Gå til innhold

Folkeaksjon og forbrukermakt mot Russland, Kina og USA.

I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?  

63 stemmer

1. 1. I hvilken grad vil du bruke din forbrukermakt mot Russland, Kina og USA?

• +++ I stor grad. (F.eks følge godt med på selskaper, produkter, aktivt velge Europeisk i stor grad)
      24
    • ++ I middels grad. (F.eks følge middels med og foretrekke Europeisk hvis det er liten forskjell ellers)
      17
    • + I noen grad. (F.eks følge noe med, kanskje velge Europeisk litt oftere enn før)
      7
    • 0 Jeg bryr meg ikke og kommer ikke til å endre noen handlevaner.
      12
    • - Jeg vil gjøre motsatt og handle varer og tjenester fra disse landene i STØRRE grad enn før.
      3

Anbefalte innlegg

Europa står i en stadig vanskeligere geopolitisk situasjon når vær tidligere nære allierte USA distanserer seg fra oss og beveger seg i retning vår store fiende Russland. Millioner(?) av Europeere har boikottet russiske selskaper og selskaper som fortsatt handler med Russland. Millioner av Europeere ble sjokkert og tok avstand fra Elon Musk da han ga en nazihilsen i januar. Det er ventet nedgang i salget av Teslaer i Europa som følge av det. Slike folkeaksjoner og uorganisert forbrukermakt kan koste bedrifter store beløp. Noe både Heineken og Mendolez/Freia har kjent på. Dette er ikke statlige tiltak som f.eks tollmurer og EU-direktiver og bøter. Statlige tiltak kan bli møtt med statlige motsvar, men folkeaksjoner som gir svikt i markedet er værre å kontre med statlige midler.

I hvilken grad vil DU utøve din forbrukermakt mot nevnte land og snu dette til Europa først! ? Svar i meningsmålingen

Hvordan vil du utøve denne forbrukermakten. Svar i tråden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (57 minutter siden):

I hvilken grad vil DU utøve din forbrukermakt mot nevnte land og snu dette til Europa først!

fins det noe særlig med dagligdagse varer fra USA man kan boikotte?

hvis noen har liste over aktuelle varer kan jo poste den her, så blir det lettere å orientere seg?

• Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

snu dette til Europa først!

Det er jo litt krise hvis vi ikke var det i fra før av. Da var det bra det kom noen sannhetsbomber for å riste oss ut av det.

Ja, det er lov å gråte når noen forteller sannheten. Det betyr ikke at man har ett dårligere forhold til dem. Det betyr at de bryr seg om oss.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr.M said:

hvis noen har liste over aktuelle varer kan jo poste den her, så blir det lettere å orientere seg?

Spørs jo akkuratt på hvilken linje man ønsker å legge seg, men det er jo nok å ta tak i dersom man tar utgangspunkt i amerikanske selskaper..

Amazon, Netflix, Disney, Apple, Google, Boeing, Nvidia, Microsoft, Meta, CocaCola, Pepsi, McDonalds, Burger King, Pfizer, Durex..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (1 time siden):

Amazon, Netflix, Disney, Apple, Google, Boeing, Nvidia, Microsoft, Meta, CocaCola, Pepsi, McDonalds, Burger King, Pfizer, Durex..

jeg har bare 2 treff på den listen, Google og CocaCola

cola kan jeg greie avstå (men jeg tømmer ikke ut den 30-pack'en jeg kjøpte i Sverige her om dagen) :p

Google sitter lengre inne å hive ut, -synes ikke jeg får like mange adekvate søke-treff med andre browsere jeg har vært borte i. (Er det forresten noe nytt der ute på search-engine fronten, man kan snuse på? (kjører Linux Mint på PC'n

• Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Mr.M said:

jeg har bare 2 treff på den listen, Google og CocaCola

cola kan jeg greie avstå (men jeg tømmer ikke ut den 30-pack'en jeg kjøpte i Sverige her om dagen) :p

Google sitter lengre inne å hive ut, -synes ikke jeg får like mange adekvate søke-treff med andre browsere jeg har vært borte i. (Er det forresten noe nytt der ute på search-engine fronten, man kan snuse på? (kjører Linux Mint på PC'n

Er det noen amerikanske serier eller filmer du kan la vær å se på da?

Forumet kjører jo Invisionboard, som er utviklet av et amerikansk foretak, så her er det jo også muligheter for å logge av.

Duckduckgo er jo mer privacyvennelig enn googlysearch, men vet egentlig ikke helt om den gir bedre eller mer relevante treff enn googly, har aldri sammenlignet..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva vil det egentlig si at noe er amerikansk? At bedriften var startet av en amerikaner? At hovedkontoret er i USA? At de betaler skatt til USA? At de finansieres av USA? At de har sin hovedinntekt i USA? At de lager sine varer i USA? At de er registert i USA?

Hva med komponenter fra selskaper som kan defineres som amerikanske?

Hva med europeiske selskaper som tjener penger på amerikanske markedet? Bør de også boikottes? (siden du nevnte Mondelez)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Mr.M said:

De har såpass mye dårligere kvalitet og rare stoffer i maten sin at det er lite prosessert mat fra USA som er lovlig her eller i EU. En av grunnen Trump driver med toll greiene sine er at han vil Europa skal kjøpe mer mat fra USA..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (24 minutter siden):

Mesteparten av mine produkter står det Made In China på alt fra mobilladere til mobil 

boikotte TEMU sa du? nei der går grensen altså :D

(som de fleste nok skjønner, jeg er ikke særlig fullblods type når det kommer til vare-boikott, uansett hvilke land det gjelder) Så det blir vel både poteter fra Israel, Snickers (sjokolade) fra USA, eller noe billig juggel fra Kina som dukker opp i heimen fra tid til annen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

I hvilken grad vil DU utøve din forbrukermakt mot nevnte land og snu dette til Europa først! ? Svar i meningsmålingen

Det er ganske morsomt at de som for bare et par måneder siden kritiserte Trump for sin "America first"-strategi nå er de største tilhengerne av "Europe first". Det er en ironi her et sted...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

boikotte TEMU sa du? nei der går grensen altså :D

(som de fleste nok skjønner, jeg er ikke særlig fullblods type når det kommer til vare-boikott, uansett hvilke land det gjelder) Så det blir vel både poteter fra Israel, Snickers (sjokolade) fra USA, eller noe billig juggel fra Kina som dukker opp i heimen fra tid til annen.

Hehe var aldri handler på Temu 😀 Modemet mitt tok kvelden for en stund siden og måtte ha nytt (Mobilt Bredbånd) sjekka nå under og det står Made In China på den også hehe er bra det da 😀 hehe tror de fleste glemmer som roper Boikott ett eller annet så kommer de fleste produktene fra det landet lite produkter fra Power med varer Made In Norway vi har blitt ett importland 😀

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (16 minutter siden):

Hehe var aldri handler på Temu 😀 Modemet mitt tok kvelden for en stund siden og måtte ha nytt (Mobilt Bredbånd) sjekka nå under og det står Made In China på den også hehe er bra det da 😀 hehe tror de fleste glemmer som roper Boikott ett eller annet så kommer de fleste produktene fra det landet lite produkter fra Power med varer Made In Norway vi har blitt ett importland 😀

Er ikke dermed sagt at vi ikke kan sløyfe ting fra kina og usa. 😉

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...