Gå til innhold

Folkeaksjon og forbrukermakt mot Russland, Kina og USA.

I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?  

63 stemmer

1. 1. I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?

• +++ I stor grad. (F.eks følge godt med på selskaper, produkter, aktivt velge Europeisk i stor grad)
      24
    • ++ I middels grad. (F.eks følge middels med og foretrekke Europeisk hvis det er liten forskjell ellers)
      17
    • + I noen grad. (F.eks følge noe med, kanskje velge Europeisk litt oftere enn før)
      7
    • 0 Jeg bryr meg ikke og kommer ikke til å endre noen handlevaner.
      12
    • - Jeg vil gjøre motsatt og handle varer og tjenester fra disse landene i STØRRE grad enn før.
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, jallajall said:

Spørs jo akkuratt på hvilken linje man ønsker å legge seg, men det er jo nok å ta tak i dersom man tar utgangspunkt i amerikanske selskaper..

Amazon, Netflix, Disney, Apple, Google, Boeing, Nvidia, Microsoft, Meta, CocaCola, Pepsi, McDonalds, Burger King, Pfizer, Durex..

Bedre å sikte seg inn på oligarker som direkte støtter Trump og ikke sikte på amerikansk næringsliv generelt: 

Tesla, Amazon, Facebook, Airbnb, Getaround...

Apple?

Endret av lada1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Wheeljack said:

Kommer ikke til å bry meg. Det krever en innstats jeg ikke gidder å legge inn for å finne ut av hva av alt jeg bruker og konsumerer i hverdagen har av tilknytning til USA, Kina eller Russland. 

Ja det må gjøres enkelt og gi et klart politisk signal. "Generell boikott" vil neppe fungere bra. Bedre å sikte ut spesielle "targets".

Forresten, hva sier eierne av Dropbox? Støtter de Russland sitt angrep på Ukraina?

Zoom, Google, Microsoft?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 timer siden):

Det er ganske morsomt at de som for bare et par måneder siden kritiserte Trump for sin "America first"-strategi nå er de største tilhengerne av "Europe first". Det er en ironi her et sted...

Klarer ikke helt se denne ironien. De som kritiserte strategien tar jo bare konsekvensene av at strategien nå utøves. De vil nok fortsatt tilbake til et åpnere samarbeid, men all den tid motparten(e) ikke ser ut til å ville det så må de nå bare kjøre eget løp.

• Liker 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Nimrad said:

Klarer ikke helt se denne ironien. De som kritiserte strategien tar jo bare konsekvensene av at strategien nå utøves. De vil nok fortsatt tilbake til et åpnere samarbeid, men all den tid motparten(e) ikke ser ut til å ville det så må de nå bare kjøre eget løp.

Toll og "mot-toll" er vel ganske standard, men skal man oppnå noe politisk så er det vel et poeng å sikte seg mot spesielle oligarker som engasjerer seg for Russland? Også amerikanskje oligarker - og da har man flere internet baserte kandidater.

Et generelt "anti-amerikansk" opplegg tror jeg vil fungere veldig negativt.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (22 minutter siden):

Jo, det er en helt klart ironisk når man nå gjør nøyaktig det samme som man kritiserte Trump for å gjøre for kort tid siden. De som for få måneder siden har snakket varmt om internasjonal handel og og samarbeid, og samtidig kritiserte "America first" og Trump-proteksjonismen i harde ordelag, er de samme som nå tar til orde for "Europa først" og boikott av USA. Med andre ord gjør de en 180-sving og driter i prinsippene de før nyttår holdt så høyt. Om ikke det er passe ironisk så vet ikke jeg. Det er nesten litt barnehage-aktig hele greien.

Europa burde holde på sine prinsipper om internasjonal handel og samarbeid, til tross for Trump. Det eneste vi gjør nå er å synke ned på hans nivå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 minutter siden):

Europa burde holde på sine prinsipper om internasjonal handel og samarbeid, til tross for Trump. Det eneste vi gjør nå er å synke ned på hans nivå. 

Hvis du velger å tro at alt er sort/hvitt så skjønner jeg deg. Men den virkelige verden er ikke sort/hvitt. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Tro det eller ei, det er faktisk mulig å si at dersom USA ønsker tollmurer så kjøper vi Europeisk og lager symmetriske tollmurer, men vi ønsker heller samarbeid uten tollmurer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Hvis du velger å tro at alt er sort/hvitt så skjønner jeg deg. Men den virkelige verden er ikke sort/hvitt. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Tro det eller ei, det er faktisk mulig å si at dersom USA ønsker tollmurer så kjøper vi Europeisk og lager symmetriske tollmurer, men vi ønsker heller samarbeid uten tollmurer.

Jeg er ikke enig. Vi kan ikke kritisere noen for noe, for deretter å gjøre det samme selv. For øvrig er jeg ikke direkte uenig med tollmurene, men heller konseptet med at man nå skal boikotte alt fra USA fordi Trump er en kødd. Om det er én ting som er sikkert, så er det at samarbeidsklimaet ikke vil bli bedre av denne taktikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kajac said:

Jeg er ikke enig. Vi kan ikke kritisere noen for noe, for deretter å gjøre det samme selv. For øvrig er jeg ikke direkte uenig med tollmurene, men heller konseptet med at man nå skal boikotte alt fra USA fordi Trump er en kødd. Om det er én ting som er sikkert, så er det at samarbeidsklimaet ikke vil bli bedre av denne taktikken.

Tiltredes. Noe "anti-amerikansksk SV-/Rødt-opplegg" bør en holde seg veldig langt unna. Men det behøver ikke bety at Tesla skal være populært 🙂

Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Ja det må gjøres enkelt og gi et klart politisk signal. "Generell boikott" vil neppe fungere bra. Bedre å sikte ut spesielle "targets".

Godt poeng. Det bør nok gjøres enkelt ved å velge spesielle mål. Ting med stor symbolverdi. Tesla, McDonalds, Amazon, etc. Dette er produkter og tjenester det finnes gode alternativer til.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...