OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg fiksa litt på en inverter til kald katode lys og tok den med på skolen (GK elektro) etter å ha fyrt denne på temmelig mange ble læreren litt sur og begynte å regne ut hvor mange volt og ampere som kom ut av denne! Han fant ut at det kom ca 15-40 000v og den trakk 1A Lenke til kommentar
Jackpot Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Vet ikke om dette har blitt nevt i samme tråden. Bilderøret i farge tv`r trenger høy spenning. Disse holder 24KiloVolt om jeg ikke husker feil... Dette er ikke ment som en oppfordring da dette [/u]kan være farlig å utforske Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Bump Jeg lagte denne kamera modden, under loddingen kom jeg borti med fingern... Brannmerke... edit: Leif Kondensatoren du kom bori kanskje? Er en fordel å lade ut denne føøør du begynner Lenke til kommentar
HiddenDragon Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 En kompis av meg har laget flere filmer med en slik:) Bruker den til å grille edderkopper o.l Kan se om jeg får lagt ut på nett vist noen er interisert i å se hva som skjer uten å måtte demontere et kamera først...? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Jaja, nå har jeg også (kanskje) arr på finger`n....... Jeg lada opp en sånn en og kasta til kompisen min.... fy faen! Takk for tipset! Lenke til kommentar
Lac Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) Spenning helt ned til 30V regnes som farlig om den går gjennom kroppen i "worst scenario" altså over brystet, med svett hud. med ikke mer enn 80mA Cheers! Lac. EDIT: 80ma ikke 30mA Endret 22. juni 2004 av Lac Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Spenning helt ned til 30V regnes som farlig om den går gjennom kroppen i "worst scenario" altså over brystet, med svett hud. med ikke mer enn 80mA Cheers! Lac. EDIT: 80ma ikke 30mA Hmm... kan du få så lav resistans som 375 ohm når du er svett? Lenke til kommentar
MADsen Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 heiane så morsomt! ja legg ut filmer!! drit fett!! fikk meg en god latter no ja! Lenke til kommentar
HiddenDragon Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Fannt bare en film (tror ikke jeg har fått den andre), og denne filmen er ikke med kamera tror jeg, men det er iallefall kondensator som gnistrer:D tazer Skal se om jeg får tak i filmen med edderkoppgrilling med engangskamera Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 haha, kan ikke noen prøve å filme at de lurer en venn av seg... ser det for meg... *ta imot* *zap* Lenke til kommentar
Lac Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 (endret) Hmm... kan du få så lav resistans som 375 ohm når du er svett? Jupp, er copy/paste fra en elektronikk lærebok, tallene er motstand regnet i Ohm: ² Wire touched by finger: 40,000 to 1,000,000 dry, 4,000 to 15,000 wet. ² Wire held by hand: 15,000 to 50,000 dry, 3,000 to 5,000 wet. ² Metal pliers held by hand: 5,000 to 10,000 dry, 1,000 to 3,000 wet. ² Contact with palm of hand: 3,000 to 8,000 dry, 1,000 to 2,000 wet. ² 1.5 inch metal pipe grasped by one hand: 1,000 to 3,000 dry, 500 to 1,500 wet. ² 1.5 inch metal pipe grasped by two hands: 500 to 1,500 k dry, 250 to 750 wet. ² Hand immersed in conductive liquid: 200 to 500 . ² Foot immersed in conductive liquid: 100 to 300 . PS: husk at det er worst-scenario Cheers! Lac. Endret 23. juni 2004 av Lac Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Farlig moro. En klåfingra kammerat støtet seg selv fordi han er teit og absolutt skulle ta den fra meg... synd det ! (har bare lest 2 sider) Du burde ta av hele kretskortet, bort med ALL sort plast, da blir den ganske så liten da! bryter er å anbefale. ikke en _\_ sånn en men en _[] _ sånn en. (get it? ) da er den ikke så lett å flippe over ved et uhell og svi ballene når du frakter den i lomma. Det er langt fra farlig å bruke hvis du bruker den litt pent da... ikke stikk den i øyet/tinninga/nær hjertet ++ på folk! Den er bare på 300+/-100 V som regel. Mine pleier å være 330V. og bare kanskje noen hundre microFharad(,uF) Jeg har tatt på begge elektrodene en med hver hånd, jeg har tatt den på masse venner (ikke nå lenger??? ) og det er bare et sinnsikt støkk.. litt jackass preg over det hele! GØY! Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Bilderøret i farge tv`r trenger høy spenning. Disse holder 24KiloVolt om jeg ikke husker feil... Var visst 25kV i oscillioskopene våre.... Lenke til kommentar
FunC Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Hehe, ja disse kondensatorene til blitzene er morsome saker. Skrudde opp kameraet til modern en gang, tenkte ikke over at det var strøm lagret til blitzen så kom jeg selvfølgelig borti og Pang! Slang kameraet i taket og landet selv på gulvet Så satt jeg og skalv i 5 min før jeg fortsatte og klarte å gjøre det på nytt, men smalt heldigvis ikke så godt da. Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 woah, tenk om noen tok det i skrittet på ein gut! *pønske ut lanplan* Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 kan camerat blir utladet ? vis du stunner flere ganger med det ? eller kan du bruke det mangen ganger Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 kan camerat blir utladet ? vis du stunner flere ganger med det ? eller kan du bruke det mangen ganger Bør vel holde til batteriet gir opp... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 et menneske med bra hjerte tåler nå litt strøm...for at man skal då må man få mellom 7 og10 ampere med 230 volt som går gjennom hjertet. Om det trengs 7-10 ampere gjennom hjertet hvorfor tror du da at jordfeilsbryter (som har sin hovedoppgave i å redde liv) bryter ved 30mA? Såklart er dette også avhengig av tid, men jeg ville ikke satse på å utsette noen for ett potensiale som kan "kjøre" mer enn ett par mA gjennom noen. En strømstyrke på godt over 100mA gjennom hjertet regnes som dødelig uansett tidsperiode. Menneskekroppen har en motstand på fra 10MOhm (beste tilfelle) til ~200Ohm. Man regner ofte med rundt 2KOhm nå man beregner for sikkerhet I = U/R U = R*I = 2*10^3Ohm/30*10^-3A = 60Volt Maks tillatte berøringspenning er 50 volt, og det ser vi her at det er god grunn til. Og en annen ting, 10 ampere ved 230 volt er 2300 watt det (P = U*I). Har du holdt hånden på en stekeplate før? Og den er sikkert ikke på mer enn 1500 watt. Noe å tenke på... Lenke til kommentar
rozon Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 et menneske med bra hjerte tåler nå litt strøm...for at man skal då må man få mellom 7 og10 ampere med 230 volt som går gjennom hjertet. Christ... Er dette holdningen dere har til strøm? Effekten du nevner ville kokt hjertet ditt. Et friskt voksent menneske kan sannsynligvis reddes om det får en strøm på 30mA igjennom hjerteregionen. Problemet er at det skal mye mindre strøm til for å skade hjerterytmen, og du er da på tynn is. Hvor mye strøm tror du det er i impulsene lillehjernen sender ned til hjertemuskelen din? Mange skader ved strømgjennomgang gir sekundær skader som du kan risikere å leve med resten av livet... Ikke lek med strøm. Er en kjempe hobby, men lær litt før du tester ting. Er kjipt med en død kompis/bror/søster på stuegolvet... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Straum er farleg ja...ingen tvil om det, lytt til dei som kan dette (rozon og NorthWave). Det som er artigare er å plukke ut filmen sånn at du kan knipse så masse du vil. Eit 100% mørkt rom + blitz er kult. Du tar eit bilde og ser noko i det millisekundet blitzen lyser, så henger bildet igjen lenge etterpå. Ganske kult. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå