Gå til innhold

Chat gtp mener jeg trenger mer RAM

ltdata

Anbefalte innlegg

Gtp har analysert pcen min og mener jeg trenger mer ram. Jeg sliter spesielt noen ganger når jeg bruker Google Chrome. Minnebruken går til ca 90% og det kan være vanskelig å taste ting uten lang lægg. Jeg har en gammel pc fra 2010 som jeg er glad i. Har byttet til SD disk. Men jeg har bare 4gb ram. Så gtp anbefaler 8gb. 

Er dere enig at jeg trenger en ram brikke til? Jeg har 4x4 slots. Min ram type er:

Type: DDR3

Størrelse: 4 GB

Hastighet: 669,6 MHz (det er 1333 MHz effektivt, ettersom DDR står for "Double Data Rate")

Kanaler: Dual Channel, Unganged

Latens: CL9 (CAS Latency på 9)

Og kan dere hjelpe meg med å finne et sted som selger denne ram-typen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok overkill med 16GB på så gammel maskin, men ville nok gått for disse.

Bedre enn å kjøpre 1 brikke på 4GB, og sette inn. Med disse så vet du at de skal fungere sammen.

https://www.multicom.no/corsair-vengeance-ddr3-sett-16/cat-p/c/p5531446

Bare husk å putt minne i plass 2 og 4 fra CPU sokkelen, så er de i riktig slotter for dual channel minne.

Men personlig så hadde jeg nok startet å vurdere ny PC, din er tross alt 15år gammel. Kjedelig å bruke 1200,- på nytt minne, så ryker PCen om ikke så lenge?

Men mer minne vil nok funke bra, da du sikkert bruker SSDen som hjelpe minne i dag, noe som gjør maskinen tregere også.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 20.2.2025 den 12.01):

Du bør ha 2 eller fire brikker for å maksimere den lille ytelsen du har. Og minimum 8GB totalt. Helst 16GB.

Multicom selger fremdeles DDR3.

Eks: https://www.multicom.no/corsair-vengeance-ddr3-16-gb/cat-p/c101161/p4657651

Jeg må faktisk ha 2x4gb. Maskinen støtter ikke 8gb brikker. Egentlig trenger jeg bare en 4gb brikke til

AndersT2 skrev (23 timer siden):

Bedre enn å kjøpre 1 brikke på 4GB, og sette inn. Med disse så vet du at de skal fungere sammen.

Bare husk å putt minne i plass 2 og 4 fra CPU sokkelen, så er de i riktig slotter for dual channel minne.

Men personlig så hadde jeg nok startet å vurdere ny PC, din er tross alt 15år gammel. Kjedelig å bruke 1200,- på nytt minne, så ryker PCen om ikke så lenge?

Men mer minne vil nok funke bra, da du sikkert bruker SSDen som hjelpe minne i dag, noe som gjør maskinen tregere også.

Temmelig dyrt for en så gammel maskin ja. Ser de selger 4gb brikker på Temu til ca 100 kroner. Men det er vel alt for risky å satse på?

TheKims skrev (På 20.2.2025 den 12.14):

Aldri kjøpt fra denne butikken, men de har brukt RAM til litt snillere pris.

https://www.rebuildit.no/collections/ram/teknologi_ddr3-sdram

Her var det veldig lave priser: regner med denne passer selv om det er 1600hz og jeg har 1333hz?

https://www.rebuildit.no/collections/ram/products/ct51264bd160bj-m8fn-crucial-4gb-pc3-12800-ddr3-1600mhz-non-ecc-unbuffered-cl11-240-pin

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (23 timer siden):

Hva slags CPU er det snakk om? DDR3 kan være alt fra AMD Athlon og Core2 til relativt kapable prosessorer som i7 4790K.

You have an AMD Phenom II X4 965 processor.

Key Specs:

Codename: Deneb

Cores/Threads: 4 Cores, 4 Threads

Base Clock Speed: 3.4 GHz

Socket: AM3 (938)

L3 Cache: 6 MB

TDP: 125W

Instruction Sets: MMX, 3DNow!, SSE, SSE2, SSE3, SSE4A, x86-64, AMD-V

It's an older quad-core CPU from around 2009-2010. It was quite powerful in its time but is now outdated for modern applications. Upgrading RAM can help performance somewhat, but your CPU will still be a bottleneck fo

r demanding tasks.

Svein M skrev (23 timer siden):

Takk! Så f.eks 2 av disse på plass 2 og 4 i minne slottene?

https://www.prisjakt.no/product.php?p=1598938

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (22 timer siden):

Kanskje vurdere å drite i hele maskinen? Selv de daffeste Intel-CPUene man får kjøpt i dag løper jo i sirkler rundt den Phenom CPU-en, men med en brøkdel av strømforbruket.

Nei faktisk ikke. Pcen funker utmerket til mitt bruk utenom at noen ganger så blir minnet overbelastet. Så ikke veldig stort problem, men et irritasjonsmoment. Jeg bygde pcen selv i 2010 så det er nostalgi i bildet.

Og det passer ikke å betale 7-10 lapper nå.

Svein M skrev (23 timer siden):

Jepp enda bedre. Takk!

Lenke til kommentar
6 hours ago, AndersT2 said:

Jeg har en 11-12 år gammel Lenovo Thinkpad, med datidens utgave av Intel I7-prosessor og 32GB RAM. Jeg bruker den ikke så mye for den er jo stor og klumpete, og spesielt strømforsyningen på 120 Watt er tung å dra med seg. Bortsett i fra det, så kjører den som en kule, og jeg synes ikke at jeg merker noen forskjell i fra denne gamle PC'en og de nye PC'ene som jeg har skaffet meg senere, bortsett i fra at de nye PC'ene er mye lettere og har et batteri som varer lengre.

Har også en HP mini PC som er 7 år eller noe slikt. Også med I7-prosessor og 32 GB RAM. Bruker den som skrivebords PC og merker ikke at den er noe seinere enn de nye laptopene som jeg ellers bruker. 

Vet ikke om en PC kan bli raskere av å ha mer RAM en den ser ut til å ha bruk for, men disse to gamle PC'ene fungerer i alle fall veldig bra. (Men jeg driver aldri med gaming og slikt.) 

For meg så er de nye laptopene bare mye bedre på vekt, transporterbarhet og lavt strømforbruk.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Jeg har en 11-12 år gammel Lenovo Thinkpad, med datidens utgave av Intel I7-prosessor og 32GB RAM. Jeg bruker den ikke så mye for den er jo stor og klumpete, og spesielt strømforsyningen på 120 Watt er tung å dra med seg. Bortsett i fra det, så kjører den som en kule, og jeg synes ikke at jeg merker noen forskjell i fra denne gamle PC'en og de nye PC'ene som jeg har skaffet meg senere, bortsett i fra at de nye PC'ene er mye lettere og har et batteri som varer lengre.

Har også en HP mini PC som er 7 år eller noe slikt. Også med I7-prosessor og 32 GB RAM. Bruker den som skrivebords PC og merker ikke at den er noe seinere enn de nye laptopene som jeg ellers bruker. 

Vet ikke om en PC kan bli raskere av å ha mer RAM en den ser ut til å ha bruk for, men disse to gamle PC'ene fungerer i alle fall veldig bra. (Men jeg driver aldri med gaming og slikt.) 

For meg så er de nye laptopene bare mye bedre på vekt, transporterbarhet og lavt strømforbruk.

Kona har en Dell laptop fra 2010. Når det kommer til ytelse så slår den alt hun har hatt siden selv om det har vært lansert mer enn 10 år senere. Så enig der altså

Lenke til kommentar
10 hours ago, ltdata said:

Kona har en Dell laptop fra 2010. Når det kommer til ytelse så slår den alt hun har hatt siden selv om det har vært lansert mer enn 10 år senere. Så enig der altså

Det er fordi ho ikkje har brukt CPU-intensiv software.

Moderne CPUer er veldig mykje raskere enn femten år gamle... https://www.cpubenchmark.net/compare/955vs6445/Intel-Core2-Duo-E8400-vs-Intel-5-210Himage.png.895dd24e0c059c0c8711207785b179bb.png

I tillegg er jo ting som SSD, RAM og WiFi kjappere. I 2010 var WiFi ~100Mb; i dag pusher det gigabit. Så nei, den femten år gamle dell-laptopen slår ikkje moderne laptoper.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, barfoo said:

Det er fordi ho ikkje har brukt CPU-intensiv software.

Moderne CPUer er veldig mykje raskere enn femten år gamle... https://www.cpubenchmark.net/compare/955vs6445/Intel-Core2-Duo-E8400-vs-Intel-5-210HI tillegg er jo ting som SSD, RAM og WiFi kjappere. I 2010 var WiFi ~100Mb; i dag pusher det gigabit. Så nei, den femten år gamle dell-laptopen slår ikkje moderne laptoper.

Haha! Datamaskiner har blitt som med biler. :D

"Bilene var mye bedre i gamle dager!"

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Et alternativ er å investere kanskje 3,5 lapper på en B-vare Ryzen 5 laptop på Elkjop.no og sette oppå nostalgi-PCn. Spørsmålet er jo hvorfor du har en PC, og om det er greit å bruke noen timer til å sette opp ting på nytt sånn en ca. en gang per femtende år. Har du bare femten år gammel programvare er det bare å røske ut kabelen til internett og fortsette å være fornøyd. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

En del PCer helt tilbake til ca 2008 kan kjøre Windows 10 om de har minst 4GB RAM. Og med 8GB RAM så går det fint for vanlig internett og "office" bruk. Ytelse til CPU kan også være en grunn til at en vil oppgradere.

Nå kommer et annet problem og det er at Windows 10 mister videre oppdateringer fra oktober 2025. En kan da kjøpe et år ekstra med oppdateringer. Det er også mulig på noen maskiner å lure inn Windows 11 selv om CPU ikke er offesielt støttet. Å bruke Windows 10 etter at oppdatering slutter vil innebære en økt risiko sikkerhetsmessig.

Et annet alternativ er å bruke Linux i stedet for Windows.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner du er glad i PC-en, men jeg vil anbefale at du napper ut nettverkskabelen og ha en "nostalgi PC".
Win10 er på vei ut, du kan sikkert få win11 til å fungere, men det krever litt tilpasninger.
Jeg hadde ikke brukt en krone på den gamle PC-en.
Jeg har et tips som ikke koster deg noe, installer Microsoft Edge, den har Chrome motoren under panseret(du kan bruke chrome extensionshvis du vil) og har mye bedre minnehåndtering og egner seg godt for svak maskinvare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (17 timer siden):

5d59a76bd5608bdcf1cf5bdc3b4637b2.gif

Endret av Paxville
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...