Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Glyfosat - hva er sant?

sjamanen

Anbefalte innlegg

Er det noen på forumet her som har greie på plantevernmidler?

Temaet om plantevernmidler er ikke noe nytt, men i lys av endringene i verden så øyner man nå håp for at mer radikale stemmer skal vinne frem og at vi endelig skal få satt skikkelig lys på hva disse midlene vi sprayer på maten vi spiser gjør med oss. Youtubeklippet under får meg til å ville slutte å spise enhver form for konvensjonell mat på flekken. Overreagerer jeg?

Jeg er selvfølgelig veldig skeptisk til det å bryte inn i naturens økosystem på denne måten og er overbevist om at det er skadelig for mennesker. Men det jeg lurer på er hvordan det er mulig å komme frem til så forskjellige konklusjoner som disse to:

vs:

https://www.mattilsynet.no/planter-og-dyrking/plantevernmidler/sporsmal-og-svar-om-glyfosat

Hvordan kan "hennes" historie være så radikalt annerledes enn det mattilsynet tilsynelatende forteller oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg leste om dette, mulig ting er anderledes nå. Kritikken handler mye om innhøstings teknikker. I enkelte land så sprøytes avlinger med Glyfosfat slik at kun avling blir igjen, dette forenkler inhøsting.  Mye av GMO forskning er faktisk for at en plante skal være imun mot Glyfosfat og la seg høste enklest.

Lenke til kommentar

Det er nok mye vi ikke vet om, selv her i Norge. Vi liker å tro at vi er bedre og flinkere.

Funn av glyfosat i vannprøver

Glyfosat er et aktivt stoff som brukes i flere ugrasmidler. Preparater med glyfosat er de mest brukte ugrasmidlene i Norge, blant annet middelet Roundup. I landbruket brukes slike midler særlig mot kveke ved ensidig korndyrking, men også i andre kulturer og ved fornying av eng. I årene 2013-2017 ble det i snitt brukt 310 tonn glyfosat, av et gjennomsnittlig forbruk på nærmere 559 tonn av ugrasmidler totalt (Mattilsynet 2018). Glyfosat inngår ikke i søkespekteret for vannanalysene i overvåkingsprogrammet etter 2004. I hele perioden er bare 92 prøver analysert for rester av glyfosat, hvorav 85 av dem inneholdt slike rester, dvs. 92 %. Fra høsten 2016 blir prøver fra to av feltene også analysert for glyfosat (Bechmann m.fl. 2017).   

I jordbær ble 97 % av arealet sprøytet, for eplearealet var dette tallet 85 %. Hvete var den kornarten som ble mest sprøytet, og hele 97 % av høsthvetearealet ble sprøytet. I potet ble 95 %, i løk 76 % og i gulrot 82 % av arealene dette året sprøytet. Stråforkorter ble brukt på 75 % av høsthvetearealet (Aarstad & Bjørlo 2019)

Kanskje partisk siden det er fra et nettsted om økologisk landbruk, men likevel.

https://www.agropub.no/fagartikler/kjemiske-sproytemidler-mer-enn-plantevern#:~:text=Omfang av bruk i Norge,i 2021 var 880 tonn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...