvendigvis ikke å være ødelagt selvom jeg har startet pcèn en gang med jumper i "clear" ? hmm.. men at det ikke kommer bilde, det synes jeg er rart! Men jeg får prøve å ta ut batteri da.. Liker forresten ikke den låsemekanismen på batteriet Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Batteriet hjalp heller ikke! Men som jeg nevnte over har de i nForce nå gjort det mulig å resette bios ved å holde insert inne. Kan det hende at pcèn ikke tar imot "insert-signalet" ? Eneste jeg får til å lyse på tastaturet er f-tasteløs knappen. Hvis jeg veksler mellom numlock av og på får jeg ikke noe lys på num-lock lyset Lenke til kommentar
chil Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 sjekk Cpu for ødelagt kjerne.. SE nøye er ikke altid lett og få øye på bare en bittle liten hakk er nok til at ingen ting virker.. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Har skjekka den relativt nøye. Ser ikke ut som det er noe galt med den.. Dette skjedde jo uten noen fysiske inngrep. Skulle bare klokke ned... Prøver alt jeg kan å resette bios. Men det virker ikke som det er så intressant! Nå har jeg tatt ut batteri, strømkontakter til hovedkort og satt jumper i clear. Prøver å boote i mårra. Starter den ikke da, får jeg ringe komplett.. Lenke til kommentar
p0zz Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Ja. Dra ut strømkontakten først. Du tar av jumperen, setter den i 'clear', tar den ut igjen og setter den tilbake. Ikke start maskinen eller sett i kontakten, du kan ta knekken på hovedkortet ... Seriøst ? Kan man ødelegge HK hvis man starter den uten CMOS jumper / med cmos jumper på feil sted ? (eller misforstår jeg helt... ) Lenke til kommentar
JonasGab Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 På noen hovedkort så må man skru av og på noen ganger før biosen resettes selv om du trykker inn INSERT. Prossesoren skal (så vidt jeg vet) ikke ha noenting med å gjøre at du ikke får skjerm bilde, siden biosen fungerer som en slags Prosessor før man er forbi skjermkortBIOS og vandlig BIOS. Sjekk om skjermkortet er heeeelt presset ned og at du har strøm i skjemen(?) og at RAM'en er putta nedi riktig. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Jeg har også liten tro på at hk kan bli ødelagt av å starte med jumper i clear. Jeg har tatt ut og inn skjermkort mange ganger, samme med ramèn.. Men hva mener du med at man må sku av og på noen ganger for at den skal resettes ? I hvilken posisjon skal jumper stå når jeg skrur av og på da ? Og er det da døden å starte med kontakten i? Endret 17. januar 2004 av merl1n Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 18. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2004 Nå har den stått uten batteri og strømkontakter koblet til og med jumper i clear i nesten ett døgn. Enda startet den ikke.. Det at standonlyset og hdd-lampa bare lyser i 1 sek før de slukker, det er ikke noe "Kode" i det? Akkurat som at x-antall pip i pc-speaker betyr noe ? Lenke til kommentar
Poppe Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Virker som biosen din ble ødelagt når du skulle lagre de nye innstillingene. Du skal få ordnet det på garantien. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 (endret) På noen hovedkort så må man skru av og på noen ganger før biosen resettes selv om du trykker inn INSERT. Prossesoren skal (så vidt jeg vet) ikke ha noenting med å gjøre at du ikke får skjerm bilde, siden biosen fungerer som en slags Prosessor før man er forbi skjermkortBIOS og vandlig BIOS. Sjekk om skjermkortet er heeeelt presset ned og at du har strøm i skjemen(?) og at RAM'en er putta nedi riktig. Dette er feil, hvis prosessoren er overklokket vil ikke systemet boote i det hele tatt, og da vil ikke engang skjermen slå seg på. Edit: Med andre ord, veldig prosessoravhengig. Endret 18. januar 2004 av Tacritan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå