Gå til innhold

Folkeaksjon og forbrukermakt mot Russland, Kina og USA.

I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?  

93 stemmer

1. 1. I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?

• +++ I stor grad. (F.eks følge godt med på selskaper, produkter, aktivt velge Europeisk i stor grad)
      37
    • ++ I middels grad. (F.eks følge middels med og foretrekke Europeisk hvis det er liten forskjell ellers)
      22
    • + I noen grad. (F.eks følge noe med, kanskje velge Europeisk litt oftere enn før)
      11
    • 0 Jeg bryr meg ikke og kommer ikke til å endre noen handlevaner.
      18
    • - Jeg vil gjøre motsatt og handle varer og tjenester fra disse landene i STØRRE grad enn før.
      5

Anbefalte innlegg

Med tanke på handelskrigen mener jeg det er to måter å angripe dette på:

1. Offisielle trekk fra myndighetene (tollsatser, lover for personvern, miljø etc)
  2. Forbrukermakt (valg av varer og tjenester, boikott etc)

Det er ikke alt som egner seg å gjøre offisielt fordi det kan medføre offisielle mot-trekk som tilspisser handelskrigen ytterligere. Derfor mener jeg forbrukermakt er et viktig supplement.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Simen1 said:

I følge den plansjen gjenstår da Brave browser. Kan vi legge til Opera og Vivaldi eller er det noe u-Europeisk ved de?

Opera er nå eid av Kina. Vivaldi er et mulig alternativ, det består av folk som tidligere utviklet Opera.

Lenke til kommentar
1 hour ago, rabler said:

Hvilke salg er det du tenker på? Du kan enkelt konfigurere Firefox til ikke å sende data.

Firefox fjernet all tekst om at de ikke vil selge kundenes data. 

For Windows så fungerer Firefox godt og jeg bruker det selv, men på mobil så er det mye som ikke fungerer eller fungerer dårlig. 

Brave har innebygget funksjon til å lytte til videoer i bakgrunnen og blokkering av tredjeparts cookies. Firefox har noen utvidelser for å lytte til videoer i bakgrunnen, men lyden er dårlig. Jeg ville valgt Brave på mobil før Firefox valgte å selge kundenes data, og definitivt nå.

ripfirefox-v0-6000yjtbjcme1.thumb.webp.74717d3ad9f1a56ac7c9d47c7dfbb34f.webp

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Jeg har ikke undersøkt. Dette stammer fra @Kajac sin uttalelse på forrige side:

Det er en overdrevet reaksjon som bygger på en misforståelse av hva endringen innebar. Endringen var fordi den gamle ordlyden var problematisk i enkelte områder.

“Mozilla doesn’t sell data about you (in the way that most people think about ‘selling data’), and we don’t buy data about you,” he said. “We changed our language because some jurisdictions define ‘sell’ more broadly than most people would usually understand that word.”

https://www.theregister.com/2025/03/02/mozilla_introduces_terms_of_use/

We’ve seen a little confusion about the language regarding licenses, so we want to clear that up. We need a license to allow us to make some of the basic functionality of Firefox possible. Without it, we couldn’t use information typed into Firefox, for example. It does NOT give us ownership of your data or a right to use it for anything other than what is described in the Privacy Notice.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, rabler said:

Det er en overdrevet reaksjon som bygger på en misforståelse av hva endringen innebar. Endringen var fordi den gamle ordlyden var problematisk i enkelte områder.

De kunne ha skrevet dette i FAQ-en, istedenfor å bare fjerne teksten som om lovnaden aldri eksisterte.

De kunne også forklart dette i en bloggpost en måned før de gjorde forandringen istedenfor å skrive en bloggpost etter at de ble oppdaget. Og de kunne gitt mye mer detaljer om hva det innebærer sånn at vi kan forstå situasjonen og holde dem ansvarlig om de faktisk selger data.

Mozilla har falt lenger og lenger bak Chromium og kastet bort mye penger på prosjekter som Mozilla AI. De har hatt flere runder med permiterringer. I den siste runden permitterte de 30% av sine ansatte. Lederen som er ansvarlig for Firefoxs dårlige utvikling fikk lønnsøkning på 4 millioner til 6.9 millioner dollar.  Nå er de på vei til å miste inntektene fra Google og leter etter en annen inntektskilde som å selge brukerenes data.

Når de skjuler informasjon slik de gjorde, og har sterkt behov for nye inntekter, så stoler jeg ikke på Firefox at det bare handler om lisenser for å få Firefox til å fungere. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (12 timer siden):

Lederen som er ansvarlig for Firefoxs dårlige utvikling fikk lønnsøkning på 4 millioner til 6.9 millioner dollar. 

Om ledere i non-profit opensource-prosjekter tjener såpass mye, så er det siste siste gang jeg donerer. De er glad i å til stadighet be om donasjoner, men lønnen til denne lederen kunne lett ha betalt 50-60 utviklere, selv i USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...