Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Krav til dokumentasjon av el-anlegg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag hatt tilsyn på mitt el-anlegg, og fått påpakk blant annet på manglende dokumentasjon på utført arbeid.

Dokumentasjonen jeg har (fra forrige eier) og el-anlegget nå samsvarer på ingen måte, så jeg var åpen om at jeg har fått oppgradert det meste av elektrisk anlegg i min bolig.

Arbeidet er utført av en slektning som driver eget elektrikerfirma, og er godkjent innen dette arbeidet. Jeg har ikke betalt noe for dette, hverken arbeidet eller materialer brukt. Jeg har aldri mottatt noen papirer på dette - den gangen dette ble gjort var jeg ganske ny som boligeier, og visste ikke at dette var noe man måtte ha.

Min slektning er nå ganske frustrert med meg, og mener jeg aldri skulle ha sagt at det var utført arbeid etter overtakelse. At jeg ikke «må» ha papirer på dette, hvis det ikke er jeg som har fått det gjort. Han mener det ikke er skrevet papirer, fordi det aldri har forelagt noen faktura, og det er ulovlig.

Slik jeg forstår det er jeg pålagt å ha papirene i orden når jeg selger. Jeg kan også slite med forsikringen hvis det blir brann, og det ikke er oppgitt dokumentasjon på korrekt utført arbeid.

Som sagt, papirene fra forrige eier, og el-anlegget nå, samsvarer på ingen måte. Det er svært tydelig at anlegget er oppgradert betydelig, sammenlignet med det som står i papirene.

Hva er riktig her? 

Jeg har nå uansett fått 3 måneder på meg til å utbedre feil og ordne dokumentasjon. Jeg tenker det er helt rimelig, og har ikke noe problem med dette. Om jeg så må betale et separat firma for å komme og ta totalgjennomgang av anlegget. Min slektning mener at dette ikke finnes, og at ingen annet firma kan komme og gå god for det som er nå. At det bare er de som har utført arbeidet som kan bekrefte det.

Nå er forsåvidt min slektning kjent for å si ting som passer med det han selv mener/vil og for å få folk til å gjøre slik han sier. Er derfor usikker på hva som faktisk er gjeldende.

Tips/råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Nuttery said:

Hei,

Jeg har i dag hatt tilsyn på mitt el-anlegg, og fått påpakk blant annet på manglende dokumentasjon på utført arbeid.

Dokumentasjonen jeg har (fra forrige eier) og el-anlegget nå samsvarer på ingen måte, så jeg var åpen om at jeg har fått oppgradert det meste av elektrisk anlegg i min bolig.

Arbeidet er utført av en slektning som driver eget elektrikerfirma, og er godkjent innen dette arbeidet. Jeg har ikke betalt noe for dette, hverken arbeidet eller materialer brukt. Jeg har aldri mottatt noen papirer på dette - den gangen dette ble gjort var jeg ganske ny som boligeier, og visste ikke at dette var noe man måtte ha.

Min slektning er nå ganske frustrert med meg, og mener jeg aldri skulle ha sagt at det var utført arbeid etter overtakelse. At jeg ikke «må» ha papirer på dette, hvis det ikke er jeg som har fått det gjort. Han mener det ikke er skrevet papirer, fordi det aldri har forelagt noen faktura, og det er ulovlig.

Slik jeg forstår det er jeg pålagt å ha papirene i orden når jeg selger. Jeg kan også slite med forsikringen hvis det blir brann, og det ikke er oppgitt dokumentasjon på korrekt utført arbeid.

Som sagt, papirene fra forrige eier, og el-anlegget nå, samsvarer på ingen måte. Det er svært tydelig at anlegget er oppgradert betydelig, sammenlignet med det som står i papirene.

Hva er riktig her? 

Jeg har nå uansett fått 3 måneder på meg til å utbedre feil og ordne dokumentasjon. Jeg tenker det er helt rimelig, og har ikke noe problem med dette. Om jeg så må betale et separat firma for å komme og ta totalgjennomgang av anlegget. Min slektning mener at dette ikke finnes, og at ingen annet firma kan komme og gå god for det som er nå. At det bare er de som har utført arbeidet som kan bekrefte det.

Nå er forsåvidt min slektning kjent for å si ting som passer med det han selv mener/vil og for å få folk til å gjøre slik han sier. Er derfor usikker på hva som faktisk er gjeldende.

Tips/råd?

Ring til tilsynet og spør. 

Si det som det er at anlegget er oppgradert av antatt fagperson, men som ikke var tilknyttet noe firma. Og be tilsynet om fremgangsmåte for å fremskaffe dokumentene de spør om.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Ring til tilsynet og spør. 

Si det som det er at anlegget er oppgradert av antatt fagperson, men som ikke var tilknyttet noe firma. Og be tilsynet om fremgangsmåte for å fremskaffe dokumentene de spør om.

Slik jeg forstår det igjennom loven så må fagpersonen høre til et firma. Min slektning hører jo sånn sett til et firma - men det er ikke firmaet som sådan som har hatt et oppdrag hos meg.

Min slektning har vært litt truende og gitt meg streng beskjed om å ikke prate med noen uten å ha pratet med hen først, så jeg er helt ærlig litt redd for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Hei hopp.

Elektriker her. Og elkontrollør. Det her er så typisk og vanlig som du kan få det. Kjente utfører og dokumenterer ikke. Og da har du ikke dokumentasjon.

Det du kan gjøre er å bestille en elektriker til å ta en full gjennomgang på anlegget ditt. Med måling av isolasjonsmotstand, kortslutningsverdier, jording, utløsing av jordfeilautomater, sjekk av koblingspunkter og generelt at all jobb ellers er utført etter standarden. Da får du papirer på alt dette med beskrivelse av tilstand og eventuelle tiltak som må til.

Elektrikerinstallatør vil på ingen måte gå god for arbeidet kompisen din gjorde, men du får dokumentasjon på at ting er funnet i orden.

Dokumentasjon på skjult varme i gulv osv vil du aldri få. Men det kan alikevel måles og beregnes ok. Så dokumentasjonen blir god nok på en måte.

Alle fremtidige utbedringer blir dokumentert av elektriker, som igjen står ansvarlig for sitt arbeid.

Edit: Og hvis kompisen din fraråder en gjennomgang, så antar jeg han vet om ting han helst ikke vil at noen skal finne 🙂

Endret av SkyMarshall Arts
Litt tilleggsinfo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (Akkurat nå):

Hvis slektningen din driver elektrikker firma og har gjort jobben, så er det vel ikke noe problem for han å ta betalt for "jobben" med å godkjenne jobben som er gjort?

Nei, det tenker jeg også. Derimot vil ikke han det (at jeg skal måtte betale noe for det). Jeg har tilbudt meg å betale full pris for at han skal skrive papirene.

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (10 minutter siden):

Hei hopp.

Elektriker her. Og elkontrollør. Det her er så typisk og vanlig som du kan få det. Kjente utfører og dokumenterer ikke. Og da har du ikke dokumentasjon.

Det du kan gjøre er å bestille en elektriker til å ta en full gjennomgang på anlegget ditt. Med måling av isolasjonsmotstand, kortslutningsverdier, jording, utløsing av jordfeilautomater, sjekk av koblingspunkter og generelt at all jobb ellers er utført etter standarden. Da får du papirer på alt dette med beskrivelse av tilstand og eventuelle tiltak som må til.

Elektrikerinstallatør vil på ingen måte gå god for arbeidet kompisen din gjorde, men du får dokumentasjon på at ting er funnet i orden.

Dokumentasjon på skjult varme i gulv osv vil du aldri få. Men det kan alikevel måles og beregnes ok. Så dokumentasjonen blir god nok på en måte.

Alle fremtidige utbedringer blir dokumentert av elektriker, som igjen står ansvarlig for sitt arbeid.

Personen som har utført arbeidet er elektriker, installatør, har drevet sitt eget firma i 30+ år og har mange ansatte. Så jeg har full tiltro til arbeidet som er gjort.

Kontrollør som var her var jevnt over svært fornøyd med el-anleggets tilstand. Fikk beskjed om fire utbedringer - tre av de var rent kosmetiske (sprekk i plasten på en kontakt, en litt løs ledning, manglende deksel et sted). Det eneste problemet rent elektrisk var den eneste delen av det gamle anlegget som ikke er oppgradert.

Men jeg forstår ikke problemet med å skrive papirer på det nå i ettertid? Er det slik at det MÅ foreligge en faktura? Jeg skal vel ikke levere selve fakturaen til el tilsynet?

Men ja, jeg vurderer om jeg skal betale for fullt el-tilsyn. Men det er igjen min slektning ganske lite interessert i at jeg skal gjøre (sikkert fordi hen føler at han har hovedansvar for alt elektrisk arbeid i vår familie, og opplever det som et hån hvis jeg skal få inn noen eksterne..).

Han er illsint på at jeg har innrømt at jeg har fått utført arbeid - men samtidig tenker jeg at jeg hadde fått pålegg om å fikse dokumentasjon uansett? Den skriftlige dokumentasjonen jeg har (fra forrige eier) tilsier et anlegg fra 1990, men det er åpenbart på tilsyn at både sikringsskap og alt det elektriske er nytt..

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Nuttery skrev (7 minutter siden):

Personen som har utført arbeidet er elektriker, installatør, har drevet sitt eget firma i 30+ år og har mange ansatte. Så jeg har full tiltro til arbeidet som er gjort.

Men jeg forstår ikke problemet med å skrive papirer på det nå i ettertid? Er det slik at det MÅ foreligge en faktura? Jeg skal vel ikke levere selve fakturaen til el tilsynet?

Men ja, jeg vurderer om jeg skal betale for fullt el-tilsyn. Men det er igjen min slektning ganske lite interessert i at jeg skal gjøre (sikkert fordi hen føler at han har hovedansvar for alt elektrisk arbeid i vår familie, og opplever det som et hån hvis jeg skal få inn noen eksterne..).

Han er illsint på at jeg har innrømt at jeg har fått utført arbeid - men samtidig tenker jeg at jeg hadde fått pålegg om å fikse dokumentasjon uansett? Den skriftlige dokumentasjonen jeg har (fra forrige eier) tilsier et anlegg fra 1990, men det er åpenbart på tilsyn at både sikringsskap og alt det elektriske er nytt..

Nei jeg ser ikke problemet jeg iallefall. Når jeg har installert for slektninger har jeg fakturert de materiell og en times arbeid på sluttkontroll for å få inn dokumentasjon og papirer. (fordi det er ryddigere å knytte dokumentasjon mot en fakturerbar ordre, selvom hele installasjonen "bare er en time".)

Spiller ingen rolle om han har gjort dette på fritiden eller ikke. Han velger selv som installatør å stå rettskraftig ansvarlig for anlegget.

Han valgte å ikke stå ansvarlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nuttery skrev (3 minutter siden):

Det vil ikke være noe problem for han å opprette en ordre, skrive samsvarserklæring, og fakture 1-2 timer for det, så er saken ute av verden. Rapporte du skal sende inn må også gjøres via ett elektriker firma, og da kan han ta den jobben samtidig.

Har selv utført mye jobb for en kompis etter at han kjøpte seg hus. Har dealen at han kjøper materialer via firmaet, får god rabatt, og jeg har lagt på 1-2 timer på faktraen her og der, selv om det har gått med 10x av tid. Ikke noe problem for min sjef, da jeg utfører på min egen fritid, og tar ikke ett øre fra min kompis for jobben.

Han får alt av dokumentasjon.

Hvis slekningen din driver seriøst, så vet han godt hvor mye disse inspektørene ser etter dokumentasjon om dagen, og har gjort det i noen år nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (4 minutter siden):

Nei jeg ser ikke problemet jeg iallefall. Når jeg har installert for slektninger har jeg fakturert de materiell og en times arbeid på sluttkontroll for å få inn dokumentasjon og papirer. (fordi det er ryddigere å knytte dokumentasjon mot en fakturerbar ordre, selvom hele installasjonen "bare er en time".)

Spiller ingen rolle om han har gjort dette på fritiden eller ikke. Han velger selv som installatør å stå rettskraftig ansvarlig for anlegget.

Han valgte å ikke stå ansvarlig.

Men MÅ man knytte dokumentasjonen mot en fakturerbar ordre? Det er vel det min slektning mener er problemet - at det ikke eksisterer. Og at dette nå er mange år siden. 

Men ja, hvis han velger å ikke stå ansvarlig så er jo det greit nok. Men da får han si det, ikke kjefte og få meg til å fremstå som en idiot som har vært åpen om dett til el-tilsynet.

Det eneste jeg bryr meg om er at ting skal være i orden.

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nuttery skrev (19 minutter siden):

Men MÅ man knytte dokumentasjonen mot en fakturerbar ordre? Det er vel det min slektning mener er problemet - at det ikke eksisterer. Og at dette nå er mange år siden. 

Men ja, hvis han velger å ikke stå ansvarlig så er jo det greit nok. Men da får han si det, ikke kjefte og få meg til å fremstå som en idiot som har vært åpen om dett til el-tilsynet.

Det eneste jeg bryr meg om er at ting skal være i orden.

Om det MÅ være knyttet til en ordre er jeg usikker på. Skulle ikke tro det. Installatør velger selv anlegget han vil stå inne for. Står anlegget urørt siden han utførte er det da vel ikke noe problem å datere dokumentasjon. Han må jo komme å måle anlegget ditt igjen vel og merke.

Men så utrolig opptatt av regelverk er han vel ikke, siden anlegget ditt er udokumentert og du står uten papirer ovenfor eltilsynet.

Et elektrikerfirma kan godkjenne huset ditt så langt det lar seg gjøre. 2-3-4 timer så er mye gjort. Du er ikke helt uten muligheter 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge han er installatør og eier hele firmaet, og ikke bare er ansatt elektriker som har jobbet svart/gratis vennetjenester uten å ha arbeidsgiver/ansvarlig installatør i ryggen, så burde det være enkelt for ham å rydde opp. Og hvis det er åpenbart at anlegget/deler av det er mye nyere enn ca. 1998-99 (når kravet om samsvarserklæringer ble innført) så ville/kunne definitivt DLE etterspørre dokumentasjonen uavhengig av innrømmelser fra huseier.

Om han ikke vil du skal få inn noen andre til å ta en full NEK405-kontroll* og påvise (og rette) alt de eventuelt finner av feil, så må han faktisk ordne opp selv...

*) dette er greit å gjøre uansett, selv om DLE har vært der.  I landbruket, og sikkert andre deler av næringslivet, er det  krav til full slik ekstern gjennomgang med termografering (varmesøkende kamera) så ofte som hvert tredje år.

Lenke til kommentar

Merkelig oppførsel fra vedkommende, hvis han er vrang så ville jeg bare vært litt hard tilbake. Det er du som eier og bruker av anlegget som er ansvarlig for at alt er på stell, inkludert informasjon. Om han da ikke vil utlevere den dokumentasjonen er du nødt til å kontakte et eksternt firma for å gå over hele anlegget og gi sin faglige vurdering. Som andre sier, de vil ikke gi deg en samsvarserklæring på jobben ditt familiemedlem gjorde, men de kan gi en tilstandsrapport på anlegget.

Lenke til kommentar
Nuttery skrev (12 timer siden):

Hva er riktig her? 

Fikk tilsyn her for noen år siden og manglet samsvarserklæring. Snakket med elektrikeren som gjorde den jobben og avtalte at de skulle komme og gjøre litt jobb i garasjen siden jeg trengte dette, gi meg samsvarserklæring på alt og melde utbedringen til tilsynett. Det ordnet seg.

Å fortelle tilsynsmannen at du hadde fått utført arbeid kunne du latt være. Det hadde vært bedre for alle, spesielt han som utførte jobben som manglet samsvarserklæring.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (21 timer siden):

Om det MÅ være knyttet til en ordre er jeg usikker på. Skulle ikke tro det.

Problemet med å ikke knytte arbeidet til en faktura er at firmaet får spørsmål fra revisor, skatteetat og potensielt økokrim om hvorfor det ikke er fakturert for utført arbeid. Dvs. mistanke om svart arbeid. Svart arbeid er ulovlig og kan bøtelegges ganske heftig. Typisk estimert kostnad ganger 5 + omkostninger for prising, rettsarbeid m.m.

Det er derfor elektrikere som gjør "fritidsarbeid" på andres anlegg (som i ditt tilfelle), MÅ skrive en faktura, og den bør ikke være så virkelighetsfjern at det er umulig. F.eks 1 time fakturert for 100 timer jobb vil raskt bli avslørt som svart arbeid. 20 timer fakturert for 100 timers arbeid blir ikke så lett oppdaget av ufaglærte (revisor, skatteetat etc) og kan argumenteres for med usedvanlig effektivit arbeid.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du stiller din slektning til veggs med om anlegget kan være livsfarlig for deg og din familie. Hvorfor dere skal risikere å ikke få igjen noe på forsikringa dersom det brenner. Som den profesjonelle part burde han forklart nøye konsekvensene av svart arbeid, sånn at blant annet du kunne svart "riktig" når tilsynet kom.

Krev at han skriver timer på at jobben er utført og sluttført nå i 2025 og krev detaljert dokumentasjon på alt arbeidet. Siden du har havnet i trøbbel med tilsynet og risikert null forsikringsutbetaling i tilfelle brann og tap av liv så bør han gi deg en god timepris og lavt timetall for å rydde opp i de problemene han har skapt for deg.

_______

Hvis din slektning er en hissig bølle som ikke skjønner alvoret blir du nødt til å bryte med han og advare familien om å ta i mot svart arbeid fra han. Da må du engasjere et annet godkjent elektrikerfirma til å enten kontrollere alt arbeidet og skrive samsvarserklæring på det, eller rett og slett få de til å rive alt arbeidet og gjøre det på nytt, så du kan få dokumentasjon. Alt dette innen fristen på 3 måneder, eller be tilsynet om utsettelse (og ha en god grunn for det).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nuttery skrev (22 timer siden):

Det må ikkje foreligge faktura, grunnen til at denne slektningen setter seg på bakbeina er at han ikkje vill etterlate seg eit papirspor som viser at han har utført dette arbeidet. Det kan være at han er redd for å ikkje bli trudd på at han har utført arbeidet gratis og ikkje i form av svart arbeid med pengar under bordet.

Det lettaste er uansett å leige inn ein elektrikkar til å gå over anlegget, dokumentasjonen frå slektningen din vil nok ha litt avgrensa med verdi også når det har gått ei stund, einaste konkrete ein då får ut av dokumentasjonen er kven som stod for arbeidet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nuttery skrev (22 timer siden):

Du skal ha dokumentasjon på at bustaden tilfredsstiller dei krav som er satt i lov eller i medhald av lov, herunder dokumentasjon på elektrisk arbeid. Tanken med den nye avhendingslova var at det ikkje lenger skulle være lov å selge bustad "som den er" for å kunne avvise reklamasjonskrav på skjulte feil og manglar. No er det lagt meir vekt på at selgaren skal ha aktivt leita etter potensielle manglar før eit salg, medan ein før kunne gjemme seg bak ein påstand om at ein ikkje viste om mangelen. I tillegg er det satt sterkare krav til at kjøparen skal sette seg inn i den dokumentasjonen som selger har fått utarbeida, og at ein mister retten til å reklamere på ting som selgaren burde ha funnet ut ved å lese tilstandsrapporten.

I praksis så har ikkje dette fungert like godt som myndigheitene hadde tenkt. Som nemt i denne tråden så er det fortsatt heilt vanleg at det er utført elektrisk arbeid utan medfølgande dokumentasjon. Dette er nok mykje fordi huseigarane har utført arbeidet sjølv, fått arbeidet utført som svart arbeid, eller enkelt og greit at dokumentasjonen har blitt rota vekk. Det sistnemte er markedsidéen til "boligmappa" der slik dokumentasjon kan lagrast og gjerast tilgjengeleg for framtidige eigarer.

Det som då skjer i praksis er at selgaren oppgir at det er utført udokumentert arbeid på det elektriske anlegget, og sidan dei fleste kjøprarane er mest opptatt av utsikt og kvitmalte veggar så utgjer dette svært lite i på prisvurderinga. Ofte vil det ikkje lønne seg for ein selgar å innhente dokumentasjon på utført arbeid då det i alle fall foreløpig er veldig vanleg at det manglar dokumentasjon. Kanskje om nokre år når nesten alle bustadar har alt av dokumentasjon klappa og klart så kan det bli vanskeleg å få solgt til ein akseptabel pris dersom det manglar dokumentasjon på utført arbeid, men akkurat no så har det ikkje veldig stor betydning.
Du som selger er uansett berre ansvarleg for eventuelle manglar ved arbeidet, så dersom det udokumenterte arbeidet er godt utført så er det heller ingen mangel for kjøper å pårope seg. Største praktiske forskjellen her er at dersom det skulle vise seg at det elektriske arbeidet har manglar så vil selgaren sjølv kunne bli sittande igjen med rekninga fordi det ikkje er lov å selge "som den er", medan om ein hadde hatt dokumentasjon på kven som utførte arbeidet så kunne ein retta kravet mot elektrikkaren som utførte arbeidet.
Det er tydelegvis veldig mange selgarar som anser dette som såpass lite sannsynleg at dei er villige til å i verste fall ta kostnaden med å betale for å utføre arbeidet på nytt dersom det skulle vise seg å være feilaktig utført, framfor å betale ein elektrikkar for å gå over bustadne før salget.
Og veldig mange av kjøparane tek det for god fisk at det udokumenterte arbeidet ligg langt tilbake i tid og derfor ikkje krever at selgaren skal utarbeide dokumentasjon (og dei som krever slik dokumentasjon ender ofte ikkje opp med å kjøpe huset likevel sidan det alltids er ein potensiell kjøpar som er villig til å legge inn eit tilsvarande bod utan å kreve dokumentasjon på arbeidet).

Det er litt det same opp mot forsikring. Du vil nok få avkortning i forsikringa om forsikringsselskapet kan vise til at det er nettopp det udokumenterte el-anlegget som er brannårsak, men igjen så skal det litt til med mindre det elektriske arbeidet er særleg dårleg utført. I tillegg så er det ca 65% av alle bustadbrannar som blir rapportert inn med ukjent brannårsak, så sjølv om det skulle starte brann i det udokumenterte elektriske anlegget så er sannsynlegheita låg for at det blir oppdaga om det ikkje er openbare feil. Har du fått fagfolk til å utføre arbeidet så er nok arbeidet av rimeleg god kvalitet sjølv om du ikkje kan bevise det.
Det er ein fyrst og fremst er ute etter å avdekke er hobbyelektrikkarane som til tross for manglande teknisk innsikt utfører slikt arbeid, og det finnes grele eksempler der ledninga er skøyta inne i veggar berre ved å tvinne koppartrådane saman utan å ein gong bruke tape eller at ein har kobla vekk sikringa slik at det er ingenting som hindrar for høg belastning.

Alt det sagt så er det sjølvsagt langt tryggare for deg som huseigar at du har dokumentasjon på arbeidet som er utført. Så det å betale ein elektrikkar til å gå over det elektriske anlegget kan nok være ei billig forsikring både for å forebygge brann og berøringsfare, og for å ikkje risikere å måtte svare for gamle synder om neste huseigar finner manglar ved arbeidet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Problemet med å ikke knytte arbeidet til en faktura er at firmaet får spørsmål fra revisor, skatteetat og potensielt økokrim om hvorfor det ikke er fakturert for utført arbeid. Dvs. mistanke om svart arbeid. Svart arbeid er ulovlig og kan bøtelegges ganske heftig. Typisk estimert kostnad ganger 5 + omkostninger for prising, rettsarbeid m.m.

Det er derfor elektrikere som gjør "fritidsarbeid" på andres anlegg (som i ditt tilfelle), MÅ skrive en faktura, og den bør ikke være så virkelighetsfjern at det er umulig. F.eks 1 time fakturert for 100 timer jobb vil raskt bli avslørt som svart arbeid. 20 timer fakturert for 100 timers arbeid blir ikke så lett oppdaget av ufaglærte (revisor, skatteetat etc) og kan argumenteres for med usedvanlig effektivit arbeid.

Ja det er klart. Man burde være istand til å forsvare det man driver med. Rehabilitere en bolig over tre måneder og fakturere 1 time for sluttkontroll og samsvarserklæring er det vel kun et fåtall som begir seg ut på.

Men, poenget er at denne installatøren burde og kan rydde opp i denne saken for trådstarter. Uansett hva slags potensielle konsekvenser med revisor og skatteetat han måtte risikere. Det er kun hans egen feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...