Gå til innhold

Folkeaksjon og forbrukermakt mot Russland, Kina og USA.

I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?  

78 stemmer

1. 1. I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?

• +++ I stor grad. (F.eks følge godt med på selskaper, produkter, aktivt velge Europeisk i stor grad)
      29
    • ++ I middels grad. (F.eks følge middels med og foretrekke Europeisk hvis det er liten forskjell ellers)
      19
    • + I noen grad. (F.eks følge noe med, kanskje velge Europeisk litt oftere enn før)
      10
    • 0 Jeg bryr meg ikke og kommer ikke til å endre noen handlevaner.
      15
    • - Jeg vil gjøre motsatt og handle varer og tjenester fra disse landene i STØRRE grad enn før.
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (1 time siden):

I hvilken grad er Raspberry Pi "Europeisk" ?

Neste utgave av den erstatter en ny laptop for meg. Ca 2000 kroner inkludert tilbehør 🙂  

Det er veldig Europeisk etter det jeg finner ut. Noen sammenstilte sitater fra Wikipedia:

Sitat

Raspberry Pi (/p/) is a series of small single-board computers (SBCs) developed in the United Kingdom,

Since 2012, all Raspberry Pi products have been developed by Raspberry Pi Ltd, which began as a wholly-owned subsidiary of the Foundation.

The Raspberry Pi became the best-selling British computer in 2015, when it surpassed the ZX Spectrum in unit sales.[7]

The Raspberry Pi Foundation was created as a private company limited by guarantee in 2008,[8] and was registered as a charity in 2009[9] by people at the University of Cambridge Computer Laboratory who had noticed a decline in the number and skills of young people applying for computer science courses.[10]

In 2021, Raspberry Pi (Trading) Ltd changed its name to Raspberry Pi Ltd.[11][14] Its newly-formed parent company, Raspberry Pi Holdings Ltd, became a public company in June 2024, launching on the London Stock Exchange where it trades with the stock symbol RPI.[15][16][17][18]

Most Raspberry Pis are made in a Sony factory in Pencoed, Wales,[19] while others are made in China and Japan.[20][21]

• Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (På 20.2.2025 den 21.04):

Det er litt som at man handler i en matvarebutikk som fører produkter fra Mondelez så.... støtte man Mondelez som om det ikke går penger dit. Det samme med Felleskjøpet vs Monsanto.

så... hva? Det er ikke sånn at matvarebutikkene (eller FK Agri, for den del...) betaler Mondelez (Freia) for å "få lov til" å selge produktene deres, det er omvendt. (betaling for hylleplassering, "joint marketing", osv osv.) Kjøper du ikke produktene deres, så tjener ikke Mondelez/Freia/Monsanto penger på deg, med mindre du regner med "kryss-subsidieringen" matkjedene driver med; men den går utelukkende fra etablerte merkevarer til deres egne merkevarer (EMV), ikke andre veien.

Snakker vi veldig populær elektronikk (som f.eks. Iphone etc) og biler, så kan det nok være slik at forhandler/importør må betale en form for "lisensavgift" for å få lov å være "autorisert forhandler", men noe så elementært som f.eks. sjokolade fra Freia er ikke der, som tidligere nevnt, tvert imot.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Inge Rognmo said:

så... hva? Det er ikke sånn at matvarebutikkene (eller FK Agri, for den del...) betaler Mondelez (Freia) for å "få lov til" å selge produktene deres, det er omvendt. (betaling for hylleplassering, "joint marketing", osv osv.) Kjøper du ikke produktene deres, så tjener ikke Mondelez/Freia/Monsanto penger på deg, med mindre du regner med "kryss-subsidieringen" matkjedene driver med; men den går utelukkende fra etablerte merkevarer til deres egne merkevarer (EMV), ikke andre veien.

Snakker vi veldig populær elektronikk (som f.eks. Iphone etc) og biler, så kan det nok være slik at forhandler/importør må betale en form for "lisensavgift" for å få lov å være "autorisert forhandler", men noe så elementært som f.eks. sjokolade fra Freia er ikke der, som tidligere nevnt, tvert imot.

Jeg leser posten, og det jeg ser er at du forvirrer poenget som ble stilt, med hva å vedlikeholde et varemarereke betyr i kroner og øre. 

Posten min siteren en post hvor noe av poenget er BILL GATES. Markedet det er snakk om i sitatposten er et marked hvor vis du piraterer, distriburerer eller kompilerer til Windows som tjenesteplatform, gir du i praksis penger til Microsoft fordi du vedlikeholder deres varemarke, vare og distribusjon.  Overflaten til dette er ikke dette et dybt argument, før du begynner å tenke på at verktøyene må bygge verktøy, så argumenter repeterer segselv lagvis helt ned til fabrikknivå for delene du kjøpe for å plugge i USB kontakten. 
Og har er det snakk om et spesielt marked, hvor verken Kineserne eller NKorerne  unngår å støtte Microsoft.

I resten av "markedet" så er ikke det snakk om så ekstreme dominante posisjoner.  
Men argumentet gjentager seg: Så du liker ikke Elon, så du kjøper ikke Tesla.... men du kjøper Mercedes som også selger understell til Tesla? Jeg tror mange faller av akkurat her, ikke fordi argumentet er absurd, men fordi de går forbi poenget: Masseproduksjon har en pris for å vedlikeholde nivået per enhet, og den prisen er at masseproduksjonen blir da kollektiv infrastruktur for de som bruker denne masseproduksjonen. 

Dette argumentet forplanter seg så til globalt eierskap, så videre til distribusjon. 
Jeg sier ikke at jeg har så mye syn på det, jeg sier at jeg ser på det som århundrets onde.
For å sette det litt på spissen: Går Freia konkurs, så kjøper de Nidar for å distribuere sjokolade. Går Nidar konkurs kjøper de Hval. Og alt dette uten at hverken distributør eller kunde kan ta å gjøre for mye mot et globalt eierskap, fordi det globale eierskapet er for mange ledd ut fra hvor næringskjeden slutter. 

Lenke til kommentar
jallajall skrev (På 19.2.2025 den 19.44):

Microsoft

Bill Gates relatert. Bill Gates har gått ut som motstander av Trump. Så Microsoft får gå.
Interessang tråd forresten, har bare sett de par første innleggene. Skal gå gjennom den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 20.2.2025 den 9.07):

Japan, Taiwan.

Fra Japan, sør Korea og Tyskland kan man få hva som helst elektronikk i god kvalitet.
Skal ha ny mobil. Har Motorola som er både amerikansk og Kinesisk. Nå tenker jeg mest i retning LG eller Samsung.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Delvis said:

Bill Gates relatert. Bill Gates har gått ut som motstander av Trump. Så Microsoft får gå.
Interessang tråd forresten, har bare sett de par første innleggene. Skal gå gjennom den.

Nå er det lenge siden Bill Gates hadde noen forbindelse til Microsoft så hva han gjør og ikke gjør bør ikke påvirke din holdning til Microsoft. Jeg boikotter (så langt det lar seg gjøre) Microsoft av andre, historiske årsaker så jeg har ikke sjekket hvordan den nåværende ledelsen forholder seg til fascistene i det hvite hus.

Lenke til kommentar
rabler skrev (9 timer siden):

Nå er det lenge siden Bill Gates hadde noen forbindelse til Microsoft

Er vel delvis involvert enda, som styreleder eller noe?
Iallefall, det er Gates produkt, og det er nok til å gi det amnesti. Og forresten mener jeg vi ikke bør ovedrive heller. Å stemple alt og alle som har med Usa å gjøre som fy fy pga Trump blir for dumt. Det er greit å bruke littegrann fornuft.

Når det gjelder Microsoft har jeg ikke likt de noe særlig med de seneste utgavene av Windows da, og kunne gjerne sett et ordentlig gangbart alternativ komme på banen. Linux holder ikke mål, for mange begrensninger, for treg musebevegelse osv. 
Må også kunne bruke så og si alle slags programmer like greit som med windows.

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tek.no har laget en fin guide:

Sitat

«Europa først»: De beste alternativene til amerikanske tjenester

Ut med X, Chrome, Apple Music og Netflix, og inn med...

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/25wQ5r/beste-alternativer-til-amerikanske-tjenester

Det er mange gode tips i kommentarfeltet også. Blant annet:

https://www.european-alternatives.eu

https://www.pcloud.com/

https://sailfishos.org/

https://www.ovpn.com/en

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...