Gå til innhold

Eksamen bestått/ ikke bestått

Vollen94

Anbefalte innlegg

Hei!
Hadde nettopp eksamen med karakterskala: bestått/ ikke bestått. Eksamen ved Universitet, ikke VGS.

Det var 4 oppgaver totalt, hvor 3 av de telte for 30% hver. Jeg fikk unnagjort 2 av de 30% oppgavene, hvor jeg mener at besvarelsen var mer enn god nok. Spørsmålet er om jeg kommer til å få bestått når jeg mangler/ ikke fikk svart på 40% av eksamen? Håper noen med erfaring har innsikt her! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan variere litt, og sensor både kan og skal bruke skjønn når besvaringa skal vurderast.
Ved bruk av prosentskala så krevs det vanlegvis meir enn 40% korrekt svar for å få karakteren E.
I emner der ein berre vurderer bestått eller ikkje bestått så er ofte minstekravet å bli vurdert til det som normalt ville gitt karakteren C, som med prosentskalane medfører minst 65% korrekt. Karakteren C er ofte definert som tilfredsstillande prestasjon og at studenten vil kunne være i stand til å jobbe sjølvstendig med fagfeltet. Karakteren D og E tilseier at studenten har lært nok til å kunne delta i gruppearbeid, men at ein ikkje kan rekne med tilfredsstillande resultat på sjølvstendig arbeid.

Det korrekte svaret er at det skal være samanheng mellom det som står i læreplanen at studenten skal ha lært og det som studenten klarer å levere på eksemen.
Her må du nesten sjekke opp mot ditt Universitet og kva vurderingskriterier som er lagt til grunn i akkurat dette faget.

Normalt sett vil nok dette være stang ut for deg, det er likevel rom for å sensor å subjektivt vurdere.
Til dømes er det forskjell på om disse fire oppgåvene hadde heilt uavhengige problemstillingar eller ikkje. Om du har levert heilt blant på 40% av det skulle testast i så vil det være noko svakt, og du må nok ha svart veldig godt på dei to oppgåvene du fullførte for å redde deg inn. Om det derimot er snakk om fire relativt like oppgåver der ein kan tilskrive manglande besvarelsen på dei to oppgåvene som skulle telle 30% og 10% med at det var for lite tid, så kan det hende at du likevel har klart å få fram at du kan faget tilfredsstillande godt sjølv om du ikkje jobba raskt nok til å fullføre.

Eit råd til seinare er at om mogleg så er det betre å levere kort og svakt på dei oppgåvene du ikkje rekker, enn det er å svare heilt blankt. Berre det å få fram korleis du ville ha løyst oppgåva om du hadde hatt betre tid vil gjere det lettare for sensor å vurdere deg. Klarer du å notere til dømes "her ville eg brukt X metode" så er det langt betre enn å svare heilt blankt.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (26 minutter siden):

....

Eit råd til seinare er at om mogleg så er det betre å levere kort og svakt på dei oppgåvene du ikkje rekker, enn det er å svare heilt blankt. Berre det å få fram korleis du ville ha løyst oppgåva om du hadde hatt betre tid vil gjere det lettare for sensor å vurdere deg. Klarer du å notere til dømes "her ville eg brukt X metode" så er det langt betre enn å svare heilt blankt.

Takk for tips! Det skal jeg notere meg!

Til informasjon så var de 3 (x 30%) oppgavene like. Den siste oppgaven på 10% var en refleksjonsoppgave over eget arbeid, som det kanskje var greit jeg ikke fikk svart på, da det åpenbart var rævva at jeg ikke fikk svart på de to siste oppgavene. Men godt fornøyd med de 2 (x 30%) oppgavene jeg fikk svart på og føler jeg fikk vist frem kompetansen der. Det var med andre ord kun én oppgave igjen hvor man skulle vise faglig kompetanse.
Man kan selvfølgelig argumenterer med at, siden jeg ikke fikk gjort refleksjonsoppgaven og kommentert på arbeidet mitt, så gjør det at det blir vanskeligere for sensor å forstå hvordan jeg har tenkt. Men, så har jeg kommentert godt i de 2 oppgavene jeg fikk gjort, som burde være til hjelp for sensor likevel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...