Gå til innhold

Folkeaksjon og forbrukermakt mot Russland, Kina og USA.

I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?  

67 stemmer

1. 1. I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?

• +++ I stor grad. (F.eks følge godt med på selskaper, produkter, aktivt velge Europeisk i stor grad)
      26
    • ++ I middels grad. (F.eks følge middels med og foretrekke Europeisk hvis det er liten forskjell ellers)
      17
    • + I noen grad. (F.eks følge noe med, kanskje velge Europeisk litt oftere enn før)
      8
    • 0 Jeg bryr meg ikke og kommer ikke til å endre noen handlevaner.
      13
    • - Jeg vil gjøre motsatt og handle varer og tjenester fra disse landene i STØRRE grad enn før.
      3

Anbefalte innlegg

Jeg fant en tabell hos SSB med Norsk import og eksport pr land. Der har jeg ringet rundt noen store poster som forbrukermakt kan være aktuelt. Her kan vi plukke ut et produkt eller produktgruppe med stor symbolverdi og som er lett å bytte til konkurrenter.

USA:

Spoiler

Screenshot 2025-02-20 at 12-19-17 08806 Utenrikshandel med varer etter import_eksport varegruppe statistikkvariabel måned og land. Statistikkbanken.png

Russland:

Spoiler

Screenshot2025-02-20at12-29-5708806Utenrikshandelmedvareretterimport_eksportvaregruppestatistikkvariabelmnedogland.Statistikkbanken.thumb.png.1565586e8c7f41297b3a403da572cdc9.png

Kina:

Spoiler

Screenshot2025-02-20at12-32-3508806Utenrikshandelmedvareretterimport_eksportvaregruppestatistikkvariabelmnedogland.Statistikkbanken.thumb.png.749b224ccbb78c3c2e886bd311251314.png

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Godt poeng. Det bør nok gjøres enkelt ved å velge spesielle mål. Ting med stor symbolverdi. Tesla, McDonalds, Amazon, etc. Dette er produkter og tjenester det finnes gode alternativer til.

De eneste jeg vil boikotte av politiske grunner, er produkter med mer eller mindre direkte tilknytning til Trump og hans regjering. Akkurat nå kommer jeg bare på Tesla og Twitter. Og jeg har aldri brukt noen av dem. Å boikotte alt fra USA blir bare tullete etter min mening. 

Når det kommer til Russland, så boikottes disse i praksis automatisk pga. sanksjonene. Og Kina er igrunn umulig å boikotte. Lykke til med å finne et produkt som verken helt eller delvis kommer fra Kina.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tussi said:

Jeg må helt ærlig si at jeg har aldri sett noe om helst der det står "made in russia"

Det ble produsert en del bildekk der før 2022, men krigen gjorde at de store dekkmerkene flyttet produksjonen ut derfra. Det medførte problemer med å få tak i dekk i ett års tid, såvidt jeg husker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (8 minutter siden):

Å unngå Microsoft og Apple/Google blir nok det vanskeligste. Du kan rett og slett ikke fungerer i dagens samfunn på en god måte uten å forholde deg til dem.

Apple er veldig enkelt å fungere uten, for enhver som ikke er en del av "menigheten". Microsoft finnes det også alternativer til. (selv om det ikke er enkelt å bytte fra det man er vant til...) Men å unngå både Apple og Google (android) samtidig, det blir imidlertid mye verre. Europeiske mobiler/nettbrett som kjører linux eller tilsvarende ikke-amerikansk/kinesisk OS, anyone?

Endret av Inge Rognmo
lukket parantesen...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (3 timer siden):

Det blir ikke USA- ferie.

greit nok, og lettere/mer oversiktlig å velge bort enn småting som tannkrem, sjokolade og denslags.

gjelder forsåvidt biler, traktorer, maskineri, også. Større ting med betydelig verdi, som man kan finne alternativer til andre steder/land.

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (34 minutter siden):

Apple er veldig enkelt å fungere uten, for enhver som ikke er en del av "menigheten". Microsoft finnes det også alternativer til. (selv om det ikke er enkelt å bytte fra det man er vant til...) Men å unngå både Apple og Google (android) samtidig, det blir imidlertid mye verre. Europeiske mobiler/nettbrett som kjører linux eller tilsvarende ikke-amerikansk/kinesisk OS, anyone?

Det finnes alternativer til Microsoft, men det er ikke reelle alternativer for mange på lik linje utenom Apple sitt operativsystem. Linux er for avansert for hvermannsen å forholde seg til. Dessuten benytter de aller fleste seg av Windows på jobben.

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (8 timer siden):

Europeiske mobiler/nettbrett som kjører linux eller tilsvarende ikke-amerikansk/kinesisk OS, anyone?

Fairphone 5 /e/OS? Kanskje ikke helt lett med tanke på at noen viktige norske apper som vipps kan være inkompatible. Dette er egentlig noe vi forbrukere bør melde videre til DNB i hopetall så de får opp øynene for behovet. Forbrukermakt igjen. :) 

Lemongrass skrev (7 timer siden):

Det finnes alternativer til Microsoft, men det er ikke reelle alternativer for mange på lik linje utenom Apple sitt operativsystem. Linux er for avansert for hvermannsen å forholde seg til. Dessuten benytter de aller fleste seg av Windows på jobben.

Linux er ikke ett operativsystem, men et felles utgangspunkt for mange operativsystem. Noen er enkle og andre er vaskeligere eller ment for spesielle bruksområder og oppgaver. Men de enkle som er ment for hvermansen er faktisk veldig enkle, intuitive og sånn har det vært de siste ~15 årene. Her er det bare å oppdatere seg på "ny" kunnskap om hva som har eksistert en stund.

Windows på jobben er værre, ikke fordi det ikke finnes gode alternativer for de aller aller fleste, men fordi det er en majoritet av vanebrukere av Windows, særlig i administrative stillinger, så det kan være utroliv vanskelig å vende disse. I de fleste bedrifter er det urealistisk å nå en kritisk masse i år med linuxbrukere som vil ha endring. Dette er et vondt punkt å vende, men på privaten er det lett.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (45 minutter siden):

Linux er for avansert for hvermannsen å forholde seg til.

Linux har vært amerikansk i 25 år. Du kan selvsagt argumentere med at et FOSS-prosjekt i utgangspunktet er statløst, men organisasjonen som styrer og drifter Linux-utviklingen, The Linux Foundation, holder til i San Fransisco. Det samme gjør vel også Linus Torvalds om ikke jeg husker feil.

Lenke til kommentar

Hva så? Når alternativet er å støtte noen av verdens rikeste, og amerikanske oligarker Bill Gates og Steve Ballmer med flere og mate på med penger og makt til økosystemet deres, så er Linux et uhyre enkelt førstevalg, selv om the linux foundation har adresse og mange støttespillere i USA.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Hva så? Når alternativet er å støtte noen av verdens rikeste, og amerikanske oligarker Bill Gates og Steve Ballmer med flere og mate på med penger og makt til økosystemet deres, så er Linux et uhyre enkelt førstevalg, selv om the linux foundation har adresse og mange støttespillere i USA.

Er vel kanskje ikke så mange Trump tilhengere i Linux verden heller....La oss for all del håpe det!

• Liker 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (4 minutter siden):

Er vel kanskje ikke så mange Trump tilhengere i Linux verden heller....La oss for all del håpe det!

Det ville overrasket meg stort. Linux utviklermiljøene er ideologisk veldig fjernt fra autokratisk oligarki. Jeg tror ikke det finnes mange trump-sympatisører som ville trivdes i de miljøene.

Camlon skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke en kamp man kan vinne med boikott.

Det er ikke en kamp som skal vinnes heller, det er forbrukermakt. Økonomisk påvirkning for å sende et signal. Forhåpentligvis stilles Trump for riksrett og så styrer landet tilbake til en demokratisk kurs igjen, en dyr lærdom rikere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Simen1 said:

Det er ikke en kamp som skal vinnes heller, det er forbrukermakt. Økonomisk påvirkning for å sende et signal. Forhåpentligvis stilles Trump for riksrett og så styrer landet tilbake til en demokratisk kurs igjen, en dyr lærdom rikere.

Tviler på at det blir en positiv effekt på meningsmålingene om Europa boikotter USA, Kina og Russland ineffektivt for å sende en signal. Det vil nok heller styrke Trumps argument om at Europa er moraliserende og svake.

Hvis du vil sende et ordentlig signal, sett opp et europeisk militær, tredoble støtten til Ukraina og press Russland tilbake.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Det ville overrasket meg stort. Linux utviklermiljøene er ideologisk veldig fjernt fra autokratisk oligarki. Jeg tror ikke det finnes mange trump-sympatisører som ville trivdes i de miljøene.

Nå er jo Linuxmiljøet ganske så bredt, men er nok ganske mange Trumpers der også.
Ser man litt videre til crypto, web3, desentralisering, og slik, blir det nok enda mer åpenbart hvilken retning de lener mot (?).

Endret av jallajall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...