Gå til innhold

Chat gtp mener jeg trenger mer RAM

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Du trenger ikke noe stor kjøler hvis du skal ha CPU som Ryzen 5 5600G. Men høyden er oppgitt på kjølerne.

Be Quiet! Pure Rock 2

Tenker denne siden jeg vil ha en så stillegående pc som mulig og en vifte med litt kvalitet vs de som følger men. Men regner med det går bra siden kabinettet mitt er midi tower så da skal sikkert det meste få plass

Edit: fikk svar: Kjøling: Kabinettet har plass til CPU-kjølere opptil 165 mm høyde, og Be Quiet! Pure Rock 2 er 155 mm høy, så det går fint.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (26 minutter siden):

Du må da enten ha døra oppe eller helt av skal du bruke de portene.

ja skjønner, men det er vel ikke så stort problem da man ofte ikke bruker usb portene lenge om gangen, mest til overføring av data. 

Lenke til kommentar
On 2/21/2025 at 3:23 PM, ltdata said:

Det må være desktop. Har noen forslag til rimelig stillegående desktops som er bedre enn den jeg har i dag så takk 

Hei. Beklager at jeg brukte så lang tid på å svare.

Jeg skjønner at du er fornøyd med de delene du valgte i 2010 - det var jeg også med mine. Men hovedkortet kan ikke kjøre moderne virtualisering eller AI og prosessoren kan ikke kjøre Windows 11, langt mindre Windows 12, og det er heller ikke bra for solid state disker å kjøre på et så gammelt hovedkort. En B-vare laptop med 11. eller 12 generasjon i5-prosessor på lagersalg fra Elkjøp er en mye bedre PC enn den du har nå. De har noen fabrikkbygde stasjonære også, men det er dårligere verdi for pengene enn en laptop, kanskje spesielt når det gjelder støynivå. Når de ikke kan oppgraderes nevneverdig gjenstår spørsmålet om hva som er poenget med å kjøpe stasjonær med mindre man øker prisen med firegangen.

Jeg tror bare at noen som er fornøyd med en PC fra 2010 ikke skal være bedre tjent med en laptop fra 2023. Ikke minst fordi delene ikke var bygget for å vare i 15 år. Bare pass på å få en som kan ha litt RAM.

Jeg tror forresten jeg nettopp nappa ut en god slump DDR3 RAM nettopp... Kanskje jeg har noe som kan arves.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (10 timer siden):

Hei. Beklager at jeg brukte så lang tid på å svare.

Jeg skjønner at du er fornøyd med de delene du valgte i 2010 - det var jeg også med mine. Men hovedkortet kan ikke kjøre moderne virtualisering eller AI og prosessoren kan ikke kjøre Windows 11, langt mindre Windows 12, og det er heller ikke bra for solid state disker å kjøre på et så gammelt hovedkort. En B-vare laptop med 11. eller 12 generasjon i5-prosessor på lagersalg fra Elkjøp er en mye bedre PC enn den du har nå. De har noen fabrikkbygde stasjonære også, men det er dårligere verdi for pengene enn en laptop, kanskje spesielt når det gjelder støynivå. Når de ikke kan oppgraderes nevneverdig gjenstår spørsmålet om hva som er poenget med å kjøpe stasjonær med mindre man øker prisen med firegangen.

Jeg tror bare at noen som er fornøyd med en PC fra 2010 ikke skal være bedre tjent med en laptop fra 2023. Ikke minst fordi delene ikke var bygget for å vare i 15 år. Bare pass på å få en som kan ha litt RAM.

Jeg tror forresten jeg nettopp nappa ut en god slump DDR3 RAM nettopp... Kanskje jeg har noe som kan arves.

Ikke noe problem. Internett er jo greit sånn. 

"Men hovedkortet kan ikke kjøre moderne virtualisering eller AI"

Trenger jeg egentlig dette da? Sannsynligvis ikke til mitt bruk.

LAptopp er utelukket for meg. 

"Når de ikke kan oppgraderes nevneverdig gjenstår spørsmålet om hva som er poenget med å kjøpe stasjonær med mindre man øker prisen med firegangen."

Stemmer ikke. Jeg kan bygge en topp pc for mitt bruk med kvalitetskomponenter som vil vare veldig lenge til 6-7K.

Hadde det ikke vært for Win 11 greiene så hadde jeg fortsatt å bruke min 2010 pc (med ssd disk fra 2014 ca) Den er rask og responsiv i windows. Eneste ytelseproblem er minne, men jeg har optimalisert litt nå og fått minnebruk i chrome fra 90% til 80%.

Lenke til kommentar
Just now, ltdata said:

Ikke noe problem. Internett er jo greit sånn. 

"Men hovedkortet kan ikke kjøre moderne virtualisering eller AI"

Trenger jeg egentlig dette da? Sannsynligvis ikke til mitt bruk.

LAptopp er utelukket for meg. 

"Når de ikke kan oppgraderes nevneverdig gjenstår spørsmålet om hva som er poenget med å kjøpe stasjonær med mindre man øker prisen med firegangen."

Stemmer ikke. Jeg kan bygge en topp pc for mitt bruk med kvalitetskomponenter som vil vare veldig lenge til 6-7K.

Hadde det ikke vært for Win 11 greiene så hadde jeg fortsatt å bruke min 2010 pc (med ssd disk fra 2014 ca) Den er rask og responsiv i windows. Eneste ytelseproblem er minne, men jeg har optimalisert litt nå og fått minnebruk i chrome fra 90% til 80%.

Nei, du trenger sikkert ikke virtualisering av OS eller hardware for AI. Der er det er bedre å vente til du eventuelt skulle få et behov. Det høres det ut som du har en maskin som er godt innarbeidet i din bruk, og det vil bety pes å sette opp bruksmiljøet på nytt. Og hvis du tar den av internett har du også løst problemet med minnebruk i Chrome, så da kan du ha den så lenge delene holder. Forøvrig er det kanskje nettopp i Chrome at du vil merke best hvor mye raskere en ny maskin er enn en gammel, så da er det enda mindre grunn til å oppgradere dersom du bare kobler fra nett.

Du kan naturligvis fortsatt være på nett, men det vil være noe høy risiko.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (5 minutter siden):

Nei, du trenger sikkert ikke virtualisering av OS eller hardware for AI. Der er det er bedre å vente til du eventuelt skulle få et behov. Det høres det ut som du har en maskin som er godt innarbeidet i din bruk, og det vil bety pes å sette opp bruksmiljøet på nytt. Og hvis du tar den av internett har du også løst problemet med minnebruk i Chrome, så da kan du ha den så lenge delene holder. Forøvrig er det kanskje nettopp i Chrome at du vil merke best hvor mye raskere en ny maskin er enn en gammel, så da er det enda mindre grunn til å oppgradere dersom du bare kobler fra nett.

Du kan naturligvis fortsatt være på nett, men det vil være noe høy risiko.

enig i det meste der ja. Så eneste problemet er jo sikkerhetsrisikoen. Og det er kanskje noe jeg bør ta på alvor. Jeg er jo på nett hele tiden med denne maskinen. Ellers er det som du sier, et mareritt å konfigerere ny pc igjen, og sette den opp akkurat slik jeg ønsker

Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 timer siden):

et mareritt å konfigerere ny pc igjen, og sette den opp akkurat slik jeg ønsker

Det er vel å tøye stikken litt vel langt.

Jeg setter opp hundrevis av maskiner årlig, og personlig tror jeg folk flest har et mer komplisert oppsett enn hva som er realiteten.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (16 minutter siden):

Det er vel å tøye stikken litt vel langt.

Jeg setter opp hundrevis av maskiner årlig, og personlig tror jeg folk flest har et mer komplisert oppsett enn hva som er realiteten.

Kan du utdype litt? med at folk har et mer komplisert oppsett en realiteten? Ellers noen tips til stressfri oppsett av windows på ny pce. Jeg regner med jeg går for en clean install. Men det er jo endel ting som må installerers og justeres da. Nå er jeg litt perfeksjonist

Lenke til kommentar

Mange ting som kan gjøres enklere når ny pc skal settes opp.

Chrome/edge/firefox eller hva du enn bruker, instillingene som ligger under %localappdata% kan hentes ut og kopieres ut til ny pc. Da får du med alle tilpasningene dine, foruten de som du får med ved profilsync.

Autocad og slike programmer tar litt tid å sette opp. Men det er gjerne verdt å bruke tid på å sette opp disse på nytt.

Steamingprogramvare som OBS kan nok også trolig kopieres fra gammel pc.

Men i ditt tilfelle skal du ha ny pc. Så teknisk sett ville det nok være enklest å fyre opp begge maskinene samtidig og sammenligne. Det er gjerne da man finner ut av hvor mange ting man ikke trenger like mye som man kanskje hadde tidligere trodd.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (8 minutter siden):

Mange ting som kan gjøres enklere når ny pc skal settes opp.

Chrome/edge/firefox eller hva du enn bruker, instillingene som ligger under %localappdata% kan hentes ut og kopieres ut til ny pc. Da får du med alle tilpasningene dine, foruten de som du får med ved profilsync.

Autocad og slike programmer tar litt tid å sette opp. Men det er gjerne verdt å bruke tid på å sette opp disse på nytt.

Steamingprogramvare som OBS kan nok også trolig kopieres fra gammel pc.

Men i ditt tilfelle skal du ha ny pc. Så teknisk sett ville det nok være enklest å fyre opp begge maskinene samtidig og sammenligne. Det er gjerne da man finner ut av hvor mange ting man ikke trenger like mye som man kanskje hadde tidligere trodd.

Takk. Du har nok rett i at det er nok endel ting som er overflødig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...