Gjest 9738c...36f Skrevet i går, 11:50 Del Skrevet i går, 11:50 Simen1 skrev (2 minutter siden): En sånn tiltaksløshet-depresjon kan ta lang tid å komme ut av. Det er liksom ikke noe kvikk fiks. På den andre siden har du klokka som tikker. Hvis du skal ha barn så må du finne den indre kraften til å ta kraftige tak i livet. Gå ut og skaff en jobb, gå ut og skaff en mann eller kjøp donorsæd. Du har ikke tid til å få ut depresjonen på vanlig tidkrevende måte nå. Rått og brutalt sagt, men seriøst, det finnes vel egentlig ikke noen alternativer dersom målet er å få barn. Så uansett hvor lite sympatisk jeg virker, så er jeg egentlig bare konstruktiv og staker ut den eneste reelle veien til barn. Det poenget kan jeg vel få? Jepp. Ts Anonymous poster hash: 9738c...36f Lenke til kommentar
Selfuniverse Skrevet i går, 11:55 Del Skrevet i går, 11:55 18 minutes ago, Guest 9738c...36f said: En av dem sleit med rus blant annet Var det noe som utviklet seg samtidig med forholdet, eller var det en del av livet hans når dere ble sammen? f.eks, så du antydninger til ett rusproblem når dere datet? Lenke til kommentar
Gjest 9738c...36f Skrevet i går, 12:00 Del Skrevet i går, 12:00 Selfuniverse skrev (4 minutter siden): Var det noe som utviklet seg samtidig med forholdet, eller var det en del av livet hans når dere ble sammen? f.eks, så du antydninger til ett rusproblem når dere datet? Han hadde sluttet når vi blei sammen men hadde sikkert noen sprekker innimellom. Han sleit psykisk generelt og det gikk utover meg Anonymous poster hash: 9738c...36f Lenke til kommentar
Gjest 9738c...36f Skrevet i går, 12:02 Del Skrevet i går, 12:02 Poenget mitt med hele tråden her er vel at mamma bare kunne sagt at ok vi sees når du orker og er klar for det. I stedet for å begynne å spørre og grave om hva som var galt. Sånt orker ikke jeg. Anonymous poster hash: 9738c...36f Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet i går, 12:05 Del Skrevet i går, 12:05 Gjest 9738c...36f skrev (Akkurat nå): Poenget mitt med hele tråden her er vel at mamma bare kunne sagt at ok vi sees når du orker og er klar for det. I stedet for å begynne å spørre og grave om hva som var galt. Sånt orker ikke jeg. Anonymous poster hash: 9738c...36f Det forstår jeg. Husk at moren din er bare et menneske som fikk et barn. Man er ikke automatisk god på å forstå andres følelser bare fordi man er foreldre. Det er viktig å kunne lytte og anerkjenne følelser, men ofte så vil man kanskje prøve å finne en løsning enn å faktisk lytte. Det betyr ikke at man ikke bryr seg. Du må også tenke hvor din mor kommer fra. Det er sikkert mye bagasje hun kan bære på uten at du vet dette. Jeg kan dele litt av mitt eget liv. Jeg selv har slitt og sliter enda med depresjon og ensomhet. Et tips jeg fikk var å gjøre gode gjerninger for andre for det gjør godt for oss selv også. Jeg valgte å melde meg inn i Røde Kors som besøksvenn for eldre. Endte til slutt opp som en flyktningsguide og jeg angrer ikke. Jeg møter andre guider/flyktninger på kurs, vi samles ofte flere ganger i året på felles hyggelige samlinger som teater, kino, pikning osv. I tillegg til at det er sosialt så er det også godt å få et annet perspektiv på livet. 1 1 Lenke til kommentar
Selfuniverse Skrevet i går, 12:08 Del Skrevet i går, 12:08 5 minutes ago, Guest 9738c...36f said: Han sleit psykisk generelt og det gikk utover meg På hvilken måte? Hva gjorde han? Lenke til kommentar
Gjest b905c...36f Skrevet i går, 13:25 Del Skrevet i går, 13:25 Hmmm.. Hadde nå latt mor være mor. På godt og vondt. Det eneste du kan og bør gjøre er å si det du vil si og evt dele det du føler med henne. Om du ikke får svarene i respons som du ønsker så er det liksom ikke noe å få gjort noe med, ja kanskje du ikke trenger å dele i lik grad med henne lenger, for da har hun ikke den muligheten til å gi deg det du trenger kanskje. Angående det å finne noen å date, da må du tørre å gi litt av deg selv uten å bli så altfor skuffet ( er helt innafor å bli skuffet når man blir...skuffet ) og heller se fremover mye raskere. Ikke heng igjen i øyeblikk om hva du burde gjort annerledes her og der, det er bare hva som skader deg senere å tenke sånn. Gir du nok av deg selv så vil du naturlig finne noen du kommer overens med, for det går 2 veier det å finne seg noen. Det kanskje "dummeste" mange gjør i dag er at de blir sur på verden fordi de ikke får det de vil ha, også gjør man ting man ellers ikke ville gjort som igjen gjør det kulturelt vanskeligere å få det man vil ha senere i livet. hadde prøvd å funnet meg noen kurs for å lære nye ting hadde jeg vært i den alderen og ikke ville forholdt meg til datingapper ( som jeg skjønner veldig godt) Da har du større sjans for å møte likesinnede også. Husk alltid, like barn leker best. Så ta en ekstra titt i speilet neste gang og spør deg selv hvordan du er som person, for sånn som du er, er slike personer du tiltrekker deg også. Anonymous poster hash: b905c...36f Lenke til kommentar
Neffi Skrevet i går, 14:29 Del Skrevet i går, 14:29 Gjest 9738c...36f skrev (2 timer siden): Poenget mitt med hele tråden her er vel at mamma bare kunne sagt at ok vi sees når du orker og er klar for det. I stedet for å begynne å spørre og grave om hva som var galt. Sånt orker ikke jeg. Jeg skjønner veldig godt at du i din vanskelige situasjon ikke klarer å være ressursen i relasjonen til din mor, og jeg sier ikke dette for å legge skyld på deg, men for å hjelpe deg til å finne ut hva og hvordan din situasjon og relasjon kan bli bedre. Det fins et ordtak som sier at man aldri er mer lykkelig enn sitt mest ulykkelige barn. Så om du har det vanskelig, så har din mor det vanskelig. Nå vet ikke jeg hvor lenge du har stått i denne situasjonen, men når din mor ber deg oppsøke hjelp, så er det fordi hun føler seg hjelpesløs selv. Sorg. Hun ser at hun ikke kan hjelpe deg, og det tærer også på henne. Jeg vil tippe hun har forsøkt før, å møte følelsene og kaoset ditt, uten at det kom noen vei. Nå sier ikke jeg at du nødvendigvis må oppsøke hjelp. Hvis du klarer å løfte deg selv ut av situasjonen din, så trenger du ikke det, og ingenting vil være bedre enn at du selv mestrer det. Men for å klare det trenger du punkter å jobbe mot. Mål, med konkrete planer. Har du det? Hvis du ikke har det, er jeg sikker på at det er mange her som kan gi deg gode tips på en vei videre. Se for deg at du kommer på besøk til mammaen din og kan fortelle henne noe positivt. Hva tror du hadde skjedd da med dere? Hvor ville samtalen ledet dere? 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet i går, 15:14 Del Skrevet i går, 15:14 leticia skrev (5 timer siden): Nei, Duriello. Alle har ikke det. Det er veldig mange som har forståelsesfulle foreldre som setter seg inn i barnas situasjon. Men som foreldre så er jobben å løfte barna opp, og gi dem midlene til å klare seg selv. Da har man gjort en god jobb. Og det inkluderer også hvis man ser de har behov for hjelp man selv ikke kan gi til dem, at man gjør det man kan for å skaffe hjelp til dem. Men det er nå engang slik at når man er medisinsk myndig så er det svært lite foreldrene får gjort hvis barna ikke selv innser at de trenger hjelp. Satte det litt på spissen. De fleste foreldre skjønner ikke alt som foregår i avkommets hode "til enhver tid". 😀 Spesielt etter at avkom er blitt voksent. 🤭 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet i går, 15:23 Del Skrevet i går, 15:23 Gjest 9738c...36f skrev (3 timer siden): Det er fordi jeg føler at folk er ute etter å ta meg her inne. Som noen skal ha det til at det er min skyld at forholdene jeg har vært i ikke fungerte Anonymous poster hash: 9738c...36f Kanskje din mor synes du er passiv aggressiv også 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet i går, 15:49 Del Skrevet i går, 15:49 Duriello skrev (33 minutter siden): Satte det litt på spissen. De fleste foreldre skjønner ikke alt som foregår i avkommets hode "til enhver tid". 😀 Spesielt etter at avkom er blitt voksent. 🤭 Nei det er sant. Ofte så vet man heller ikke hva som foregår i hodet til partneren sin. Det er kun den som er hodets eier som har kontroll på hva som skjer 😘 1 Lenke til kommentar
Gjest 9738c...36f Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden RRhoads skrev (3 timer siden): Kanskje din mor synes du er passiv aggressiv også ??? Anonymous poster hash: 9738c...36f Lenke til kommentar
Stripete Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Gjest 9738c...36f skrev (På 19.2.2025 den 17.55): Men jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg kan åpne meg til min egen mor om mine følelser og at hun skal kritisere meg og si jeg må gå til legen og psykolog. Anonymous poster hash: 9738c...36f Dette er ikke kritikk. Hun ønsker at du skal få hjelp, og hun skjønner at hun kanskje ikke har ressursene som kreves. 2 Lenke til kommentar
Stripete Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Blåbær skrev (23 timer siden): Jeg er litt uenig i det mange her sier. Alle bør ha noen man skal kunne betro seg til og få råd. I og med at du ikke har slike venner eller en partner, så din mor beste. Men det er ikke normalt, men det er bra å kunne snakke med noen. Problemet er at ikke alle er gode å snakke med. Det er mye å forvente av mennesker at de vet nøyaktig hva de skal si når noen er i en krise, men så klart kan alle lære hvordan man prater med andre som har det vanskelig. Det er også vanskelig å hjelpe når man ikke kan relatere til problemstillingene, ikke alle klarer å sette seg inn i andres situasjon uten å ha gått noen steg i deres sko selv. Men naturligvis, man trenger ikke mye kunnskap eller kompetanse for å bare lytte. Det er derimot ikke sikkert at det er nok for alle. God å snakke med fra Frisk forlag (bok) er utrolig fin for de som vil bli en bedre samtale- og støttepartner, sånn forresten. Trådstarter, du kan jo gi denne boken i gave til din mor (det er litt passivt aggressivt, kanskje?), men til og med kanskje lese den selv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå