Gå til innhold

Overklokking

Alesis

Anbefalte innlegg

Skal prøve å overklokke mitt 5080 med afterburner. Litt noob på dette. Men aer på yt at det er enkelt.

Er afterburner beste måte å gjøre det på?

Hvordan vet jeg at kortet faktisk er overklokket når jeg spiller, er det nok at afterburner er på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trene Arnholdt skrev (5 timer siden):

Jeg tenker jo først og fremst nei. 

Trenger du det nå, eller er det like greit å vente til du faktisk trenger å kjøre kortet så hardt en gang i fremtiden? 

Trekker ikke allerede disse 50-serie kortene i overkant av hva 12V kablene inn klarer å overføre?

Hva slags kjøling har du?

Du har et poeng der, men er det jeg skrev riktig eller ikke?

Lenke til kommentar

Overclock med Afterburner er omtalt her: 

Spoiler

Jeg ser de får +375 på core, og +500 på minne. Det kan være lurt å ikke gå høyere om en ikke tester stabilitet grundig.

Eller velge f.eks +170 og +200 om en vil ha bare en lav overclock.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg ville ha sjekket hvordan man undervolter. Du får lavere temperaturer, mindre støy, mindre strømforbruk og i noen tilfeller booster kortet høyere som da gir økt ytelse. Så kun positivt så lenge alt kjører stabilt.

Overklokking gir så liten ytelsesøkning at jeg ikke ser poenget med det, annet enn om man prøver å få høyest mulig score i 3D Mark e,l. Du får høyere temperaturer, mer støy, høyere strømforbruk for 3-5% ytelsesøkning.                                           

Ikke verdt det i mine øyne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange falske versioner av MSI afterburner, last kun ned fra MSI sine sider.

Her er mine settings

image.png.c7d7d593d39dc34d25d7cec55c6167f0.png

men kortene klokker forskjellig, så du må bare prøve deg frem.

Når du har funnet et clock som fungerer for deg så klikk på windows ikonet oppe i høyre hjørnet, da vil overklokken bli aktivert ved oppstart så du slipper å tenke på det.

Endret av lals
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del er ikke overklokking verdt det. Kortene lager nok varme og lyd ved standard innstillinger. Når jeg fikk mitt 4080 Super testet jeg ulike innstillinger i Afterburner, og jeg endte opp med en undervolt som igjen gjorde kortet veldig stille, men med samme ytelse som ved stock innstillinger. 👍👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...