Gjest f5953...123 Skrevet 19. februar Del Skrevet 19. februar Er det at politiet fysisk har Avlyttingsutstyr inne i din leilighet? Eller er det at de gjennom din mobil har på Avlytting? Anonymous poster hash: f5953...123 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 19. februar Del Skrevet 19. februar (endret) Romavlytting innebærer i de fleste tilfeller å plassere fysisk utstyr inne i rommet som skal avlyttes, jf. straffeprosessloven § 216 m. Alternativt kan det innebære at politiet ved datainnbrudd eller liknende gjennomfører avlytting gjennom mobiltelefon, PC, smartklokke mv. (endret) Å ta opp lyd ved hjelp av mikrofonen til mobiltelefonen tilhørende den som skal avlyttes anses som dataavlesning, jf. straffeprosessloven § 216 o. Det samme regelverket brukes for å f.eks. slå på webkameraet til den det gjelder. Dette er noe annet enn kommunikasjonsavlytting der politiet f.eks. avlytter kommunikasjonen mellom to telefoner, jf. straffeprosessloven § 216 a. Endret 19. februar av Star Fox 1 Lenke til kommentar
Gjest f5953...123 Skrevet 19. februar Del Skrevet 19. februar Star Fox skrev (19 minutter siden): Romavlytting betyr i praksis å plassere fysisk utstyr inne i rommet som skal avlyttes, jf. straffeprosessloven § 216 m. Å ta opp lyd ved hjelp av mikrofonen til mobiltelefonen tilhørende den som skal avlyttes anses som dataavlesning, jf. straffeprosessloven § 216 o. Det samme regelverket brukes for å f.eks. slå på webkameraet til den det gjelder. Dette er noe annet enn kommunikasjonsavlytting der politiet f.eks. avlytter kommunikasjonen mellom to telefoner, jf. straffeprosessloven § 216 a. Skrev spørsmålet litt dårlig. Men mente hvordan politiet driver med romavlytting. Er det da snakk om at de fysisk har vært i boligen og plassert ut ting? Eller går det bare gjennom mobilen at de bare hører gjennom mobilen? Anonymous poster hash: f5953...123 Lenke til kommentar
Gjest 0d133...c78 Skrevet 19. februar Del Skrevet 19. februar Gjest f5953...123 skrev (13 minutter siden): Skrev spørsmålet litt dårlig. Men mente hvordan politiet driver med romavlytting. Er det da snakk om at de fysisk har vært i boligen og plassert ut ting? Eller går det bare gjennom mobilen at de bare hører gjennom mobilen? Anonymous poster hash: f5953...123 Det er flere måter og metoder, så det er forskjellig fra sak til sak. Fysisk romavlytting tror jeg ikke er særlig utbredt, og nok forbeholdt spesielt alvorlige saker. Det vanligste er nok en form for kommunikasjonskontroll. Da får de tilgang til blant annet sendte SMS, opptak av alle samtaler per telefon, og hvilken basestasjon du bruker. Jeg har selv vært involvert i en sak med ovennevnte, da én i en sak var mistenkt for et ran, og da underlagt kommunikasjonskontroll slik jeg skriver, og spaning. Siden jeg var i omgangskretsen, har jeg sett gjennom en god del sider med kommunikasjonskontroll og spaning. Anonymous poster hash: 0d133...c78 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå