Gå til innhold

Folkeaksjon og forbrukermakt mot Russland, Kina og USA.

I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?  

64 stemmer

1. 1. I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?

• +++ I stor grad. (F.eks følge godt med på selskaper, produkter, aktivt velge Europeisk i stor grad)
      24
    • ++ I middels grad. (F.eks følge middels med og foretrekke Europeisk hvis det er liten forskjell ellers)
      17
    • + I noen grad. (F.eks følge noe med, kanskje velge Europeisk litt oftere enn før)
      7
    • 0 Jeg bryr meg ikke og kommer ikke til å endre noen handlevaner.
      13
    • - Jeg vil gjøre motsatt og handle varer og tjenester fra disse landene i STØRRE grad enn før.
      3

Anbefalte innlegg

For min del har jeg valgt å boikotte alt jeg kan. Jeg har desverre enkelte medisinske lidelser som gjør at jeg må benytte varer fra USA (medisinsk utstyr). Men har kuttet så og si alle amerikanske "varer og tjenester".

Det betyr ikke at jeg selger "Tesla`n" kvitter meg med all Amerikansk musikk etc. Men jeg kjøper ikke nytt. Jeg kjøpte store mengder plater (CD, LP og BR) før 20 Januar og har mer enn nok "media" å nyte de neste 4 årene. I tillegg holder jeg meg til Norske og Europeiske tjenester (strømming) for så mye som mulig. Og om det kommer frem at eierene bidrar inn i økonomier jeg ikke er komfortabel med så blir de kuttet ut. Men igjen jeg hiver ikke varene jeg allerede har betalt for mens produsentene eller eierene hadde en akseptabel ideologi eller støttet andre som inntil motsatte er bevist gav inntrykk av at de sto for slike verdier og ideologi.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (4 timer siden):

Jeg må helt ærlig si at jeg har aldri sett noe om helst der det står "made in russia"

Ved nærmere undersøkelse så ser jeg at handelen med Russland fikk seg en alvorlig knekk ved invasjonen av Krym og en til alvorlig knekk ved invasjonen av rest-Ukraina. Vi handler veldig lite med russerne nå lengre, så det er lite sannsynlig at du finner noe "made inn russia" i butikken.Screenshot2025-02-20at16-02-2808806Utenrikshandelmedvareretterimport_eksportogmned.RusslandVarerialtVerdi(1000kr)..Statistikkbanken.png.baa8bd56427865fc75b12e295e325e56.png

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Apathy skrev (16 minutter siden):

Det betyr ikke at jeg selger "Tesla`n" kvitter meg med all Amerikansk musikk etc. Men jeg kjøper ikke nytt. Jeg kjøpte store mengder plater (CD, LP og BR) før 20 Januar og har mer enn nok "media" å nyte de neste 4 årene. I tillegg holder jeg meg til Norske og Europeiske tjenester (strømming) for så mye som mulig.

Digitale tjenester, rettigheter og lisenser er en stor del av amerikanernes eksport til EU og sikkert Norge også. Man trenger ikke gå totalt all-inn da det "koster" for mye, men forbrukermakt virker selv om det bare reduserer eksporten deres av et produkt eller en varegruppe med f.eks 10%, fordi det er snakk om milliarder av dollar.

Royalties and license fees 24B €. I 2012!

Spoiler

eu-us_trade_in_goods_and_services.thumb.png.0d8ae4da0a783c08e3ce51cd28e6866d.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vil også nevne at dette er noe jeg hadde påbegynt før Trump 2.0 og det var på ingen måte kun rettet mot han som person.

For min egen del har det i langt tid vært klart for meg at mange av mine valg (både hverdagslige og større kjøp) støtter opp under noe jeg ikke er komfortabel med. 

Og for min del har jeg valgt å velge med lommeboka. Noe som vel egentlig er en hittil litt "ukjent" versjon demokrati in action.

Å fortsette som før uten å ta stilling til hva min lommebok støtter opp under blir for meg tilsvarende som nevnt til å starte å røyke etter at en har blitt frisk av kreft.

Men akkurat som med røyking ellers, så er det opp til hver enkelt. Og på samme måte som både de som angret vaksinemotstanden sin mens de døde på intensiven, eller døde av å ha fortsatt å røyke etter at de ble gjort oppmerkson på at dette var skadelig. Vel jeg vil ikke havne der. Og nettopp derfor tar jeg de valgene med lommeboken som jeg kan leve med.

Linux blir benyttet så mye som mulig atm. Har en telefon fra 2023 som nok skal kunne overleve de neste 4 årene. Såvel som maskinvaren i PC etc (noe linux tross alt hjelper på mtp. at det ikke brukes ressurser på å rapportere alt om meg og mitt tilbake i hytt og gevær for å selge meg mer crap jeg ikke kan komme på på egenhånd at jeg trenger og søke opp med en søkemotor som ikke er Google). Google konto blir nullstilt minst 1 gang i året med lokal backup av filer.

Så får vi se hvordan det går.

Jeg gjør hva jeg kan i mitt liv med mine valg, så får andre ta sine valg. Mitt nye nick avslører hvor mye jeg i praksis bryr meg om å "redde andre" atm.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Nei, jeg har ingen grunn til å endre handlevaner. Jeg som en vanlig forbruker ser på det som en umulig oppgave å handle politisk korrekt.

Du trenger ikke handle korrekt - bare hold deg unna helt åpenbare USA varer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Hva så? Når alternativet er å støtte noen av verdens rikeste, og amerikanske oligarker Bill Gates og Steve Ballmer med flere og mate på med penger og makt til økosystemet deres, så er Linux et uhyre enkelt førstevalg, selv om the linux foundation har adresse og mange støttespillere i USA.

Vi får se om det blir noen reel løsning på dette problemet i vår tid.
Det er litt som at man handler i en matvarebutikk som fører produkter fra Mondelez så.... støtte man Mondelez som om det ikke går penger dit. Det samme med Felleskjøpet vs Monsanto. Eller at du kjøper en bil hvor en annen leverandør også bruker samme underdeler fra samme fabrikk. 

Noen må sikkert ha navngitt denne onden. Litt av poenget med kapitalismen er at man skal risikere å gjøre det dårlig, noe som gjør ansvarspulverisering til et slags onde i vår tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Lemongrass said:

I den grad de finnes et reelt alternativ vil jeg velge produkter fra Europa, Canada, Japan og Australia.

Å unngå Microsoft og Apple/Google blir nok det vanskeligste. Du kan rett og slett ikke fungerer i dagens samfunn på en god måte uten å forholde deg til dem.

Det er strengt tatt bare Google det er vanskelig å unngå. Jeg holder meg unna både Microsoft og Apple (selv om Macbook Pro er den beste laptoppen så kan jeg ikke rettferdiggjøre behovet med mine nåværende arbeidsoppgaver 🙂). Microsoft har jeg holdt meg unna i snart 15 år og det har jeg tenkt å fortsette med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Kajac said:

Linux har vært amerikansk i 25 år. Du kan selvsagt argumentere med at et FOSS-prosjekt i utgangspunktet er statløst, men organisasjonen som styrer og drifter Linux-utviklingen, The Linux Foundation, holder til i San Fransisco. Det samme gjør vel også Linus Torvalds om ikke jeg husker feil.

Canonical er fra London 😉

Linux Foundation er en ideell stiftelse og tjener ikke penger på at jeg bruker linux.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke handle korrekt - bare hold deg unna helt åpenbare USA varer.

Hvorfor skulle jeg det? Jeg har en følelse av at dette forumet etter hvert har blitt et ekkokammer for anti-Trump og anti-Musk aktivister. Jeg ville heller unngått å handle fra Kina enn USA da jeg tenker Kina er en potensielt mye større trussel enn USA.

Å handle Russiske varer er ikke noe jeg trenger å tenke på å unngå fordi sanksjonene har fjernet det aller meste.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

Jeg blir faktisk rystet om folk fortsatt kjøper Tesla nå... Skal forsøke å styre forbruket mer og mer over på europeiske produkt og varer. Tenker mer og  mer på det. Mitt største problem er forbruket av Monster-drikk 🤭

PC'n min er vel så amerikansk som du kan få det, men skal i det minste satse på at den varer ut presidentperioden og jeg ikke trenger å kjøpe nytt så lenge Orangutangen sitter ved roret... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke kutte av deg hodet bare fordi du skal fjerne skjegget... Selv hadde jeg planlagt en tur til New York i starten av sommerferien, den er nå kansellert og lagt til Sør-Europa i stedet. 

Man trenger ikke gå all in på absolutt alt amerikansk/Kina produsert, men heller holde seg unna de mest opplagte investeringene. Mange bekker små utgjør en stor å (elv for den nye generasjonen)etter hvert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...