Camlon Skrevet tirsdag kl 12:14 Del Skrevet tirsdag kl 12:14 (endret) 14 minutes ago, agvg said: Nå har jo den tyske bilindustrien plassert seg selv i denne situasjonen, det begynte med Tesla som satset på innovasjon og ingen historiske tradisjoner og dra på, når all nytenkning stopper opp og alle svar er mer av det gamle i bare litt annen innpakning så vil du bli irrelevant, kineserne betrakter biler på samme måte som mobiler, stadig noe nytt hele tiden. Tyske Dr.ing med grått hår forstår ikke slikt, car as software er heller ikke noe konsept bilindustrien forstår. Og dette gjelder selvsagt ikke bare tysk bilindustri. Hvem som har skylden er irrelevant. Hvis tysk bilindustri blir utkonkurrert av lokale bedrifter i Kina, så vil tyskerene miste mye av sitt eksportmarked og må importere mindre fra utlandet. Da vil jeg heller at vi starter å produsere mer selv nå enn å vente på et kraftig fall i valutaen som tvinger oss til å kjøpe mindre fra utlandet. Endret tirsdag kl 12:18 av Camlon 1 Lenke til kommentar
pants Skrevet tirsdag kl 12:45 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 12:45 I en global økonomi kan jo ikke alle gjøre alt. Ideelt ønsker jo alle land og kunne være selvforsynt på alle mulige måter. Men i dagens globale økonomi er det få land som klarer dette. Kanskje Kina kan greie dette med så stor befolkning. Kinas demografi er jo en stor utfordring for de. Spørsmålet er om automasjon klarer å dekke gapet samtidig som befolkningen blir eldre og eldre. Hva er det europa egentlig er gode på? Sterke institusjoner? Godt "opplyst" befolkning? Sterke demokratier? Er det noen andre områder vi har fortrinn for å kunne lykkes? Ikke noe at dette er noe vi kan eksportere, selv om USA må sies og ha prøvet på sine måter. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet tirsdag kl 12:59 Del Skrevet tirsdag kl 12:59 @pants Vi har jo ett godt grunnlag for veldig avanserte maskiner og materialer, vi har dessverre ikke hatt noen god strategi for og beholde europeiske industri europeisk, USA har kjøpt opp mye i løpet se siste tiårene. Ta Phillips fra en teknologisk gigant til og ende opp med og lage barbermaskiner og lignende. De og Sony var jo ledene i verden på innovasjon i sin tid, det er jo ett lysende eksempel på mangel på visjoner. Det er plenty av andre og mindre kjente eksempler. Og selvsagt bløffen om det postindustriale samfunnet hvor alle skulle surre på kontor i uspesifikke stillinger uten eksportverdi. Lenke til kommentar
Steve Cook Skrevet tirsdag kl 13:18 Del Skrevet tirsdag kl 13:18 freedomseeker skrev (På 21.2.2025 den 12.07): Norske trygdeordninger har blitt en eksport artikkel til østeuropeiske land Hæ? Har myndighetene i østeuropeiske land etablert norske trygdeordninger? 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet tirsdag kl 13:21 Del Skrevet tirsdag kl 13:21 33 minutes ago, pants said: I en global økonomi kan jo ikke alle gjøre alt. I en global økonomi så kan vi heller ikke forvente å gjøre nesten ingenting. Jeg forventer naturligvis ikke at vi skal gjøre alt, jeg forventer at vi eksporterer omtrent like mye som vi importerer. Det er ikke tilfellet idag, Kina eksporterer oss masse varer mens vi eksporterer lite tilbake. Det er ikke bærekraftig og vi må bli mer selvforsynte. Lenke til kommentar
agvg Skrevet tirsdag kl 13:27 Del Skrevet tirsdag kl 13:27 Camlon skrev (5 minutter siden): I en global økonomi så kan vi heller ikke forvente å gjøre nesten ingenting. Jeg forventer naturligvis ikke at vi skal gjøre alt, jeg forventer at vi eksporterer omtrent like mye som vi importerer. Det er ikke tilfellet idag, Kina eksporterer oss masse varer mens vi eksporterer lite tilbake. Det er ikke bærekraftig og vi må bli mer selvforsynte. Og sier du at vi skal bli selvforsynte og ha en skikkelig krigsberedskap på mat så hyler folk, det mest grunnleggende i samfunnet skal vi ikke produsere selv.... 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 13:28 Del Skrevet tirsdag kl 13:28 Steve Cook skrev (3 minutter siden): Hæ? Har myndighetene i østeuropeiske land etablert norske trygdeordninger? Ja, bare fortsett å innbill deg at det ikke er et problem. Det er best slik for de kommer ikke til å gjøre noe med det. Og du skjønte meget godt hva jeg mente. Lenke til kommentar
rabler Skrevet tirsdag kl 17:29 Del Skrevet tirsdag kl 17:29 12 hours ago, James G said: Herregud... Hvordan tror du kinesiske statsvitere jobber? Hvorfor tror du de egentlig "forsker"? Samfunnsvitenskapelig forskning ved kinesiske universiteter, spesielt statsvitenskap, har spesielle institusjoner som holde møter hvert år for alle nivåer må for å formidle det spirit fra «høyere nivået». Disse møtene og et stort antall dokumenter spesifiserer i detalj hvilke resultater som «bør» produseres på hvilke temaer, hvilke ord og ideer som er urørlige og må stemme overens med «toppen», hvilke temaer som kan være litt mer fleksible, og så videre. Hovedoppgaven deres er å synge salmer til Xi og kommunistpartiet med vakre setninger. Enhver tale eller artikkel av Xi vil bli distribuert til alle universiteter, og så vil disse statsviterne argumentere for hvor og hvordan det er riktig. Selvfølgelig tror jeg de også publisert papirer for å vise at det jeg sa ovenfor ikke er sant. Siden du synes det jeg så er bare vås, så la din kinesiske venner være kandidater for en gangs skyld, søke stemmer på gaten eller sende kampanjemateriell til postkassen. Jeg kan satse med deg om hvor mange minutter han vil få besøk av politiet. Han fant rett og slett ikke et trykkeri som våget å trykke disse heftene for ham. Dette blir rett og slett for dumt. Konspirasjonsteorier og udokumenterte påstander er kjedelig. Du får leve med villfarelsene dine. Jeg gidder ikke bry meg med å diskutere med faktaresistense konspirasjonsteoretikere. 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet tirsdag kl 17:55 Del Skrevet tirsdag kl 17:55 (endret) rabler skrev (1 time siden): Dette blir rett og slett for dumt. Konspirasjonsteorier og udokumenterte påstander er kjedelig. Du får leve med villfarelsene dine. Jeg gidder ikke bry meg med å diskutere med faktaresistense konspirasjonsteoretikere. Si det igjen. Denne gangen, sakte. https://www.asianews.it/news-en/Bogus-democracy:-independent-candidates-stopped-by-police-39051.html https://www.cna.com.tw/news/firstnews/202111010366.aspx https://www-dw-com.translate.goog/zh/基层人大选举-独立候选人遭打压/a-36397091?_x_tr_sl=zh-CN&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp ---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Zhengxu Wang, den første forfatteren av papiret du la ut, er medlem av et av korene. https://rwsk.zju.edu.cn/2024/0716/c28728a2946295/page.htm Endret tirsdag kl 18:58 av James G 1 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet torsdag kl 14:15 Del Skrevet torsdag kl 14:15 The enemy of my enemy is my temporary friend. Helt ærlig, Trump er p.d.d den største trusselen mot Europe og verdensfreden. Så hvorfor ikke en forsiktig allianse med Kina mot USA i mellomtiden? Betyr ikke at vi skal si ja til alt de krever, men saker som vi og Kina deler når det gjelder å skape en front mot den oransje straffetoll mot oss? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet torsdag kl 14:35 Del Skrevet torsdag kl 14:35 (endret) 25 minutes ago, ForTheImperium said: The enemy of my enemy is my temporary friend. Helt ærlig, Trump er p.d.d den største trusselen mot Europe og verdensfreden. Så hvorfor ikke en forsiktig allianse med Kina mot USA i mellomtiden? Betyr ikke at vi skal si ja til alt de krever, men saker som vi og Kina deler når det gjelder å skape en front mot den oransje straffetoll mot oss? Det er ingenting midlertidig med å binde seg tettere på Kina. Da kommer de til å eksportere masse kinesiske varer til Europa, utkonkurrere europeiske bedrifter og det vil ta tiår å bygge opp alternativer hvis man ombestemmer seg. Kina ønsker også å produsere høyteknologiske varer selv og hvis de får det til og slutter å kjøpe maskindeler, biler og medisinsk utstyr fra Europa, så har man mistet både Kina og USA som eksportmarked, men er fortsatt dypt avhengig av kinesisk import. Endret torsdag kl 14:41 av Camlon Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 14:46 Del Skrevet torsdag kl 14:46 On 2/25/2025 at 9:12 PM, pants said: Hva har en halvdårlig CGI-video av en robot med noe som helst i denne verden å gjøre? 1 Lenke til kommentar
pants Skrevet torsdag kl 21:50 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 21:50 Smule8o skrev (6 timer siden): Hva har en halvdårlig CGI-video av en robot med noe som helst i denne verden å gjøre? Slapp av litt nå, prøver å holde en grei tone i tråden selv om folk er uenige. Jeg syntes også det så rart ut, men har aldri sett en robot bevege seg så dynamisk før, mulig det er CGI, eller så er det faktisk sant. Unitree har fått tilbakemelding på at noen av videoene ser kunstige ut, men har svart med flere videor, om det er noen "wisdom of the croud" sier folk flest at det er ekte. Hva det har med noe som helst i denne verden og gjøre? Er det CGI er det imponerende bra, er det en ekte film så er det jo ekstremt imponerende, og sier noe om hvor langt kinesisk teknologi har kommet. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 22:36 Del Skrevet torsdag kl 22:36 45 minutes ago, pants said: Slapp av litt nå, prøver å holde en grei tone i tråden selv om folk er uenige. Jeg syntes også det så rart ut, men har aldri sett en robot bevege seg så dynamisk før, mulig det er CGI, eller så er det faktisk sant. Unitree har fått tilbakemelding på at noen av videoene ser kunstige ut, men har svart med flere videor, om det er noen "wisdom of the croud" sier folk flest at det er ekte. Hva det har med noe som helst i denne verden og gjøre? Er det CGI er det imponerende bra, er det en ekte film så er det jo ekstremt imponerende, og sier noe om hvor langt kinesisk teknologi har kommet. Om du vil se ekte imponerende roboter er Boston Dynamics greia. Ikke falske videoer fra Kina Lenke til kommentar
pants Skrevet fredag kl 10:20 Forfatter Del Skrevet fredag kl 10:20 Poenget er ikke at ikke USA har imponerende robot teknologi. Med mindre man har bodd under en stein de siste 10 årene, så har man hørt om Boston Dynamics. Poenget er ikke at USA ikke har teknologisk kompetanse, men at forspranget blir tatt igjen / forbigått av Kina. Du får fortsette og hevde at det er CGI, med mindre du kan vise til noe spesifikt i videoen som gjør det åpenbart, så tar jeg deg ikke seriøst. Corridor Crew subreddit, dedikert til CGI hevder det er ekte. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet fredag kl 11:37 Del Skrevet fredag kl 11:37 I videoen over så matcher refleksjonen perfekt med videoen, så det er ikke CGI. Pants har et godt poeng at Kina henger ikke bak teknologisk, men det er ikke et godt argument for å gjøre Kina til en alliert, fordi det gjør det bare lettere for dem å utkonkurrere europeerirsk industri. 1 Lenke til kommentar
pants Skrevet fredag kl 12:12 Forfatter Del Skrevet fredag kl 12:12 Utkonkurrere europeisk industri gjør de uansett. Eneste fortrinn jeg vet om som vesten har igjen er chip/ASML, og der jobber det sikkert mange kinesere, uten at j Kanskje vesten har flere fortrinn, opplys meg gjerne. Eksport-kontroll av semikonduktor teknologi tror jeg bare vil virke midlertidig. Eksportkontrollen fører til økt satsning på semikonduktor-teknologi fra kinesisk side. Jobber sikkert haugevis av kinesere i vestlige chip-firmaer, og CCP bruker nok de kortene de har på hånden for å få det til å gagne kinesisk chip-produksjon. Vi må innse at kinesisk teknologi kommer for fullt. Personlig mener jeg at kineserne ikke er så ille som de blir fremstilt i vestlige medier. Norge/Europa må ta denne diskusjonen på alvor og se hvor vi skal posisjonere oss i mellom USA/Kina. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 13:39 Del Skrevet fredag kl 13:39 pants skrev (1 time siden): Utkonkurrere europeisk industri gjør de uansett. Eneste fortrinn jeg vet om som vesten har igjen er chip/ASML, og der jobber det sikkert mange kinesere, uten at j Kanskje vesten har flere fortrinn, opplys meg gjerne. Eksport-kontroll av semikonduktor teknologi tror jeg bare vil virke midlertidig. Eksportkontrollen fører til økt satsning på semikonduktor-teknologi fra kinesisk side. Jobber sikkert haugevis av kinesere i vestlige chip-firmaer, og CCP bruker nok de kortene de har på hånden for å få det til å gagne kinesisk chip-produksjon. Vi må innse at kinesisk teknologi kommer for fullt. Personlig mener jeg at kineserne ikke er så ille som de blir fremstilt i vestlige medier. Norge/Europa må ta denne diskusjonen på alvor og se hvor vi skal posisjonere oss i mellom USA/Kina. Det er jo ikke så selvfølgelig, Kina er ikke billig lengre og nå har vesten forstått at og gi vekk kunnskap til Kina i bytte for litt fortjeneste er en fryktelig dårlig ide i lengden. I Europa vil man forlange lokal produksjon av f.eks biler og annet utstyr, da forsvinner jo noe av kostnadsfordelen de fortsatt har. F.eks Lovol som lager billige traktorer måtte kjøpe en Italiensk produsent og begynne og lage traktorene her. Det samme vil skje med mange andre kinesiske produsenter. For EU er det viktig at det etableres arbeidsplasser innenfor EU, ikke nødvendigvis hvem som eier merkenavnet. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet fredag kl 15:17 Del Skrevet fredag kl 15:17 3 hours ago, Camlon said: I videoen over så matcher refleksjonen perfekt med videoen, så det er ikke CGI. Merkelig da at samme roboter har helt andre bevegelser straks de filmes av andre enn produsenten eller er ute i offentligheten. 3 hours ago, Camlon said: Pants har et godt poeng at Kina henger ikke bak teknologisk, men det er ikke et godt argument for å gjøre Kina til en alliert, fordi det gjør det bare lettere for dem å utkonkurrere europeerirsk industri. Kina henger godt bak teknologisk på de fleste områder. De er flinke til å kopiere og til en viss grad videreutvikle kopiene, men det er alt. Et unntak er dog batteriteknologi, der er de langt fremme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå