Gå til innhold

Folkeaksjon og forbrukermakt mot Russland, Kina og USA.

I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?  

100 stemmer

1. 1. I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?

• +++ I stor grad. (F.eks følge godt med på selskaper, produkter, aktivt velge Europeisk i stor grad)
      38
    • ++ I middels grad. (F.eks følge middels med og foretrekke Europeisk hvis det er liten forskjell ellers)
      26
    • + I noen grad. (F.eks følge noe med, kanskje velge Europeisk litt oftere enn før)
      12
    • 0 Jeg bryr meg ikke og kommer ikke til å endre noen handlevaner.
      19
    • - Jeg vil gjøre motsatt og handle varer og tjenester fra disse landene i STØRRE grad enn før.
      5

Anbefalte innlegg

On 2/24/2025 at 12:41 PM, Simen1 said:

Jeg synes hovedproblemet med den lista er at den er så omfattende at man gir opp å følge med på den. Det burde finnes en kortversjon for hvermansen. Noe enkelt og slagkraftig.

Om du bruker en mobiltelefon med iOS eller Android så finnes det en app ved navn Zrada. Scan strekkode på et produkt og få opp info.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Jarmo said:

Og hvem eier de helt eller delvis? Ta en titt på aksjeeiere eller/og forvaltere i Europa. Som BlackRock , alle fondene osv. Ja, til og med Norsk oljefond utlandet. Da har du en jobb for resten av livet foran deg..

Er du en av de som tror at blackrock tar over verden? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 timer siden):

Har 2 stk USSR. :) Den kalde krigen framstår som gentlemans-aktig i forhold til det Putin og Trump kan rote til. 

Russland vart uaktuell i 2022. Blir ikkje lett å styre klar alt fra USA og Kina, men noko burde la seg gjere. Håpet er at man får handla det man trenger fra land som er ok. Men alltids fare for at selskap fra USA eller Kina har ein finger borti det meste.

Ja har 2 stk USSR arvegods etter pappa tror de er produsert mellom 1960 og 1980 eller no 1 stk O/U og 1 stk S/S O/U er 12/70 og S/S er 16/70 ja det er nok mere Gentleman aktiv enn i dag ja Kina har nok en finger med i det meste i alle fall elektronikk Modemet mitt er Made In China tipper det meste på Power og Elkjøp kommer derfra var andre tider når Norge lagde tv selv lurt og holde seg unna Russland da men er uaktuelt og vrake Hagler bare de kommer derfra som sikkert mange mener  😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (15 minutter siden):

Ja har 2 stk USSR arvegods etter pappa tror de er produsert mellom 1960 og 1980 eller no 1 stk O/U og 1 stk S/S O/U er 12/70 og S/S er 16/70 ja det er nok mere Gentleman aktiv enn i dag ja Kina har nok en finger med i det meste i alle fall elektronikk Modemet mitt er Made In China tipper det meste på Power og Elkjøp kommer derfra var andre tider når Norge lagde tv selv lurt og holde seg unna Russland da men er uaktuelt og vrake Hagler bare de kommer derfra som sikkert mange mener  😉

Fyll opp med ammo, og vær klar den dagen KGB står på døra!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.3.2025 den 11.44):

Takk, så: Brave, Vivaldi og muligens Firefox dersom man får skrudd av salg av data på et eller annet vis?

"Alle amerikanske, som tjener penger på å spore deg på nettet og selge søkemotortrafikk, mens Firefox i det minste er laget av en ideell organisasjon og drevet av en egen nettlesermotor."

Har brukt Firefox som standard nettleser i årevis, og fortsetter bruke den.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 6.3.2025 den 12.13):

Så at flere Youtubere som snakket om de siste endringene i Firefox anbefalte LibreWolf. Har ikke prøvd den selv.

Innstallerte den og sjekket. Du kan innstille Firefox til akkurat det samme, bare at i LibreWolf er det forhåndsinnstilt og at det er færre valg å velge mellom enn i Firefox.  Ser ikke ut til å være annen forskjell enn det?    

• Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Innstallerte den og sjekket. Du kan innstille Firefox til akkurat det samme, bare at i LibreWolf er det forhåndsinnstilt og at det er færre valg å velge mellom enn i Firefox.  Ser ikke ut til å være annen forskjell enn det?    

Vet ikke. Har ikke sjekket selv. Bruker Vivaldi og har gjort det de siste 10 årene 😊

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Simen1 skrev (1 time siden):

En journalist i NRK hiver seg på den begynnende trenden og tester én uke uten USA.

https://www.nrk.no/direkte/xl/uken-uten-usa-1.17344455

Artig eksperiment og en bra analyse, og viser at det faktisk er umulig å boikotte alt amerikansk. Men litt idiotisk at han har brukt kinesiske produkter som alternativ. Kina er faktisk verre enn USA.

Og han kunne fint brukt betalingskort i stedet for kontanter. BankAxept er norske, og man får rene BankAxept-kort. Jeg reagerer også på at han kjøpte en Xiaomi mobiltelefon. Selv om Xiaomi kjører sitt eget OS, er det fremdeles Android på bunn. Skulle han brukt smarttelefon, burde han faktisk brukt en telefon som kunne kjøre f.eks. finske Sailfish OS.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg likte artikkelen. Den holder oppe fokuset på forbrukerboikott av USA. Han har andre utfordringer enn meg og andre måter å løse ting på men det hindrer meg ikke fra å gi full applaus for en sånn artikkel. Håper vi ser flere sånne artikler framover, i massevis av Norske og Europeiske medier. Det er et godt supplement til offisielle reaksjoner på Trumps angrep på Europa.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Made in The USA var en gang i tiden ett kvalitetsstempel. Nå er saken en annen. Dette har vært tilfelle i en årrekke mtp Kvalitet som etter min mening har tapt seg gjennom årene uavhengig av det som skjer nå. Men for min del er det relativt enkelt å boikotte. Jeg kjøper brukt hardware til PC. Jeg klarer meg med eksisterende telefon en god stund til. Og software omlegging har jeg begynt med før dette anyways. Det er Linux basert på alt her nå. Riktignok har jeg windows i en virtuell maskin, men blir stort sett kun brukt i disse dager for gaming. Ikke hverdagsbruk med nettbruk, banktjenester ol. Det skjer i Mint OS (ATM. Andre distroer blir testet fortløpende).

Telefon ble byttet ut til en dum telefon. Da jeg kan bruke en eldre android for apper ol. som krever det (bank id etc). Men vil flytte hverdagsbruk i form av samtaler etc over på en ren telefon. Om der nå vil komme nye IT løsninger basert i Europa, Japan, Sør Korea ell. med software som også ikke er "google etc. direkte innsprøytning" basert så vil jeg revurdere denne dumme telefonen for en "smartphone" igjen. Men mine smartphones ligger nå på en fast plass koblet til lader og blir kun hentet frem for bruk av de apper som jeg er avhengig av at fungerer (igjen Bank-id etc). Den er ikke koblet på hjemmenettverket. Kun tilkoblet nett via 5G (datasim).

Ipad blir brukt hjemme til styring av diverse systemer via apper (media). Men igjen brukes ikke for surfing etc. Iphone 5se ligger også tilkoblet lader for app-funksjon jeg er avhengig av (medisinsk app). Brukte android før, men det var for mye problemer med appens evne til å opprettholde kontakten med mitt medisinske utstyr. Jeg har også sørget for at google ikke er logget inn på apple telefonen. Android telefonen som ligger borti ett hjørne av leiligheten (i en skuff) er koblet til google, men er i en altså nærsagt "tillat ikke google tilgang til noe som helst" modus. Både mtp lokasjon og mikrofon etc, men også andre "sensorer" i telefonen er deaktivert i så stor grad det lar seg gjøre. Autoupdate er av.

Filmer og serier er på fysiske plater atm. Har nok å se gjennom for en god stund fremover. Det samme gjelder musikk. Men endret fra Tidal til Qubos. Og avspiller er fortsatt ROON som jeg kjøpte livstidsabbonnement på i 2015 elns. Brukes både på farten (Roon ARC på Ipad) og for lytting hjemme. Det aller meste av mine spillelister atm er fra rippet musikk som ligger lagret lokalt. Når jeg er på farten og strømmer til hodetelefoner er det fra min hjemme-maskin sin roon server. Det samme gjelder lyd i bil som også blir strømmet derfra (igjen via ipad og bt). Ipad er en wifi only og alt av lokasjon etc er slått av. Og igjen google er ikke logget inn på den.

Videre var jeg i sin tid (2020 og under Corona perioden) litt erfaring med ett videochat system som virket veldig bra og var tilpasset Norsk lovverk både mtp taushetsplikt relaterte ting (Norsk lov) og ikke minst lagring og eventuelt salg av data til eksterne aktører (noe dette firma sørger for at ikke skjer).  Confrere. Er dog usikker på hvordan det firma driftes i dag kontra når jeg brukte det undre pandemien.

Uansett er det slik jeg ser det fullt mulig å begrense amerikanske tjenester i det meste vi gjør. Og ikke minst så anser jeg det som ett ansvar jeg som person har å legge frem både ønsker og krav til mine med-arbeidere og med-selskaper å få flyttet mest mulig bort fra tjenester som i praksis stjeler alt mulig rart av private data for å benytte til ett eller annet på toppen av hva de tar betalt for tjenestene i rene kroner og øre for å ha en lisens altsånærsagt. I tillegg på det aller meste jeg har vært borti at Microsoft tjenester så betaler en både med private data OG en lisens. Noe som for meg er uaktuelt.

Det hadde også vært en ting om en kunne ringe Microsoft kundeservice og få hjelp med produktet og tjenesten de leverer inkludert i abbonementet på tjenesten, men all den tid dette er såpass begrenset som det i praksis er; har du forsøkt å få hjelp med ett Microsoft produkt fra support linjen deres noen gang? Det er ofte en kostbar session om du ikke finner de svar du trenger selv.

Ja å bytte til Linux baserte løsninger er en stor endring. Mye en må lære på nytt. Mye en må lære av seg av gamle vaner fra Microsoft løsninger. Men for min del har det absolutt vært verd innsatsen. Og svært mye av disse kravene som enkelte systemer har er mulig å omgå på ett privat nivå (også i jobbsammenheng med f.eks. Libraoffice etc) dog fordrer det en egeninnsats fra meg som bruker som jeg gjerne skulle sett at var enklere og mer strømlinjeformet. Men jeg antar at der vil skje ting som følge av det som nå har skjedd i USA.

Markedet for slikt basert i EU og andre deler av den frie verden (utenfor USA) er nå en regelrett åpen dør for noen å satse i. Det USA nå mister i form av inntekter fra f.eks software løsninger etc, vil åpne ett marked for andre aktører å dekke. Det vil ta tid, men det vil skje. Nesten garantert. Det at ARM fremdeles ikke er amerikansk lover også svært bra mtp hardware-utvikling uavhengig av USA da det så langt har vært altsånærsagt enevelde for amerikanske chip løsninger.

Og når det kommer til disse chippene vi har blitt så avhengige av, så er det en ting som jeg etter å ha vært involvert i diverse bransjer er oppmerksom på; innebygde bakdører.

Intel, AMD etc har alle EGNE chipper for f.eks. løsninger for datasentre relatert til helse i Europa. Disse chippene har FJERNET Amerikansk lovpålagte bakdører fra hardware. Siden det er ulovlig i de land og i enkelte bruks-systemer som f.eks. i systemer som har med pasientjournaler ol å gjøre. Taushetsplikten er ikke bare bare å følge med mindre en har tilgang på disse "non-spying" chippene ved å være på godkjent liste for kjøp av disse egne chippene fra Amerikanske produsenter.

Videre er det desverre slik at en god del av vårt helsevesen har ikke slike spesial chipper i sine systemer. Aner ikke hvorfor reglene skal være vanskeligere å følge for private tjenester når det offentlige gir altsånærsagt blaffen. Men det er desverre min erfaring i dette feltet. Håper det forandrer seg, men jeg holder på ingen måte pusten.

Den artikkelen på NRK om å kutte ut amerikanske tjenester virker på meg som en god ide, men gjennomføringen er etter min mening helt på trynet. Det får det til å virke langt mer vanskelig enn det faktisk er (med litt egeninnsats). Og artikkelen virket på meg som om den var laget mer eller mindre for å gi folk en unnskyldning til å fortsette som før mer enn å faktisk finne eksempler på løsninger som ikke var Amerikansk på en eller annen måte. Å bytte til Kinesiske tjenester er noe sprøtt også etter min mening. Asken eller ilden stil. Og igjen at en TEK JOURNALIST ikke finner bedre løsninger enn det der er mildt sagt skuffende / skremmende. Da jeg stiller meg spørrende til vedkommende sitt faktiske kompetansenivå basert på hans fremstilling i denne artikkelen...

God ide, elendig gjennomføring.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nettavisen: Tusenvis av nordmenn har meldt seg inn i USA-boikottgruppe på Facebook. Ekspert mener det er umulig å boikotte.

Sitat

– Boikott er i praksis umulig

Økonomiprofessor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole mener hele ideen om å boikotte USA er godt ment, men i praksis meningsløs.

– Skal du virkelig boikotte USA, må du nesten slutte å bruke mobilen, si opp Netflix, droppe Dropbox, slutte med Word og Excel og kaste iPhonen. Det er ikke gjennomførbart, sier han til Nettavisen.

Jeg synes han har dårlig fantasi og elendig gitt opp-holdning. Selvsagt virker forbrukermakt. Å gi opp allerede før man har prøvd er jo bare en fallitterklæring for seg selv. 1. En boikott trenger ikke være total - det hjelper godt å bare ta de enkle byttene som f.eks bytte ut amerikanske tek-selskaper der det er veldig lett å finne gode alternativer. F.eks Libre office på hjeme-PCen. Man trenger ikke slutte å bruke mobilen eller kaste iPhonen. Det holder i lange baner å unngå å kjøpe en ny iPhone fra nå av og heller gå for f.eks en Samsung fordi amerikanerne tjener veldig mye mindre på at man "kjøper" Android via den enn at man kjøper en iPhone. Akkurat som med miljøtiltak - hvis man tror at man må bo i hule og spise bark for å leve miljøvennlig nok så har man gitt opp før man har forsøkt. Folk gjør ulike tiltak som passer dem selv, men til sammen utgjør det en kraft som virker. Selv om folk velger ulike tiltak.

Ofte er det kunnskap det står på. Hvis produkter merkes med flagg så blir prosessen å velge mye enklere enn om man må sjekke en eller annen liste på nett for hvert produkt man kikker på. F.eks er det veldig lett å plukke med seg en kartong med Solo i stedet for en med Coca Cola når man går i butikken. Enkle små flagg gjør det brukervennlig og uhyre lett, som er nøkkelen til at det skal virke godt.

Litt ironisk oppi der der: Boikotten organiseres via den grådige kontroversielle amerikanske tech-giganten Facebook.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Nettavisen: Tusenvis av nordmenn har meldt seg inn i USA-boikottgruppe på Facebook. Ekspert mener det er umulig å boikotte.

Jeg synes han har dårlig fantasi og elendig gitt opp-holdning. Selvsagt virker forbrukermakt. Å gi opp allerede før man har prøvd er jo bare en fallitterklæring for seg selv. 1. En boikott trenger ikke være total - det hjelper godt å bare ta de enkle byttene som f.eks bytte ut amerikanske tek-selskaper der det er veldig lett å finne gode alternativer. F.eks Libre office på hjeme-PCen. Man trenger ikke slutte å bruke mobilen eller kaste iPhonen. Det holder i lange baner å unngå å kjøpe en ny iPhone fra nå av og heller gå for f.eks en Samsung fordi amerikanerne tjener veldig mye mindre på at man "kjøper" Android via den enn at man kjøper en iPhone. Akkurat som med miljøtiltak - hvis man tror at man må bo i hule og spise bark for å leve miljøvennlig nok så har man gitt opp før man har forsøkt. Folk gjør ulike tiltak som passer dem selv, men til sammen utgjør det en kraft som virker. Selv om folk velger ulike tiltak.

Ofte er det kunnskap det står på. Hvis produkter merkes med flagg så blir prosessen å velge mye enklere enn om man må sjekke en eller annen liste på nett for hvert produkt man kikker på. F.eks er det veldig lett å plukke med seg en kartong med Solo i stedet for en med Coca Cola når man går i butikken. Enkle små flagg gjør det brukervennlig og uhyre lett, som er nøkkelen til at det skal virke godt.

Litt ironisk oppi der der: Boikotten organiseres via den grådige kontroversielle amerikanske tech-giganten Facebook.

Absolutt... Tihi (dårlig humor jeg vet....). Ikke nødvendig med en absolutt boikott av alt. Men om hver og en gjør endringer i det en kan så vil det merkes. Om det blir altså nærsagt ignorert som woke mind virus has taken over the world eller noe annet svada vil gjenstå å se. Men nye markedet vil oppstå som følge av det USA nå har valgt å gjøre. Som er i praksis å starte en eller annen form for krig med så og si hele verden. Med unntak av de landene de historisk sett har vært i kamp med (Russland). Kina ser det ut til at de fremdeles forsøker å opprettholde en grense til, men har mine tvil også der...

Kapitulasjon der de burde opprettholdt en "krig" og starter krig med tideligere allierte ser ut til å være "The American Way" anno 2025-29. Så får vi se hvor lang tid det tar før de ber om å få komme tilbake (og om de da har gått glipp av ett tog som allerede har forlatt stasjonen*).

*Noe jeg håper at skjer. Europa.... Europa.... Europa (og Canada).

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...